۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۲۸۴۶۰۷
با رویکرد بررسی عرفان های نو ظهور؛

همایش «باورهای کاذب» در فرهنگسرای امام خمینی تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا - همایش «باورهای کاذب» با رویکرد بررسی شبه عرفان های نوظهور و آسیب شناسی خرده فرهنگ های منحرف در فرهنگسرای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.
نقد عرفان هاي نوظهور و کاذب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسلم گریوانی، پژوهشگر علوم دینی در همایش باورهای کاذب با بررسی شبه عرفان های نو ظهور و آسیب شناسی خرده فرهنگ های منحرف که شامگاه دوشنبه نهم شهریورماه در فرهنگسرای امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به عرفان های کاذب و  معنویت های نوظهور گفت: بیشتر عرفان های نوظهور به صورت کاربردی و عملیاتی فعالیت های را در جامعه انجام می دهند.

 

استفاده از ابزارهای درمانی در عرفان های نوظهور

وی اظهار داشت: توسط این عرفان های نوظهور بسیاری از ابزارهای جدید درمانی به کار گرفته می شود و این شیوه های درمانی وارد بنیان های جامعه و خانواده ها می شوند، این عرفان های نوظهور در بدنه جامعه، خانواده، افکار و مذاهب در قالب درمانی، جلسات خودشناسی معنوی و حلقه عرفانی به اسم عرفان و معنویت تشکیل می شود.

 

بدل سازی عرفان های نوظهور از ادیان آسمانی

حجت الاسلام گریوانی با اشاره به صحبت های خود در جلسات قبل، گفت: عرفان های نوظهور از کشورهای غربی و شرقی مثل هند وارد می شوند و هدف آنها بدل سازی از ادیان آسمانی مثل دین مسیحیت است.

 

وی با اشاره به تاریخ و خواستگاه عرفان های نوظهور گفت: این عرفان ها در دنیای غرب و دین یهود و مسیحیت اعتبار خود را از دست داد، به این دلیل که در علم و همه موارد زندگی دخالت می کرد، نسبت به همه امور حتی اصول انسانی، عقلی و اجتماعی مخالفت می کرد و امان همه را برده بود.

 

پژوشگر علوم دینی خاطرنشان کرد: علمای دین یهودیت و مسیحیت در قرن هفدهم و هجدهم با اصول ابتدای انسانی مخالفت می کردند، لذا دوره شک و تردید فرا رسید و در نتیجه غربی ها این ادیان و انبیاء را نفی کردند.

 

قرن بیستم قرن افسردگی و اضطراب

حجت الاسلام گریوانی با بیان اینکه شخصت های مختلفی در دوره روشنگری شکل گرفتند، بیان کرد: دین به سمت علم رفت، درصد اعتبار علم و عقل بیشتر و درصد اعتبار دین کمتر شد، برای همین در قرن بیست غربی ها دین مسیحیت را جادو و خرافه نامیدند و به تعبیری عنوان کردند که خدا مرده است، برای همین دین و ایمان به کنار رفت و پنجره اضطراب گشوده شد و قرن بیستم به قرن افسردگی و بحران تبدیل شد.

 

پژوهشگر علوم دینی مطرح کرد: وقتی خرافه به وجود آمد و دین از بین رفت، غربی ها به مصیبت معنوی گرفتار شددند، آیه قرآن از سوره طه در بررسی این پدیده می گوید که هر کس یاد خدا را فراموش کند زندگی سخت و تاری خواهد داشت و منظور این آیه همان افسردگی و بیمارهای روانی است.

 

بهشت و جهنم انعکاس روح روان انسان در دنیا

وی با بیان اینکه خدا فرموده است که در قیامت این افراد را کور خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: حیات اخروی حیات زندگی است ما همان طور که در دنیا زندگی کرده ام به همان صورت در آخرت خواهیم بود، بهشت و جهنم انعکاس روح، روان و رفتار ما انسان ها در دنیا است.

 

حجت الاسلام گریوانی افزود: خشم و غصبی که در ما به وجود می آید جهنمی است که با خود این سو و آن سو می بریم  لذا این جهنم نیست  که ما را می سوزاند بلکه این رفتار ما است که  در آن می سوزیم.

 

پژوهشگر علوم دینی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم بیان کرد: روز قیامت روزی است که باید در آن اعتقاد به معاد و قیامت باشد، در غیر این صورت در روز قیامت هیچ چیز به حال انسان سودمند نخواهد بود.

 

قران دریچه اسرار هستی را باز می کند

وی با بیان اینکه قرآن دریچه جدیدی برای ما باز می کند و یک حیات و دنیای دیگر را پیش روی ما خلق می کند، بیان کرد: هیچ چیز مثل قرآن کریم نمی تواند دین را برای ما توصیف کند، لذا باید با چشم دل و فطرت به سراغ قرآن کریم برویم ،هرکس با این دل به سراغ قرآن برود، قرآن  دریچه های از اسرا هستی را برای او باز می کند.

 

حجت الاسلام گریوانی با بیان اینکه در قرآن کریم طیب به موارد بسیاری اطلاق شده است، اظهار داشت: حیات طیبه، شهر طیبه، مساکن طیبه و شجره طیبه داریم، طیب در مقابل مقابل مرده است و تنها خدا حی و طیب است.

 

قرآن ثروتی بالاتر از  ثروتی مادی را معرفی می کند

پژوهشگر علوم دینی بیان کرد: قرآن کریم ثروتی بالاتر ثروت مادی را به ما نشان می دهد و تفاوت قرآن کریم با سایر کتاب های آسمانی در این است که افق و نگاه به تمدن جامعه جدید را به ما نشان می دهد.

 

وی افزود: اما عرفان های نوظهور معتقد هستند که اگر تنها دلت پاک باشد کافی است و نباید به تعالیم دینی توجه کرد، عرفان های نوظهور حرفشان این است که ویژگی عبادت و مسالک دینی دست و پاگیر است و سعی دارند تا از کلید واژه عرفانی عشق بهره ببرند و می توان گفت که در این زمینه هم موفق بوده اند.

 

حرف ها و عرفان های شیک عرفان های نوظهور

حجت الاسلام گریوانی با بیان اینکه جریان های عرفانی ظاهر و حرف های به ظاهر شیکی دارند، اظهار داشت: البته برخی حرف های آنها درست است، آنها به قلب سلیم اشاره دارند و خدا راعشق می خوانند و تنها ویترین و ظاهری زیبا دارند اما برخی صحبت های آنها انحرافی است.

 

پژوهشگر علوم دینی افزود: قرآن کریم قلب سلیم را در کنار برنامه ها و تعایم دینی از جمله نماز و روزه واجب می داند اما عرفان های نوظهور راه عشق را محبت می داند و به تعالیم دین توجه ندارند.

 

 صدقه تعلق خاطر دنیوی را کمتر می کند

وی با بیان اینکه انجام دادن تعالیم و فرایض دینی انسان را به خدا نزدیک تر می کند، بیان کرد: انفاق، صدقه، خمس و زکات باعث می شود که تعلق خاطر به پول کم تر شود، قلب سلیم از پول مهم تر است و ارزش انسان مهم تر از دنیا است.

 

حجت الاسلام گریوانی بیان کرد: نباید دل را اسیر ثروت کرد و باید بخشش کرد تا مشخص شود که تعلق به ثروت نداریم و راه آن این است که  صدقه بدهیم و انسان ها با دادن صدق و بخشش از مال خود طیب و طاهر شوند.

 

پژوهشگر علوم دینی صدقه را مسیر پاکسازی قلب دانست و خاطرنشان کرد: سایر تعالیم دینی از جمله نماز و روزه نیز واجب شد تا انسان خود را از گناهان پاک کند و این از ظرافت های دین است.

 

وی در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: تمام دستورات دینی ناظر به رشد روح و شخصیت انسان است به عنوان مثال شرب خمر حرام است و باعث افول شخصیت می شود در صورتی که در عرفان های نوظهور به این قبیل موارد توجه نمی شود.

 

انحرافات عرفان های نوظهور

حجت الاسلام گریوانی با اشاره به برخی از عرفان های نو ظهور و گفت: یک ویژگی مشترک در عرفان های نوظهور و ادیان آسمانی احساس حضور خدا است اما این عرفان های نوظهور انحرافاتی دارند که اگر اثر کند کل زندگی انسان را از بین می برد و یکی از مهم ترین انحرافات آنها عشق جنسی است.

 

پژوهشگر علوم دینی افزود: انسان اگر مواظب نباشد طغیان می کند و انسانی که طغیان کند این باور اشتباه در او رشد می کند که او قادر به انجام هر کاری است در صورتی که خدا قادر به انجام کار ها است.

 

احساس حضور خدا با درک معرفت همراه باشد

حجت الاسلام گریوانی بیان کرد: احساس ظهور خدا باید با معرفت باشد، عرفان نوظهور احساس خدا را دارد اما پشتبانه عقلی ندارد و هر حرف جذابی درست نیست. 

 

وی تصریح کرد: ما باید خدا را در زندگی خود حاضر کنیم، وقتی نماز می خوانم حس کنیم او هست و وقتی می خوابیم احساس کنیم که حیات را از ما می گیرد و صبح به ما باز می گردد و خدا را از این بابت شکر کنیم.

 

شایان ذکر است که حجت الاسلام گریوانی پژوهشگر علوم دینی در خاتمه صحبت های خود چند کتاب از جمله کتاب «در جستجوی عرفان اسلامی» اثر آیت الله مصباح یزدی، کتاب «گفتارهای معنوی» اثر استاد شهید مرتضی مطهری و کتاب «العبد» نوشته مرحوم آیت الله بهجت را برای پیگیری و مطالعه عرفان های نوظهور را معرفی کرد./818/پ201/ح

ارسال نظرات