۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۲۷۴۸۵۳
استاد اخلاق حوزه علمیه:

خودسازی شرط لازم برای بهره مندی از عنایات خاص خداوند است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه، شرط لازم برای بهره مندی از عنایات خاصه خداوند را ایجاد زمینه مناسب در درون نامید.
آيت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، آیت الله سیدرحیم توکل، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در امامزاده عبدالله بابل با اشاره به عنایات خداوند بر بندگان گفت: عنایات خداوند عالم در یک قالب کلی دو جور است که بعضی ها عامه و بعضی خاصه است.

 

وی افزود: عنایات عامه همه خلق را نمی گیرد زیرا آن جا که عنایات عامه بود ملاک تفضل خود خدایی او است.

 

این استاد خارج فقه، شرط لازم برای بهره مندی از عنایات خاصه خداوند را ایجاد زمینه مناسب در درون نامید و خاطرنشان کرد: هدایت های الهی نیز بر دو قسم هدایت عامه و هدایت خاصه تقسیم می شود که در این بین هدایت عامه از طریق پیامبران و کتب الهی صورت می گیرد.

 

وی ادامه داد: انبیاء آموزش نوع ارتباط بنده با خداوند و نحوه تشکر از عنایات و نعمات الهی را به انسان آموختند.

 

آیت الله توکل در پاسخ به شبهه ای در خصوص لازم نبودن رسالت پیامبران به دلیل وجود فطرت در درون انسان ها، اظهار داشت: درست است که فطرت ما را به خدا می رساند اما مسیر فطرت، مسیر گسترده ای نیست و این مسیر محدود قابلیت گسترش ادراکی ندارد.

 

وی افزود: درک خداوند از طریق فطرت در ظرف اضطرار صورت می گیرد و دائمی نیست و در کنار آن تنها فطرت می تواند تصدیق به صفاتی مانند علیم و قدیر بودن خداوند بگذارد.

 

این استاد حوزه علمیه قم، عدم درک ذات العین را از سوی فطرت یکی از ضعف های آن در برابر رسالت دین دانست و تصریح کرد: آن معرفتی که در ظرف اضطرار می آید ظرفیت اجباری است و مانند عقل دارای ضعف های گسترده ادراکی است.

 

وی با تاکید براین که عقل نمی تواند فراتر از درک خودش را بفهمد، اذعان کرد: کجا فراتر از درک خودش عقل می تواند بفهمد که قدرتی نظم را بر عالم حاکم کرده است و می فهمد این نظم از ناظمی برخودار است دارد اما توانش در حد خودش است.

 

آیت الله توکل با بیان این که بشر همواره به هدایت های انبیاء و فرستادگان خداوند نیازمند است، گفت: هدایت ها و رسالت های پیامبران درک های عمیق و دریاهای معرفت بزرگی را برای بشر باز می کنند که از محدودیت برخوردار نیست و می تواند زمینه هدایت خاص الهی باشد.

 

وی به دسته بندی در خصوص رزق و روزی برای انسان های پرداخت و خاطرنشان کرد: رزق عامه و رزق خاصه و نیز رزق معنوی و رزق مادی از دسته بندی روزی انسان ها در دنیا است.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به غذای روح اظهار داشت: غذای روح دو چیز اعتقادات و اثرات اعمال است و اگر به روح غذای مسموم برسد آن را دچار سستی و دل مردگی می کند.

 

وی ادامه داد: خداوند متعال برای افراد دو روزی حلال و حرام قرار داده است و هر چه انسان به سمت روزی حرام برود از میزان روزی حلال او کم خواهد شد./950/پ202/ب1

ارسال نظرات