۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۲۷۶۰۷۴
امام جمعه قزوین:

شهید آوینی با فعالیت هنرمندانه و متفاوت واقعیت‌های هنر دینی را کشف کرد/ وظیفه هنرمندان در عرصه خدمت به دین سنگین است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قزوین با بیان این‌کهرسالت هنرمندان در عرصه خدمت به هنر دینی بسیار سنگین و با اهمیت است، گفت: شهید آوینی در دوره ای که آغاز به کار کرد با بیان قوی و فعالیت هنرمندانه متفاوت خود توانست به کشف واقعیت‌های هنر دینی بپردازد.
حجت الاسلام والمسلمين عابديني، نماينده ولي فقيه در قزوين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین ظهر امروز(31 تیرماه) در دیدار با اکران کنندگان و فیلم سازان جشنواره عمار در دفتر امام جمعه قزوین گفت: رسالت هنرمندان در عرصه خدمت به هنر دینی بسیار سنگین و با اهمیت است.

 

امام جمعه قزوین در ادامه افزود: برای فعالیت در عرصه هنر و فرهنگ به طور یقین کمبودهایی وجود دارد؛ اما اگر شما به دنبال پول و امکانات بودید برای کار به سراغ معاویه می‌رفتید نه عمار.

 

وی با اشاره به خاطره ای ابراز کرد: یک زمانی در محضر آیت الله جوادی آملی بدیم و آقای دشتی که کتاب شریف نهج البلاغه را آماده می‌کردند گفتند که خیلی وقت است که به دنبال این هستم که مؤسسه ای پیدا شود و انتشار این کتاب را بر عهده بگیرد؛ اما تا به امروز با توسل به امام علی(ع) هم کارم پیش نرفته است.

 

این کارشناس دینی ادامه داد: آقای جوادی آملی در جواب حجت الاسلام دشتی فرمودند؛ زمانی که عقیل برادر امام پیش ایشان آمد و طلب پول کرد ایشان آهن گداخته را نزدش برد و گفت اگر طالب من هستی باید این شرایط را تحمل کنی؛ پس کار برای امام با سختی همراه است.

 

وی با بیان این‌که شهید آوینی و امثال آقای طالب زاده در عرصه هنر و سینما بدون هیچ امکاناتی فعالیت خود را شروع کردند، بیان داشت: این افراد که اتوبانی را برای ورود به عرصه هنر پیش پای نسل امروز قرار دادند در دوره ای که خودشان فعالیت داشتند با کارشکنی‌ها و بی توجهی به کارشان مواجه می‌شدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی درباره این‌که چرا مردم برای حمایت از هنر انقلاب حضور ندارند، تأکید کرد: نمی‌توان از مردم گلایه ای کرد زیرا شناخت لازم را درباره اهمیت این عرصه و حوزه دشمن شناسی ندارند؛ در حال حاضر که ما خودمان را در جریان امور می‌دانیم هنوز به حد کافی اطلاعات نداریم که بتوانیم به خوبی حمایت کنیم.

 

وی با بیان این‌که در بطن مردم بودن یکی از راهکارهای مهم برای جذب آنها است؛ عنوان کرد: چرا مردم جنگ هشت ساله را به خوبی درک می‌کردند به علت این‌که فرزندان آنها و زندگی شان به طور مستقیم تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته بود؛ اما امروز مرددم جنگ را به معنای واقعی درک نمی‌کردند پس با حضور جدی هنرمندان دینی و شناساندن دشمن می‌توان از حضور مردم کمک گرفت.

 

استاد حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: شما برخاسته از هیأت و مسجد و منابع مردمی هستید اما مردم شما را هنرمند و فیلم ساز نمی‌شناسند، شما باید خودتان را به مردم بشناسانید و زمینه ارتباط هنری و دینی و مردمی را افزایش دهید.

 

وی با بیان این‌که در فضای هنر بسیاری از مباحث دینی را می‌توان منتقل کرد بیان کرد: شهید آوینی در دوره ای که شروع به کار کرد با بیان قوی و فعالیت هنرمندانه متفاوت خود توانست به کشف واقعیت‌های هنر دینی بپردازد؛ با ابزار هنر بیشتر از حمایت مالی کار را پیش می‌برد زیرا کار تاثیرگذار برای خدا و مخلصانه است.

 

نماینده ولی فقیه در قزوین گفت: هنرمندان برای ایجاد تعامل بیشتر با مردم می‌توانند در مجالس قرآنی این ارتباط را ایجاد کنند، زیرا با محوریت قرآن کارها پیش می‌رود اگر امیدتان به کمک ارشاد، استاندار و امام جمعه باشد امیدی وجود ندارد که کارها خوب پیش برود.

 

نقد درون گفتمانی از رویکردهای اصلی جشنواره عمار است

در ادامه این دیدار حمیدرضا ملازینل، دبیر اجرایی جشنواره عمار در استان قزوین با اشاره به پیشینه شکل گیری این جشنواره در کشور گفت: جشنواره عمار پس از فتنه سال 88 در دوره ای که خلأ کار انقلابی به خوبی حس می‌شد، آغاز به کار کرد اما جایی برای دیده شدن نداشت تا اینکه با همت آقای جلیلی به صورت جشنواره به صورت جدی دنبال شد.

 

وی در ادامه افزود: این جشنواره کار خود را با نمایش 20 اثر در 30 نقطه از کشور آغاز کرد و در سال بعد به 30 اثر و با نمایش در 60 نقطه به کار خود ادامه داد؛ در دوره چهارم این جشنواره به رشد بالایی رسید و با 1700 اثر داخلی و 500 اثر بین اللملی در 2500 نقطه از کشور اکران شد.

 

دبیر اجرایی جشنواره عمار در استان قزوین بیان کرد: در دوره پنجم این جشنواره آثار ارسال شده به بیش از 3 هزار اثر رسید که در دورترین مناطق کشور هم به اکران درمی‌آید؛ اوج اکران و اعلام منتخب‌های این جشنواره در دی ماه و به مدت یک هفته می‌باشد که امسال اکران هسته ای و حقوق بشر را نیز به صورت سالانه در تیرماه داشته ایم.

 

وی با بیان این‌که استان قزوین در پنج دوره 35 اثر ارسال کرده است، اظهار کرد: این اکران‌ها در مساجد، مدارس و هیئت‌های مذهبی و حتی زندان‌ها صورت گرفته است و هدف ما این است که با نگاه جهادی به این کار بتوانیم ارتباط روحانیت و حوزه به عنوان صاحبان فکر با هنرمندان انقلابی عمار افزایش یابد.

 

این فعال فرهنگی با بیان این‌که نقد درون گفتمانی از رویکردهای اصلی جشنواره عمار است، افزود: تا به امروز مجموعه سپاه، ارتش و نیروی انتظامی از ما حمایت کرده اند و نظرمان این است که اگر امام جمعه استان وارد این عرصه شوند برای روشنگری و انتقال رسالت‌های این جشنواره در نمازجمعه به مردم بسیار کاربردی خواهد بود.

 

وی بیان کرد: حضور حوزوی‌ها در کنار نیروهای هنری و انقلابی باید به صورت یک پیوند محکم ایجاد شود امروز عمار وارد مساجد شده است، یعنی برای ایجاد این پیوند پیشقدم شده و تذکر شما به طلاب دینی که دغدغه فرهنگی دارند می‌تواند در این زمینه مثمرثمر باشد.

 

ملازینل با بیان این‌که برخی خانواده‌های مذهبی به واسطه حواشی سینما برای ورود فرزندانشان به عرصه هنر دچار افراط و تفریط شده اند تصریح کرد: جشنواره عمار پس از گذشت 31 سال از عمر انقلاب این موضوع را به خوبی درک کرد و در حال جمع آوری اهداف و آرمان‌های اصلی انقلاب است ما موسیقی و نمایش و سینما را فراموش کرده بودیم.

 

وی در پایان گفت: اما امروز جشنواره عمار با گستره ای که در کشور پیدا کرده است، این ظرفیت را دارد که با کشف استعدادها و هدایت آنها در راستای اهداف انقلاب بتواند ظرفیت‌های از دست رفته در این سالها را جبران کند./848/پ201/ح

ارسال نظرات