۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۲۸۱۷۹۲
آیت الله شبستری:

فریضه حج محور وحدت و اقتدار امت اسلام است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به برکات فریضه حج، گفت: مراسم عبادی سیاسی حج محور وحدت و اقتدار امت اسلامی است.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، عصر امروز در دیدار کارگزاران حج استان، حج را عامل تقویت دین مبین اسلام دانست و اظهار داشت: به قدری فریضه حج از اهمیت بالایی برخوردار است که آیات و روایات، تارک حج را کافر می شمارد.

 

وی با اشاره به اینکه حج بر کسانی که استطاعت مالی و جانی دارند واجب است، تصریح کرد: کسی که در صورت داشتن استطاعت مالی و جانی فریضه حج را سبک شمارد و از انجام آن سر باز زند مصداق این حکم قرآن است.

 

عضو خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام، افزود: در روایتی وارد شده است که اگر کسی حج را با وجود استطاعت مالی سبک شمارد و از انجام آن سر باز زند و در همان حین جان خود را از دست دهد، نصرانی یا یهودی مرده است.

 

وی حج را در دو محور فرد و اجتماع عامل تقویت دین اسلام خواند و ابراز داشت: کسی که با کسب حلال احرام حج می بندد وزینت های دنیوی را ازخود دور و از محارم سر باز می زند و در حقیقت به سوی خداوند متعال انقطاع کامل می یابد، تمامی این موارد عامل تقویت ایمان فرد محرم است.

 

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی تأکید کرد: انجام فرایض حج با انگیزه الهی و دینی همراه با توجه و حضور در فضای معنوی حج عامل تقویت روحیه ایمانی فرد است.

 

وی افزود: حاجی با حضور در مراسم حج و سرزمین منا و عرفات باید دچار تحول و دگرگونی گردد، اگر کسی با حضور در مراسم حج تغییری در حال او ایجاد نشد و در معنویت و اجتناب از محارم الهی متقی تر رفتار نکرد حج او بی ثمر است.

 

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به آثار اجتماعی فریضه حج، تأکید کرد: حج در حوزه اجتماع نیز سبب تقویت دین مبین اسلام است، در حقیقت حج نمایش قدرت اسلام و تجلی وحدت امت پیغمبر است.

 

وی از جمله اهداف استکبار جهانی را تضعیف مراسم عبادی حج دانست و خاطرنشان کرد: دشمن در صدد تضعیف حج است تا از این رهگذر با از میان بردن وحدت میان امت، دین مبین اسلام را تضعیف کنند و باعث اضمحلال جامعه اسلامی شوند.

 

آیت الله شبستری در ادامه به فلسفه دیگر حج اشاره کرد و ابراز داشت: از برکات حج حل مشکلات جوامع اسلامی در سایه وحدت امت است، اما تا به امروز به این مهم آن چنان که باید نائل  نشده ایم.

 

وی در ادامه با اشاره به خیانت های حکام مرتجع عرب منطقه، اذعان داشت: حکام مرتجع عرب منطقه در حقیقت مزدور استعمار و دست نشانده استکبار جهانی و آمریکا است و در شرایط منطقه‌ای نیز با رژیم غاصب صهیونیستی هم راستا عمل می کند.

 

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: حکام مرتجع عرب منطقه مانع برگزاری مراسم برائت از مشرکین هستند، اما حجاج به این فریضه توجه داشته باشند./854/پ202/ح

ارسال نظرات