۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۶
کد خبر: ۲۷۴۵۶۳
آیت الله نوری همدانی:

انسان‌ به نسبت امکاناتش در پیشگاه الهی مسؤول است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی به سفارش اسلام درباره مستضعفان اشاره کرد و گفت: در آیات و روایات درباره رسیدگی به مستضعفان بسیار توصیه شده است؛ از این‌رو مسؤولان باید با آنها با اخلاق پسندیده رفتار کرده و متواضعانه و مؤدبانه رفتار کنند و در گفتار و رفتار، احترام آنها را نگه دارند.
پشت صحنه ضبط برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، در برنامه چشمه معرفت از سلسله سخنرانی‌های شب‌های ماه مبارک رمضان که از شبکه اول سیما پخش شد به مسؤولیت‌های انسان در این دنیا اشاره کرد و گفت:‌ انسان در این دنیا دارای وظایف و مسؤولیت‌هایی است و با توجه به روایتی از پیامبراکرم(ص) همه انسان‌ها نسبت به امکاناتی که به آنها داده شده است، مسؤولیت‌هایی نیز دارند که در روز قیامت از آنها سؤال خواهد شد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، انسان را‌ به نسبت امکاناتش در پیشگاه الهی مسؤول خواند و افزود: حضرت علی(ع) فرمودند «شما نسبت به هر چیزی که در اختیار دارید وظیفه دارید»؛ چنان که انسان حتی نسبت به حیوانات و محیط زیست مسؤولیت دارد و باید حقوق آنها را رعایت کند.

 

وی نخستین مسؤولیت انسان را خودسازی دانست و اظهار داشت: هر انسانی بر اساس اصول و مبانی خودسازی همانند علم، ایمان، عقل و تقوا باید در دنیا به سمت کمال و هدایت گام بردارد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی ابراز داشت: مسؤولیت اجتماعی دومین وظیفه انسان نسبت به اجتماع است؛ و طبق فرمایش پیامبراکرم(ص)، اگر فردی به مسؤولیت اجتماعی توجه نکند و درد اجتماعی نداشته باشد مسلمان نیست.

 

وی مسؤولیت شغلی را سومین وظیفه انسان برشمرد و تأکید کرد: همان گونه که حضرت علی(ع) در نامه ششم نهج البلاغه فرمودند؛ عمل انسان نباید وسیله ارتزاق و امرار معاش او باشد؛ بلکه باید به شغلش به عنوان امانت الهی بنگرد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: انسان باید وظایف شغلی‌اش را با دیدگاه عمل به وظیفه انجام دهد؛ تا در این صورت با مردم خوش رفتار باشد و با رغبت و مهربانی به آنها خدمت کند و گره‌گشایی داشته باشد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی به سفارش اسلام درباره مستضعفان اشاره کرد و گفت: در آیات و روایات درباره رسیدگی به مستضعفان بسیار توصیه شده است؛ از این‌رو مسؤولان باید با آنها با اخلاق پسندیده رفتار کرده و متواضعانه و مؤدبانه رفتار کنند و در گفتار و رفتار، احترام آنها را نگه دارند./908/پ202/ش

ارسال نظرات