۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۸
کد خبر: ۲۷۷۹۸۷
در حرم رضوی تبیین شد؛

راه های مصون ماندن از اشتباه در زندگی

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر رضوی گفت: شبیه بودن حق و باطل انسان را در زندگی به خطا و اشتباه می اندازد و از جمله راه های مصون ماندن از این اشتباهات شناخت مقتضیات زمان، کسب تجربه و عقل مداری در زندگی است.
حجت الاسلام لقماني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام احمد لقمانی، کارشناس مذهبی، عصر پنج شنبه در نشست «دین، نشاط، زندگی» در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی با تبیین راه های مصون ماندن از اشتباه در زندگی اظهار کرد: خوب زیستن از بهترین هنرهای آدمی است که یکی از راه های آن مصون ماندن از خطا و اشتباه در زندگی است.

 

وی تصریح کرد: شبیه بودن حق و باطل، درست و غلط، اعتماد به ظاهر، اعتماد به دیده و دل، فراموش کردن خرد و اندیشه سبب اشتباه می شود که یک سری ابزارهای فکری مثل چراغ های مه شکن در تاریکی ها، تشویش ها و تردیدها وجوددارد و به انسان روشنی اندیشه می دهند.

 

شناخت زمان

سخنران حرم مطهر رضوی عنوان کرد: استفاده از زمان، موقعیت و نعمت هایی که خداوند در طول عمر به انسان عنایت می کند، نخستین راهکار جلوگیری از اشتباه به معنای شناخت مقتضیات زمان است.

 

 

وی با اشاره به این که  برخی افراد شامه اقتصادی و برخی شامه اعتقادی دارند، گفت: گاهی یک تاجر پرتجربه با توجه به تحولات سیاسی بهتر از چندین وزیر مسائل اقتصادی را روز پیش بینی می کند یا شهید آیت الله مرتضی مطهری که در 1354 نامه ای به امام راحل نوشت و هجمه‌های اعتقادی را پیش بینی کرد.

 

حجت الاسلام لقمانی خاطرنشان کرد: این افراد پیشگو نیستند بلکه فرزند زمان شده؛ فرصت ها و متضیات زمان را می شناسند.

 

این نویسنده اظهار کرد: با انقلابی که در کشور ما رخ داد، شاه از حاکمیت برداشته شد و رهبری به ولایت رسید که آیت الله خامنه ای (مدظله العلی) فرمودند: ما درحال پی ریزی تحول نوین اسلامی در سراسر جهان هستیم، بنابراین ملت ما نباید نسبت به این انقلاب بی تفاوت باشند و هرکس به فکر حقوق شخصی و خانواده اش باشد.

 

وی افزود: این که ایشان غصه دار فتنه 88 و عوامل آن هستند به این منظور است که بنا نبود دیگری برود و حاکم دیگری روی کار آید، به همین دلیل سلسله اصولی را مرتب و مکرر بیان می کنند که مبادا عده ای فریب بخورند، این چیزی نیست که به راحتی بتوان از آن عبور کرد.

 

حجت الاسلام لقمانی طبق روایات اسلامی خاطرنشان کرد: از این که مورد توجه افراد هستی خوشحال نباش، اگر بنابود این موقعیت و میز دائمی و برای همیشه باشد، به من و تو نمی رسید هم چنین فرد عالم و آگاه به زمان رخدادهای دنیایی غافلگیرش نمی کند؛ دنیا فراز و فرود دارد، کسانی که در جوانی به فکر خوشی هستند پیری بدی دارند اما کسانی در جوانی به فکر خوبی هستند پیری خوبی دارند.

 

تجربه

وی افزود: دومین راهکار پیشگیری از خطا و اشتباه تجربه است؛ آزمایش و امتحان به اندوه و سختی ها سبب پخته شدن و مجرب شدن آدم می شود، سختی ها انسان را مقام می کند اما کسانی که در راحتی و آسایش بدون تحمل هیچ رنجی زندگی کنند سست بوده و بسیار مرتکب خطا و اشتباه می شوند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی بیان کرد: تجربه بر دو نوع است؛ خود آدم همه چیز را تجربه کند که بسیار گران برایش تمام می شود دوم تجربه از مهارت ها، خاطرات، رویدادهای تلخ، داستان زندگی افراد است؛ تجربه عقل دوم و عقل عملی انسان است.

 

وی با اشاره به این که تجربه آموزگار خوبی است که حق التدریس آن گران است، تصریح کرد: بعضی از تجربه ها بسیار تلخ و تاوان آن زمان طولانی از عمر آدم را می بلعد؛ تجربه های نابجا به برخی چیزها و افراد که عده ای را پشت میله های زندان گرفتار کرده و سال ها تاوان آن را باید بدهند تجربه های گرانی است.

 

عقل مداری

حجت الاسلام لقمانی تصریح کرد: سومین راهکار مصون ماندن از خطا عقل مداری در زندگی است؛ چیزی که به واسطه آن عبادت خداوند و در نهایت بهشت حاصل می شود، در قرآن کریم آمده است که اهل جهنم می گویند: اگر اهل شنیدن و تعقل بودیم جهنمی نمی شدیم.

 

این کارشناس مذهبی یادآور شد: بینشی که از خردمندی و عقل گرایی در انسان حاصل می شود او را از خطا مصون می دارد./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات