۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۸۳۱۹۳
کارشناس دینی:

فعالیت‌های شبکه ای نیاز امروز جامعه است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسؤول تشکل های دینی گفت: قبل از انجام هر فعالیت فرهنگی آنچه مورد نیاز مجریان می باشد بصیرت و شناخت است.
کانون هاي مساجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سلسله نشست های هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی با حضور 500 نفر از فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد 10 استان کشور ظهر امروز سوم شهریور در دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

 

حجت الاسلام فرازی، کارشناس مسؤول تشکل های دینی در این مراسم گفت: بسیاری از فعالیت ها و اموری که از سوی یک گروه یا تشکل انجام می شود ولی نافرجام مانده و یا به نتایج مطلوب نمی رسد به دلیل نداشتن بصیرت و شناخت از موضوع و اجرای نادرست برنامه ها است.

 

وی در ادامه به اهمیت کادر سازی در تشکل های فرهنگی اشاره کرد و گفت: توجه به دو اصل صداقت و امانت در کادر سازی نیروهای هر مجموعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

حجت الاسلام فرازی، صادق و امین بودن، آموزش به نیروها و اعتماد در سپردن کارها به آنان و همچنین استفاده از تخصص نیروهای هر مجموعه را از مهم ترین اصول کادرسازی مجموعه ها عنوان کرد و افزود: آنچه امروز مورد نیاز حوزه فرهنگی می باشد، کار در فضای شبکه و ایجاد زمینه فعالیت های شبکه ای است و این مهم نباید از دید مسؤولان فرهنگی مساجد پنهان بماند.

 

این کارشناس مسؤول تشکلهای دینی خاطر نشان کرد: کار شبکه ای شاخص ها و معیارهایی دارد که در این میان می توان به داشتن هدف مشترک، روابط سالم و قانون مند، عضوگیری مداوم برای شبکه، ارتقا و رشد اعضای جذب شده و داشتن فعالیت های اجتماعی ثمر بخش و غیره اشاره کرد.

 

مهارت های برنامه ریزی فرهنگی در مساجد

وی در سخنان خود به مهارت های برنامه ریزی فرهنگی در مساجد اشاره و در این رابطه گفت: کار فرهنگی و برنامه ریزی لازم برای اجری صحیح آن مهارت ها و توانمندی قابل توجهی را نیاز دارد و فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد باید با این مهارتها بیش از دیگران آشنا باشند.

 

حجت الاسلام فرازی به داشتن مهارت هایی از جمله توانایی به اشتراک گذاشتن تخصص ها و سرمایه ها و همچنین حرکت جمعی به سوی هدف واحد و شناخت نیاز برای یک مدیر فرهنگی اشاره کرد و گفت: مهارت مدیریت مسجدی از جمله مواردی است که باید فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد آن را کسب کنند.

 

وی افزود: فعالیت و کار فرهنگی در مسجد با سایر مکان ها از قبیل مدرسه، دانشگاه و اداره تفاوت می کند و بنابراین شناخت مهارت های مربوط به حوزه مسجد الزامی است.

 

حجت‌الاسلام فرازی خطاب به فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد یادآور شد: با توجه به این که مسجد محل فعالیت شماست کار شما از تقدس بیشتری نسبت به سایر فعالان فرهنگی برخوردار است.

 

عبدالمجید نگارش نژاد، مدیرکل امور فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در ادامه این مراسم خطاب به فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: شما جوانان و کسانی که در مساجد به کار فرهنگی و هنری بویژه برای نسل جوان مشغول هستید می‌توانید با آگاه‌سازی مردم و به ویژه جوانان آنان را از خطرات استفاده از کالای قاچاق و مبارزه با این پدیده شوم و خطرناک آگاه سازید.

 

نگارش‌نژاد در این ارتباط تأکید کرد: تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی، اعتماد به تولیدات داخلی، عدم توجه به تبلیغات کالای خارجی، پرهیز از تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی از مهم‌ترین سرفصل‌های کار فرهنگی برای جلوگیری از مصرف کالای قاچاق می‌باشد.

 

قاچاق کالا موجب ناکارآمدی اقتصادی

وی اظهار داشت: قاچاق کالا موجب ناکارآمدی اقتصادی و در نتیجه ایجاد زمینه بی‌بند و باری فرهنگی می‌شود و به همین دلیل دشمن سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه انجام می‌دهد.

 

نگارش زاده ادامه داد: مبارزه با قاچاق از دو جهت شرعی و عقلی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا تبعات منفی آن به همه اقشار و به ویژه قشر ضعیف جامعه لطمه می‌زند.

 

وی تأکید کرد: دشمنان نظام اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به روش‌ها و ترفندهای مختلف سعی در آسیب‌رسانی به این نظام بوده‌اند که به طور خلاصه می‌توان به مواردی چون تقابل با ارزش‌های انقلاب، تهاجم فرهنگی و فشار اقتصادی اشاره کرد.

 

مدیرکل امور فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد ضربه زدن به ارزش‌های فرهنگی از تهاجم اقتصادی برای دشمن در موضوع قاچاق مهم‌تر است.

 

وی بیان داشت: تجمل و مصرف‌گرایی، ترویج مدها و مدل‌های مصرفی در کالاهای مصرفی، تبلیغات جذاب و اصطلاحاً پر زرق و برق  همگی از جمله مواردی است که در تهاجم فرهنگی از سوی دشمن از طریق قاچاق کالا پیگیری می‌شود.

 

نگارش‌نژاد به ورود کالاهای غیراستاندارد و بی‌کیفیت از طریق قاچاق اشاره کرد و افزود: در این میان آنچه که ناشی از عوارض این ورود غیرقانونی است معضلاتی از قبیل؛ بیکاری جوانان، تعطیلی واحدها و کارگاه‌های داخلی، کاهش درآمد دولت، کاهش خدمات عمومی به اقشار مختلف مردم می‌باشد.

 

این مقام مسؤول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور تصریح کرد: براساس آمارهای ارائه شده از سوی مراجع بین‌المللی از قبیل سازمان بین‌المللی کار هر یک میلیارد دلار قاچاق کالا حدود 100 هزار شغل و فرصت شغلی در کشورها را از بین می‌برد و اگر فرض کنیم سالیانه 25 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شود حدود 2 میلیون و پانصد فرصت شغلی در کشور نابود می‌شود و این لطمه جبران ناپذیری به جوانان و خانواده‌ها وارد می‌کند.

 

نگارش‌نژاد تکلیف امروز جوانان، خانواده‌ها، مسؤولان، سازمان‌ها، نهادها را ایفای نقش اساسی خود به عنوان سربازان نظام اسلامی برای جنگ نرم با دشمن در میدان قاچاق کالا و ارز دانست و گفت: مبارزه با ورود کالای قاچاق و مصرف نکردن آن‌ها، توجه و استفاده از کالاهای تولید داخل کشور، حمایت از کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی داخلی  از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با قاچاق کالا به شمار می‌آید.

 

رکورد دارترین کشورهای مصرف کننده لوازم و کالاهای آرایشی در سطح جهان

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه کشور ایران یکی از رکوردارترین کشورهای مصرف کننده لوازم و کالاهای آرایشی در سطح جهان است و ورود لوازم و کالاهای آرایشی قاچاق غیر از تهدید اقتصادی برای کشور، معضلات و مشکلات بهداشتی و خسارات جبران ناپذیری برای خانواده‌ها بوجود آورده است.

 

مدیرکل امور فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در بخش دیگری از سخنان خود به تهاجم فرهنگی دشمن از طریق موضوع قاچاق کالا پرداخت و اظهار کرد: ترویج مصرف کالای ارزان قیمت و غیراستاندارد قاچاق موضوعی است که دشمن از این طریق جوانان و خانواده‌های کشور را هدف قرار داده است.

 

وی در بیان علل تلاش دشمن برای ورود کالای قاچاق به کشور به موضوع فروش محصولات و تولیدات کشورهای غربی و اروپایی اشاره کرد و افزود: یکی از معضلات صنعتی شدن کشورهای جهان پس از انقلاب صنعتی، تولید کالاهای مازاد بر نیاز جوامع غربی و اروپایی می‌باشد که این گونه کشورها به ترفندها و روش‌های مختلف سعی در فروش محصولات و تولید اضافی خود دارند که پدیده قاچاق یکی از این ترفندهاست.

 

نگارش‌نژاد گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور برای برگزاری آموزش‌های گسترده برای مخاطبان و اقشار مختلف جامعه در جهت مبارزه با این پدیده خطرناک نیز برنامه‌های جامعی در دست تهیه و اقدام دارد.

 

 هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی در دو گروه برادران و خواهران برگزار می شود که دوره برادران از تاریخ 31 مرداد در سه دوره پنج روزه و خواهران نیز از 15 شهریور در دو گروه چهار روزه برگزار خواهد شد.

 

گفتنی است، هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه‌های آسمانی با حضور 2500نفر از اعضا و فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از 31مرداد لغایت 21شهریورماه سال جاری در مشهد مقدس در حال برگزاری است./934/پ201/ب4

ارسال نظرات