۰۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۲۷۸۶۸
فصل نامه فقه منتشر کرد؛

حجاب، مسئوليت‌ها و اختيارات دولت اسلامي

رسا، سرويس فرهنگي ـ فصلنامه فقه با رويکرد کاوشي نو در فقه اسلامي، شمارگان 51 و 52 خود را به موضوع حجاب اختصاص داده است.
حجاب، مسئوليت‌ها و اختيارات دولت اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، فصلنامه فقه که به همت دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم منتشر مي­شود، با ادغام شمارگان بهار و تابستان خود، موضوع «حجاب، مسئوليت‌ها و اختيارات دولت اسلامي» را در يازده مقاله­اي که از سوي پژوهشگران و محققان ارائه شده است، مورد چالش قرار مي‌دهد.
در يكي از مقاله‌هاي اين فصلنامه با عنوان «درآمدي بر مباني کلي فقهي حجاب و مسؤوليت دولت اسلامي» که به قلم آقاي سيد ضياء مرتضوي به نگارش درآمده است، دخالت حکومت اسلامي در پاي­بندي جامعه به حکم حجاب از منظر فقهي بررسي شده است.
نويسنده در اين مقاله با صرف نظر از مصالحي که هنگام اجراي هر حکمي از جمله حجاب بايد مورد توجه قرار گيرد، از پنج منظر کلي خاستگاه فقهي و فلسفه حکم حجاب، نسبت حکومت با حوزه خصوصي و شخصي، نسبت حکومت با حفظ شعائر و مقدسات، وظيفه امر به معروف و نهي از منکر در حوزه حکومت و مسؤوليت­هاي حکومت اسلامي، به تبيين اصل مسؤوليت و عدم مسؤوليت حکومت درباره حکم حجاب مي‌پردازد.
مباني مسؤوليت حکومت اسلامي در ترويج حجاب، مباني فقهي و حقوقي اختيارات نظام اسلامي در زمينه جلوگيري از بدحجابي، ريشه­يابي جامعه­شناختي بي‌حجابي، نقد و بررسي ادله فقهي الزام حکومتي حجاب، نقد سياست جنايي جمهوري اسلامي ايران در برخورد با بدحجابي و همچنين حجاب و چالش­هاي فقهي ـ حقوقي بخشي از مقالات ارائه شده در اين شماره­اند.
گفتني است شمارگان 51 و 52 فصلنامه فقه، به صاحب امتيازي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، در 344 صفحه و با قطع وزيري منتشر شده است.
ارسال نظرات