۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۲۸۰۴۳۷
استاد حوزه و دانشگاه:

همه توجیهات دینی برای تغییر سیرت انسانی است/ پافشاری بر سلیقه شخصی سبب ذلت و گمراهی می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عدالتیان با بیان این‌که همه توجیهات دینی برای تغییر سیرت انسانی است و انسان باید خود را به هر طریقی به خداوند نزدیک کند، گفت: پافشاری بر سلیقه شخصی سبب ذلت و گمراهی می شود.
حجت‌الاسلام مهدي عدالتيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، استاد حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در حسینیه مکتب الزهراء(س) مشهد با اشاره به ویژگی ها و خصوصیات خانواده مهدوی اظهار کرد: خانواده مهدوی در حقیقت همان خانواده مورد نظر امام زمان(عج) بوده و یکی از ویژگی های آن حاکم بودن حسن خلق بر آن هاست.


این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بر اساس یکی از روایات امام صادق(ع) آن کسی حرمت دارد از یاران مهدی موعود(عج) باشد که انتظار بکشد و اهل تقوای شدید باشد، همچنین باید در جامعه اخلاق نیک داشته باشد و اگر این چنین باشد حتی اگر اجل او فرا رسد، باز هم اجر کسانی را دارد که در رکاب حضرت بوده است.


وی با اشاره به برخی دیگر از مصادیق حسن خلق و چهره باز و خوش رویی تصریح کرد: کسی که با سعی و تلاش در مسیر امام زمان (عج) تلاش کند و قدم بردارد، هنگامی که موعود فرا رسد ملائکه به سمت قبر او می روند و می گویند بلند شو که روز موعود فرا رسیده است. همچنین در کار های خلاف و در مواقع عصبانی و ناراحتی برخی ها بد زبانی می کنند و نیش و کنایه می زنند که بدون شک این زندگی از سیره امام زمان(عج) به دور است.


حجت الاسلام عدالتیان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در خصوص صفات بارز نیک و پسنیدیده خاطر نشان کرد: این امام همام در سخنی بیان می کنند  کسی که صفات خوب را ندارد باید این را در وجود خود ایجاد کند هر چند که در طبیعت و ذات او نباشد، در جامعه نیز برخی ها آرام و خونسرد هستند و برخی ها طبع تند دارند، کسی که طبعش این گونه تند و تیز است باید خود را به زحمت بیندازد و در روح خود تغییر مثبت را ایجاد کند.

 

همه توجیهات دینی برای تغییر سیرت انسانی
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که همه این توجیه ها برای این است که ما تغییر سیرت دهیم و از نظر قلبی منقلب شویم، گفت: این زحمت ها اجر و مزد دارد و امام علی(ع) در سخنی می فرمایند که پاداش هر عمل به اندازه سختی آن است، پس اگر زحمت نکشیم به ذلت می افتیم و هیچ وقت جوانان ما نباید یک دنده و لجباز باشند، جوان می تواند تغییر کند و بدی های خود را تبدیل به خوبی ها و نیکی ها کند.


وی با بیان این که باید در برابر مشکلات آستانه تحمل خود را بالا ببریم، یادآور شد: اگر در برابر مشکلات خود را به غفلت بزنیم، به گمراهی آشکاری مبتلا شده ایم، در واجبات و محرمات باید مدارا کرد و انسان باید در روح خود انعطاف داشته باشد، پیامبر اسلام(ص) نیز در سخنی می فرمایند که ان چنان که به واجبات تاکید شده است، به مدارا نیز تاکید شده و این ارزش این اصل دینی را می رساند.


حجت الاسلام عدالتیان افزود: باید در برابر مشکلات کنار بیاییم و اهل مدارا باشیم، این که هر کس حرف خود را بزند هنر نیست و خانم ها و آقایان هر دو باید اقتدار همسرانشان را حفظ کنند و نگذارند که به شخصیت آن ها لطمه ای وارد شود، در کنار رعایت این اصل اخلاقی خواهیم توانست مدیریت سالمی در زندگی داشته باشیم، همچنین روح همسران باید منعطف باشد زیرا که این زندگی یک زندگی شیعی و بر مبنای اصول دینی و اسلامی است.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که توازن یکی از صفات مدیریت خانواده است و نیاز به مراعات دارد، اظهار کرد: یکی از ویژگی های حسن خلق عفو و گذشت است و خداوند متعال عفو و گذشت را دوست دارد، در روایتی نیز آمده است که ای خدایی که دستور بر گذشت دادی و ای خدایی که عفو و بخشایش را دوست داری و اگر کسی ببخشد بر او پاداش می دهی و به کسانی که گذشت می کنند، گناهانشان را می بخشی، پس ما را نیز در زندگی هایمان ببخش و مورد آمرزش خود قرار بده.

 

کتاب «توحید مفضل» منبعی اصیل در ارائه  اصول عفو و گذشت است
وی با بیان این که روز قیامت دل ها نگران و مضطرب است، خاطر نشان کرد: روز قیامت ندا داده می شود که ای مردم هر کس پاداش او با خود خداست،  خودش را معرفی کند و تنها پاداش کسانی با خود خداست که در دنیا گذشت کنند و مردم را ببخشند، گذشت یک نوع سرمایه گذاری است و ما نباید فکر کنیم اگر گذشت کردیم ضرر کردیم بلکه برد بیش تر متعلق به ماست و قرآن کریم در این زمینه ما را به انصاف وادار می کند، حال این عفو در خانواده ها جایگاه بالاتری دارد.


حجت الاسلام عدالتیان ادامه داد: در زمینه انفاق و گذشت و رعایت عدالت باید از خودمان شروع کینم تا آرام آرام دیگران به رعایت این اصل دینی تشویق شوند، اگر فرزند اشتباه و خطایی کند ما باید بر او ببخشیم، خاتمه دادن به نزاع و کینه تا این اندازه مهم است که امام صادق(ع) در زمان خود یک نفر را مامور کرده بودند که اختلاف ها را بر طرف کند، حضرت توحید را هم آموزش دادند و الان در کتاب توحید مفضل اصول عفو و بخشش آمده است.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که به احترام ائمه اطهار نباید قهر باشیم، تصریح کرد: برد با کسی است که در آشتی پیش قدم باشد، همچنین مردم باید در خوبی ها بر هم سبقت بگیرند زیرا که زندگی میدان مسابقه است و باید در مسابقه خوبی ها همه مردم پیش قدم باشند، همچنین هر کس در این میدان کم صبری و کم تحملی کند به آسیب های احتمالی مبتلا می شود، اگر عفو از بین رفت زندگی به تباهی می رود.


وی با اشاره به یکی از آفت های بدخلقی یادآور شد: لجبازی یکی از آفت های  بدخلقی است، لجبازی یعنی پافشاری کردن به حرف خودمان و لجه یعنی اصرار کردن، پافشاری بر حق خوب و پسندیده بوده و پافشاری بر سلیقه های شخصی گمراه کننده و اشتباه است، پیامبر اسلام(ص) در روایتی می فرمایند که لجبازی اولش نادانی و آخرش پشیمانی است، اگر انسان لجبازی کند خوش اخلاقی از او گرفته می شود و این معامله با خداوند متعال و اهل بیت است و باید در حد امکان در این زمینه ها خود را تقویت کنیم تا به تعالی برسیم./864/پ201/ح

ارسال نظرات