۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
کد خبر: ۲۷۸۵۰۰

کری با «برجام» منطقه را انبار اسلحه می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از جمع بندی مذاکرات ایران و 1+5 «برجام» ابراز نگرانی کرده بودند و خواستار تضمین‌های بیشتری از واشنگتن در مقابل ایران بودند.
کري و شاهزادگان عرب

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، در شرایطی که کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از جمع بندی مذاکرات ایران و 1+5 «برجام» ابراز نگرانی کرده بودند و خواستار تضمین‌های بیشتری از واشنگتن در مقابل ایران بودند، سرانجام در دیدار با وزیر خارجه امریکا در ازای وعده‌های دریافت کمک‌های دفاعی واشنگتن به صورت محتاطانه توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را مورد تأیید قرار دادند. به گفته جان کری، امریکا درباره قراردادهای فروش اسلحه، برگزاری آموزش‌های مشترک نظامی در منطقه، آموزش نیروهای ویژه و نیز همکاری اطلاعاتی و ادغام سامانه‌های دفاعی منطقه‌ای با موشک‌های بالستیک با اعراب به توافق رسیده است. اینها همه در حالی است که امریکا و اروپا پس از «برجام» آن را عامل «جهان‌امن‌تر» معرفی کردند؛ جهانی که ظاهراً با فروش اسلحه امریکا امن‌تر می‌شود!


پس از آنکه تضمین‌مقام‌های امریکایی از قلب واشنگتن نتوانست نگرانی عرب‌های شیخ نشین حاشیه خلیج فارس را نسبت به توافق هسته‌ای با ایران قانع کند، امریکا تصمیم گرفت همراستا با مانور رسانه‌ای، برای برخی مقام‌های عالی‌رتبه خود سفر منطقه‌ای به خاورمیانه درنظر بگیرد تا شاید بتواند با دادن تضمین‌های امنیتی به آنها، موافقت متحدان عربش را به توافق هسته‌ای با ایران جلب کند. پس از سفر اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا به عربستان سعودی و دیدار با «ملک سلمان» پادشاه این کشور، ولیعهد و جانشین ولیعهد سعودی، این بار نوبت جان کری، وزیرخارجه امریکا بود تا دیپلماسی خود را مورد آزمون قرار دهد. جان کری در نشست عصر دوشنبه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با دادن وعده‌های امنیتی به متحدان عربی واشنگتن، توانست موافقت محتاطانه آنها را به توافق هسته‌ای با ایران جلب کند.


به گزارش فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه نوشت: خالد العطیه، وزیر خارجه قطر که میزبان نشست شورای همکاری خلیج‌فارس با حضور جان کری بود، درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: «این بهترین گزینه در بین دیگر گزینه‌ها بوده است.» وزیر خارجه قطر گفت: «جان کری به ما اجازه داد تا بدانیم یک نظارت مستمر بر ایران وجود دارد. این مسئله منطقه را مطمئن خواهد کرد. کشورهای عربی در نهایت خواستار ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای در کل خاورمیانه هستند.»


بر اساس این گزارش، هدف اصلی سفر جان کری به کشورهای عربی پیگیری نشست «باراک اوباما» رئیس‌جمهور امریکا در کمپ دیوید با رهبران کشورهای منطقه بوده است. اوباما در آن نشست قول داد همکاری امنیتی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را ارتقا دهد تا برابر تهدید احتمالی ایران از آنها دفاع کند.

 

تضمین‌های امنیتی به عرب‌ها
گفت‌وگوهای جان کری با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس، تلاشی برای از بین بردن نگرانی‌های متحدان واشنگتن در منطقه پس از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ درباره برنامه هسته‌ای این کشور در ماه گذشته بوده است. به گزارش بی بی‌سی عربی، در این نشست جان کری بر اهمیت کمک نظامی و امنیتی امریکا به متحدان خود در منطقه و همچنین مقابله با تروریسم و اقدامات بی ثبات‌ساز تأکید کرد. این همکاری‌ها شامل تلاش برای ایجاد سامانه موشکی برای مقابله با موشک‌های بالستیک و تمرین‌های نظامی مشترک است. کری همچنین به کشورهای عربی وعده داد دفاع موشکی آنها را تقویت کند و رزمایش‌های نظامی مشترک با آنها را افزایش دهد و به نیروی دریایی این کشورها کمک کند تا توانمندی خود را در برابر اقدامات ایران تقویت کنند.


ایران و 1+5 در 14 ژوئیه در «وین» در خصوص موضوع هسته‌ای ایران به یک جمع‌بندی رسیدند اما کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی تأکید داشتند این یک توافق خوب نبوده است و درباره آن ابراز نگرانی کرده بودند و از آن روز مقامات امریکایی، به دنبال جلب رضایت متحدان منطقه‌ای خود هستند. کشورهای عربی نگران این هستند که اجرای توافق هسته ای، نقش و قدرت منطقه‌ای ایران را افزایش دهد. عربستان و متحدان عربی‌اش درحالی نگران توافق 1+5 با ایران هستند که بیش از چهار ماه است یمن را آماج حملات ظالمانه خود قرار داده‌اند و تنها نتیجه آن کشتار مردم بی دفاع یمن است که قربانی زیاده خواهی های سعودی ها شده‌اند.


برای کری حمایت کشورهای عربی، یک پیروزی دیپلماتیک برای وزارت خارجه امریکا و یک پیروزی سیاسی برای کاخ سفید است که تلاش می‌کند حمایت کنگره را برای توافق ایران جلب کند زیرا در ماه‌های گذشته یکی از مهم‌ترین استدلال‌های مخالفان توافق هسته ای در امریکا این نکته بوده که متحدان عرب امریکا در منطقه از این توافق احساس نگرانی دارند و با این توافق همراه نیستند. نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود درباره تأیید محتاطانه توافق هسته‌ای ایران و 1+5 توسط عرب‌ها نوشت: کشورهای عربی برخلاف رژیم صهیونیستی به جای آنکه برجام را مورد حمله خود قرار دهند، محاسبه کردند از انتقاد آشکار از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 که احتمال تأیید آن با وجود مخالفت کنگره وجود دارد، می‌تواند دستاورد کمی برای آنها به همراه داشته باشد و چیزی از این انتقاد عایدشان نشود. طبق این گزارش، کشورهای عربی خلیج‌فارس تصمیم گرفتند به جای انتقاد از توافق هسته‌ای ایران، بر جلب حمایت امریکا از کشورهای عربی متمرکز شوند.

 

قطر: خواهان تعامل عمیق‌تر با ایران هستیم
پس از تضمین های جان کری، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس در آستانه اجرای توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی خواهان تعامل عمیق‌تر با ایران شده و عنوان کرد برای حل چالش‌های پیش‌روی منطقه به «گفت‌وگویی جدی» نیاز است. خالد العطیه در این مصاحبه گفت که یک «توافق مستحکم بین بازیگران عمده و ایران» بهترین راه برای حل این موضوع است. وی همچنین عنوان کرد: هم‌اکنون تلاش گسترده‌ای برای همکاری با ایران در مورد موضوعات دیگر وجود دارد. وی گفت: «ما باید گفت‌وگویی جدی با همسایگان خود از جمله ایرانی‌ها داشته باشیم و با همدیگرنگرانی‌ها را حل کنیم. ایران همسایه ما در منطقه است. ما مجبور هستیم با همدیگر زندگی کنیم.»/1323/د101/س


منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات