۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۲۷۵۱۶۷
نویسنده و پژوهشگر حوزوی:

موضوع منبر را باید متنوع و متناسب با نیاز مخاطب انتخاب کرد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام صداقت بر لزوم تنوع در موضوعات تبلیغی تأکید کرد و نیاز سنجی را از ضروریات یک مبلغ موفق دانست و گفت: منبرها باید به گونه ای باشد که مستمع خسته نشود و بتواند در پایان نتیجه گیری مناسب داشته باشد.
حجت الاسلام سيد علي اکبر صداقت
حجت الاسلام سیدعلی اکبر صداقت نویسنده پژوهشگر حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که یک مبلغ باید موضوعی را در تبلیغ خود انتخاب کند که مورد نیاز مردم آن منطقه باشد، گفت: برای نمونه اگر در منطقه ای غیبت رواج داشته باشد باید موضوع تبلیغ را متناسب با همان محیط انتخاب کند و همچنین اگر رشوه دادن رایج باشد و یا دروغ گفتن بهتر است در این موضوعات کار کند.
 
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در محیط هایی مانند حرم امامان و امام زادگان که معمولا زوار در آن حضور دارند جای بحث از حالات عرفانی علما نیست، افزود: برای زوار که سطح علمی آنها از نظر سواد دینی نسبتا پایین است باید متناسب با نیاز آنها صحبت کرد و موضوعاتی مانند کیفیت متوسل شدن به اهل بیت(ع) و آداب زیارت و مسائل شرعی مبتلا به و از این دست موضوعات را باید مطرح کرد.
 
حجت الاسلام صداقت با تأکید بر این که صحبت کردن درباره یک موضوع در زمان طولانی سبب خستگی مردم و بی تفاوتی نسبت به آن موضوع و همچنین تکرار بعضی نکات می‌شود، افزود: باید در انتخاب موضوع تنوع را لحاظ کرد و برای نمونه این طور نباشد که یک سال در مورد قیامت و یا موضوعی دیگر صحبت شود بلکه به مقتضی زمان از موضوعات متفاوت و مورد نیاز در جامعه بحث شود.
 
نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که باید در منبر از روایت، داستان، شعر، حکایت و تمثیل به تناسب موقعیت استفاده کرد، افزود: منبرها باید به گونه ای باشد که مستمع خسته نشود و بتواند در پایان نتیجه گیری مناسب داشته باشد؛ نه این که طوری صحبت کنیم که مستمع سردرگم بشود و در آخر هم نفهمد چه مطلبی بیان شد.
 
وی با بیان این که یک مبلغ باید به دنبال مطالب جدید و متنوع باشد و از تکرار یک داستان و یا یک روایت خودداری کند، افزود: برای نمونه در برخی موارد دیده می‌شود مبلغی در ابتدای ماه رمضان هر سال فقط یک روایت را می‌خواند و حتی مثال‌ها و داستان‌هایش هم با سال های گذشته یکی است؛ که سبب بی میلی مردم نسبت به مسجد و منبر می‌شود؛ بلکه مبلغ باید با پروراندن مطالب و همچنین با حکایت و یا تمثیل مطلب را برای مخاطب شیرین و جذاب کند./843/ت302/ف
ارسال نظرات