۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۲۷۴۷۱۰
نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد:

رذائل اخلاقی، خطوط قرمز مکتب اسلام هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسناتی در شرح حکمت 150 نهج البلاغه گفت: عمل کردن بر اساس ظن و گمان و دوری از واجبات یقینی دین، بزرگ دیدن گناه دیگران و عدم توجه به گناهان خود، هم نشینی با اغنیا حتی در محافل لعو و لعب و دوری از مجالست با فقرا و خودخواهی و غرور از جمله صفات رذیله ای است که هر انسانی را از فطرت خدایی دور می کند و در منجلاب سقوط قرار می دهد و خطوط قرمز مکتب اسلام است.
حجت الاسلام حسناتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام مصطفی حسناتی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف‌آباد امروز در جمع نمازگزاران و معتکفان در مسجد جامع نجف‌آباد در شرح حکمت 150 نهج البلاغه گفت: در این حکمت حضرت علی(ع) در پاسخی شخصی که از ایشان تقاضای نصیحت کرده بودند، به یک سری از صفاتی اشاره کردند که اگر در هر شخصی باشد، اخلاقش رذیله است.

 

وی با بیان این فراز از حکمت که «تَغْلِبُهُ نَفْسُهُ عَلَى مَا یَظُنُّ وَ لَا یَغْلِبُهَا عَلَى مَا یَسْتَیْقِنُ» افزود: از کسانی نباش که تمام کارهایش براساس ظن و گمان است و از اعمالی که به صراحت در متن دین وارد شده است، روی می گرداند و به دنبال اعمالی است که به اسم ثواب در بین مردم شایع است.

 

حجت الاسلام حسناتی با اشاره به این که مصیبت اهل دین تمسک به مستحبات و دوری از واجبات است، تصریح کرد: اعمالی چون صله رحم، انفاق، پرداخت زکات و خمس از اعمال یقینی است که به صراحت در متن آیات و روایات به آن اشاره شده است، ولی این گروه در عوض به کارهایی مشغول می شوند که هیچ نفع آخرتی ندارد.

 

وی در ادامه بیان داشت: آن چه خدا و پیغمبر گفته است، جزء یقینات مسلم دین است و متأسفانه مصیبت دینداری اهل این زمانه به کارهایی مشغول می شوند که در هیچ یک از منابع دینی دستوری درباره آن داده نشده است.

 

نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد در ادامه بیان داشت: حضرت در ادامه این حکمت درباره گروهی سخن می گوید که آن چنان گناه و اشتباه دیگران را زیر ذره بین قرار می دهند و برایش حساب و کتاب باز می کنند، ولی از اعمال خود غافل هستند و این گروه اگر دنیا به سمتشان روی آورد، مغرور شده و بدمستی می کنند و به عکس اگر ورشکسته شوند، از رحمت خدا مأیوس شده و در اعتقاداتشان سست می شوند.

 

وی با بیان این که این گروه تفکری هم‌چون تفکر بنی اسرائیلی دارند، گفت: قوم بنی اسرائیل هر کجا بدی و سختی به آنها می رسید، آن را به خدا و موسی نسبت می دادند و هر کجا خوبی بود آن را به خودشان چسباندند در حالی که طبق آیات قرآن، آنچه از نعمت و شدائد به انسان می رسد، همه بر اثر آزمایش و امتحان است.

 

حجت الاسلام حسناتی در ادامه شرح حکمت درباره گروهی که حضرت فرمودند «إِنْ عَرَضَتْ لَهُ شَهْوَةٌ أَسْلَفَ الْمَعْصِیَةَ وَ سَوَّفَ التَّوْبَةَ» افزود: حضرت در این فراز می فرمایند از کسانی نباشید که اگر آن چه مطابق هوای نفسشان است، بر آنها عرضه شود، به سمتش می روند و در زمان توبه، آن را به تأخیر می اندازند.

 

وی در ادامه بیان داشت: گروه دیگری که حضرت به آن اشاره می کند افرادی هستند که فقط از عبرت های گذشته برای دیگران می گویند ولی خودشان درسی از آن نمی گیرند و موعظه‌گر خوبی در سطح جامعه و خانواده هستند ولی در میدان عمل کوتاهی می کنند که اگر خوب عمل کنیم، دیگر نیازی به حرف زدن و نصیحت کردن نیست.

 

امام جمعه نجف‌آباد در ادامه تصریح کرد:‌ آنانی که تنها از مرگ می ترسند ولی هیچ تلاشی برای بهره بردن از لحظات عمرشان نمی کنند، گروه دیگری هستند که حضرت در این حکمت به آنها اشاره می کند و فراموش کرده اند که مرگ نیز نوعی زندگی است و عالم دنیا همانند رحم مادر نسبت به آخرت است.

 

وی درباره گروه دیگری که هم نشینی با اغنیا را همراه با لهو لعب بر هم نشینی با فقرا ترجیح می دهند«اللَّهْوُ مَعَ الْأَغْنِیَاءِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الذِّکْرِ مَعَ الْفُقَرَاءِ»، گفت: در این فراز از حکمت حضرت ویژگی های یک همنشین و دوست را بیان می کنند که یاد بگیریم با چه کسانی رفیق شویم و ملاک مجالست ما چه باشد که در درجه اول خدا و ائمه اطهار(ع) بهترین دوست و رفیق ما هستند.

 

حجت الاسلام حسناتی با بیان سخنی از حضرت عیسی(ع) درباره ویژگی های دوست، افزود: کسی که وقتی به او نگاه می کنی تو را به یاد خدا اندازد، هر وقت حرف می زند، علمت را زیاد کند و اعمال و رفتارش تو را به یاد حساب روز قیامت اندازد و این سه ویژگی در هر فردی وجود داشته باشد، بهترین و یک الگوی تمام عیار برای دوستی و همنشینی است.

 

 وی درباره گروه دیگری که حضرت فرمودند « یَحْکُمُ عَلَى غَیْرِهِ لِنَفْسِهِ وَ لَا یَحْکُمُ عَلَیْهَا لِغَیْرِهِ» بیان داشت: این گروه آدم هایی هستند که به خاطر خودخواهی و غرور دیگران را محکوم می کنند و وجود چنین روحیه ای در یک خانواده باعث می شود که آن خانواده به نابودی کشیده شود، و چنین روحیه ای متعلق به گرگ های عالم است که ضعیفان عالم را نابود می کنند.

 

نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد در پایان گفت: این موارد خطوط قرمزی است که حضرت علی(ع) در این حکمت به آن اشاره کرده است که هر کس از این خطوط قرمز عبور کند، و دارای این صفات باشد، فطرت خدایی خود را آلوده به زهر و سم کرده است و تنها خود را بر حق می بیند./1306/پ202/ح

ارسال نظرات