۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۲۷۶۹۰۹
استاد سطح عالی حوزه علمیه:

توجه به مسائل و متون دینی لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی است

خبرگزاری راسا ـ حجت الاسلام قربانی گفت: نگاه تمدن ساز به مسائل و متون دینی همراه با توجه به لوزام بنایی و معماری یکی از اساسی ترین محورهای تمدن سازی و در مسیر تحقق تمدن اسلامی است.
تمدن اسلامي

حجت الاسلام رحیم قربانی، مدیر مؤسسه میراث شیعه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به بیانات رهبری در تمدن سازی نوین اسلامی، گفت: از جمله محور بحث تمدن سازی اسلامی توجه به لوازم بنایی اعم از لوازم اعتقادی، لوازم اخلاقی، فقهی و اجتماعی بناء است.

 

وی ادامه داد: لوارم اعتقادی و عقاید اسلامی اعم از اصول کلی مانند توحید و معاد و مسائل جزئی مانند اسماء الهی و بهشت دارای بار ارزشی است که با تحلیل لوازم بنایی متناسب با تحقق آنها به صورت نمادین برخی ساختارهای بنایی ظهور می یابد که مطابق با اصول اعتقادی اسلام است، مانند عدالت و توحید که از سوی معماران دوره اسلامی در طراحی حریم و گنبد مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.

 

این استاد سطح عالی حوزه با اشاره به لوازم اخلاقی بنا، تصریح کرد: فضائل و رذائل اخلاقی برای تحقیق در عرصه اجتماعی به بستر های متناسب بنایی، برنامه ریزی، طراحی، و مدیریت شهری نیاز دارد تا زمینه عمل به آموزه های دینی در راستای انجام و تحقق حداکثری فضائل اخلاقی و انجام حداقلی رذائل اخلاقی فراهم شود.

 

وی افزود: با تحلیل اصول اخلاقی، اقتضائات و لوازم بنایی و در نتیجه، شاخص های عینی و کمی افق تمدنی روشن می گردد و رسیدن به جامعه اخلاقی مطلوب اسلامی امکان پذیر می شود. مانند اقتضائات و لوازم بنای مربوط به اصول و ارزش های اخلاقی عفت و صدق که در طراحی اشراف بناها و ساختارها مغازه های بازار مورد توجه قرار می گیرد.

 

مدیر مؤسسه میراث شیعه، ابراز داشت: لوازم فقهی از جهت، احکام اسلامی دارای اقتضائات و لوازم بنایی است که با در نظر گرفتن و ایجاد آنها در بنا، زمینه عمل به آموزه های دینی در راستای انجام حداکثری احکام و انجام حداقلی خلاف شرع فراهم می شود، مانند کراهت نماز خواند به سوی آتش و مستراح که لازمه آن نساختن مستراح و آشپزخانه در سمت قبله مسجد و خانه، وتعبیه نکردن شومینه و بخاری یا لوله بخاری در سمت قبله است.

 

وی ادامه داد: از دیگر لوازم بنایی لوازم اجتماعی است، ارزش های اجتماعی مانند عدالت، کرامت انسانی، آداب اجتماعی و احترام‌ها و سلسه مراتب آن نیز مثل سایر اصول مزبور، مسلمانان را به ابعاد و افق های متعالی در زمینه معماری و شهر سازی هدایت می کند.

 

وی تصریح کرد: نگاه تمدن ساز به مسائل و متون دینی همراه با توجه به لوزام بنایی و معماری، یکی از اساسی ترین محور های تمدن سازی و در مسیر تحقق تمدن اسلامی است./854/ت302/ح

ارسال نظرات