۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۲۸۲۴۳۹
عضو هیات ‌علمی دانشگاه امام صادق مطرح کرد:

بی توجهی مسوولان به پیش بینی های اقتصادی رهبر انقلاب

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات ‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در سال 68 رهبر انقلاب پیش‌بینی تحریم‌های غذایی، دارویی و فروش نفت از سوی دشمنان برای کشورمان را مطرح کردند و از مجلس خواستند برای چنین شرایطی کشور را آماده کنند اما مسئولان ما در آن زمان و دوره‌های بعد این پیش‌بینی‌های دقیق را نادیده گرفتند.
بی توجهی مسوولان به پیش بینی های اقتصادی رهبر انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، دکتر  عادل پیغامی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد، عصر شنبه 31 شهریورماه در همایش آب و سراب، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد عاریتی که در سالن شهید فهمیده مجموعه فرهنگی 16 آذر برگزار شد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص کارآفرینی و اشتغال افزود: رهبر معظم انقلاب طی این سال‌ها با تأکید ویژه بر مسائل کارآفرینی، اشتغال، تولید، بهره‌وری، مقابله با تورم، اهمیت صادرات و حضور اثربخش در بازارهای جهانی و عناصر پیش‌نیاز برای رشد مثل نوآوری،‌ علم و فناوری، در واقع به تبیین استراتژی رشد و پیشرفت اقتصادی جمهوری اسلامی پرداخته‌اند. همچنین جهت‌گیری سیاست‌گذاری‌های ایشان در قالب سند چشم‌انداز 20ساله و اسناد بالادستیِ دیگری همچون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، همگی مؤید همین رویکرد است.

 
معاون پژوهش دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر خودکفایی اقتصادی افزود: اساسا تأکیدات رهبر انقلاب و پیش‌ از آن تأکیدات حضرت امام (ره) بر مقوله خودکفایی ناظر بر این نبوده و نیست که ما درهای ورودی کشورمان را به روی دنیا ببندیم و از مزیت‌ها و فرصت‌های اقتصاد جهانی استفاده نکنیم، بلکه همواره این توجه وجود داشته که ما با تقویت پایه‌های ملی اقتصاد و با حمایتی که در مراحل اولیه از سوی بازارهای داخلی از ظرفیت‌های مولد اقتصادی باید کرد،‌ می‌توانیم حضور مؤثری در بازارهای جهانی داشته باشیم.
 
وی افزود: اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی در دو سر طیف قرار دارد و متضاد یکدیگرند، چون یکی برای یک اقتصاد در حال پیشرفت و دیگری برای یک اقتصاد بیمار و بحران زده تجویز می شود. اندیشه علمی و عقلانی نیز ریاضت را توصیه نمی کند. آنچه سبب شده پرتغال، اسپانیا و یونان و دیگر کشورهایی با شرایط آنها به اقتصاد ریاضتی روی بیاورند به دلیل شرایط بحرانی آنها به لحاظ اقتصادی است.
 
عضو هیات ‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظرات دقیق و کارشناسی رهبر معظم انقلاب در خصوص مسائل اقتصادی، اظهار داشت: در سال 68 و تنها سه روز پس از رحلت امام (ره)، در دیداری که نمایندگان مجلس جهت اعلام بیعت با رهبر انقلاب داشتند ایشان پیش‌بینی تحریم‌های غذایی، دارویی و فروش نفت از سوی دشمنان برای کشورمان را مطرح کردند و از مجلس خواستند برای چنین شرایطی کشور را آماده کنند اما مسئولان ما در آن زمان و دوره‌های بعد این پیش‌بینی‌های دقیق را نادیده گرفتند.
 
وی در ادامه افزود: اقتصاد مقاومتی پایه هایی دارد که در ابلاغیه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری به آنها اشاره شده است. پایه هایی که با شرایط خاص اقتصاد ایران سازگار است و در بعد تئوری‌های علمی نیز با مباحثی همچون کاهش ریسک و آسیب پذیری منطبق است.اقتصاد مقاومتی درون زا، برونگرا، متکی بر ایرانیت و اسلامیت و برپایه اندیشه های علمی است.
 
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد دانش بنیان است افزود: اقتصاد مقاومتی که بر پایه یک اقتصاد دانش بنیان و درون زا و برون گرا است، اینها مقوله هایی نیستند که خاص شرایط تحریمی باشند. تحریمها از عواملی هستند که باعث نوسان اقتصادی می شوند. تحریم نیز صرفا مخصوص ایران نیست، بسیاری کشورهای آفریقایی و اروپایی خود در تحریم بوده یا یکدیگر را تحریم می کنند. مثلا اروپا در حال تحریم روسیه است یا برخی کشورها آمریکا و اروپا تحریم می کنند. تحریم اقتصادی یک ابزار متداول در دنیاست. اقتصادهای پیشرفته در حال رقابت یکدیگر را تحریم می کنند.
 
وی درپایان خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی پایه هایی دارد که در ابلاغیه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری به آنها اشاره شده است. پایه هایی که با شرایط خاص اقتصاد ایران سازگار است و در بعد تئوریهای علمی نیز با مباحثی همچون کاهش ریسک و آسیب پذیری منطبق است.اقتصاد مقاومتی درون زا و  درون زا و برونگراست. متکی بر ایرانیت و اسلامیت و برپایه اندیشه های علمی است./817/پ203/ص
 

ارسال نظرات