۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۲۸۴۲۶۹
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

مراقب باشیم پژوهش حوزه به معضل کپی پایان‌نامه دچار نشود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تأکید بر ضرورت کاربردی شدن پژوهش‌های حوزوی گفت: پژوهش‌های حوزه به طور غالب، کتابخانه‌ای و غیر کاربردی است که این نوع پژوهش‌ها در حوزه کلام، تفسیر و مباحث آموزشی مشکلی ندارد؛ اما معضلات جامعه را حل نمی‌کند.
پژوهش دکتر سالاري فر کارشناس مسائل خانواده و روانشناس

حجت الاسلام محمد رضا سالاری فر، عضو هیأت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تأکید بر ضرورت کاربردی شدن پژوهش‌های حوزوی اظهار داشت: حوزه علمیه باید متناسب با شرایط جامعه از متون دینی استفاده و بهره ببرد و برای حل معضلات جامعه راهکار ارائه دهد.

 

وی ابراز داشت: در حوزه علمیه، زمینه پژوهش دقیق و کاربردی مشخص نشده است و پژوهش‌ها به طور غالب، کتابخانه‌ای و غیر کاربردی است که البته پژوهش کتابخانه‌ای در حوزه کلام، تفسیر و مباحث آموزشی مشکلی ندارد؛ اما برای حل مشکلات و معضلات جامعه کارآیی ندارد.

 

حجت الاسلام سالاری فر، حل مشکلات جامعه را منوط به پژوهش دقیق و کاربردی خواند و تأکید کرد: باید توجه کنیم که این پژوهش‌ها چقدر ناظر به واقعیت‌ها و معضلات جامعه است و چه دردی را از جامعه حل خواهد کرد.

 

وی تصریح کرد: شورای مدیریت حوزه علمیه در حال حاضر به اهمیت پژوهش‌های میدانی اعتقاد ندارد؛ در صورتی این شورا می‌تواند مصوبه‌ای را به مراکز علمی و آموزشی ارائه دهد؛ تا نتیجه پژوهش‌های میدانی با شرایط مشخص در راستای حل معضلات استفاده شود.

 

عضو هیأت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، آموزش‌‌های جدید و به‌روز را برای طلاب ضروری خواند و یادآور شد: طلابی که از روانشناسی اجتماعی قوی‌تری برخوردار هستند؛ بهتر می‌توانند برای جلب و جذب جامعه اقدام کنند و در امر تبلیغ و ترویج معارف اسلام موفق‌تر هستند.

 

وی با تأکید بر آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌های حوزوی تصریح کرد: باید پایان‌نامه‌های سطح 3 و چهار حوزه مورد بررسی قرار بگیرد؛ تا مشخص شود که این پایان‌نامه‌ها چقدر از معضلات علمی و مشکلات جامعه را حل کرده‌اند و کاربردی بوده‌اند.

 

حجت الاسلام سالاری فر افزود: اگر این پایان‌نامه‌ها کاربردی نبوده‌ و معضل و مشکل علمی را حل نکرده‌ است؛ باید علت آن مورد بررسی قرار گیرد؛ تا برای پژوهش‌های آینده این مسأله در اولویت‌ باشد و به معضل کپی که دانشگاه به آن دچار است، حوزه علمیه مبتلا نشود./908/ت302/ی

ارسال نظرات