۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۲۸۵۵۰۷
امام جمعه شهرستان آران و بیدگل:

طلبگی منافاتی با سیاست ندارد/ طلبه نباید به دنبال منصب، وجاهت و منزلت بین مردم باشد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان آران و بیدگل با تأکید بر این که حوزه صرفا مکانی برای بحث و تحصیل عمل نیست، چرا که مراجع از زمان غیبت کبری تاکنون در حکومت نفوذ داشته‌اند، گفت: تقلیدی عمل کردن از آسیب های سیستم آموزشی حوزه و به ویژه دانشگاه ها است.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد موسوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید محمد موسوی، امام جمعه شهرستان آران و بیدگل صبح امروز در طرح میثاق طلبگی در جمع طلاب جدیدالورود حوزه دارالعلم اسلامی آیت الله اعتمادی کاشان با اشاره به این که طلبگی یک رسالت است و نه یک شغل، گفت: طلبگی به معنای سربازی اهل بیت(ع) است.

 

وی افزود: طلبه کسی است که خود را برای تبلیغ و نشر اهل بیت(ع) وقف کرده و از خانه نفس به سوی الله هجرت می کند.

 

حجت‌الاسلام موسوی با بیان این که هجرت به دو شکل زمینی و آسمانی و یا درونی و بیرونی است، گفت: طلاب از خانه و وطن به مدرسه‌ای که علوم اهل بیت(ع) آموزش داده می‌شود هجرت می‌کنند، به مانند رزمنده ای که به جبهه جنگ هجرت کرده است.

 

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل ادامه داد: نوع دیگر، هجرت از دار کفر به دار ایمان است که هجرتی روحانی و آسمانی محسوب می شود، از این رو کسی که از خانه نفس هجرت کند و از نفس خود پیروی نکند، از اسیر بودن به امیر بودن تبدیل می شود.

 

وی با اشاره به این که بسیاری از ما اسیر نفس هستیم، گفت: طلبگی انسان را از اسیری و چاه نفس رها می کند.

 

به گفته وی، تا زمانی که انسان در دام نفس باشد رشد نمی کند، اما با رها شدن از بند شهوات می‌تواند به مقام موت برسد که موت به معنای موت اختیاری و نه اضطراری است، چرا که موت اضطراری برای همه وجود دارد.

 

اخلاص در نیت شرط اول برای طلبگی است

حجت‌الاسلام موسوی با بیان این که انسان توان رسیدن به مقام موت اختیاری را دارد، گفت: کسی که به این مقام برسد می‌تواند مقام حضرت حق را مشاهده کند و از غیر او منصرف شود.

 

امام جمعه آران و بیدگل در رابطه با بایدها و نبایدهای طلبگی، گفت: به حوزه آمدن برای رسیدن به مقام و شغل نشان از مبین نشدن طلبگی است و موجب به هدر دادن وقت می‌شود، از این رو اخلاص در نیت شرط اول برای طلبگی است.

 

وی با اشاره به این‌که برای فهم معارف دین، عمل به آن و تبلیغ این معارف باید اخلاص داشت، گفت: طلبه نباید به دنبال منصب، وجاهت و منزلت بین مردم باشد که این خود از آفات طلبگی محسوب می شود که بسیاری از طلبه ها گرفتار این آفت می شوند.

 

وی با تأکید بر این که حب جاه و منصب ایمان انسان را نابود می کند، گفت: طلاب باید اهل تهجد و نماز شب خواندن باشد که این مهم از بایدهای طلبگی محسوب می شود.

 

به گفته وی، بدون تهجد نمی‌توان به نتیجه رسید، از این رو اوقات پربرکت سحر که بهترین زمان برای وصل به عالم غیب است را باید غنیمت شمرد که با تمرین می‌توان به این سنت و عمل خیر عادت کرد.

 

تفکر رمز موفقیت طلبگی است

حجت الاسلام موسوی با تأکید بر مراقبت از نفس، گفت: طلاب باید واردات و صادرات نفس را ببینند و در شنیده ها و گفته‌های خود دقت کنند، چرا که گفتن ها و شنیدن ها بر نفس انسان تأثیرگذار است.

 

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل گفت: ملکات نفسانی سازنده بدن برزخی ما هستند و روز قیامت هر کس با باطن خود محشور می شود، بنابراین انسان حرام خوار به شکل خوک و سخن چین به شکل میمون خواهد بود.

 

وی با بیان این که انسان باید تا آخرین لحظه عمر مراقب نفس خود باشد، تأکید کرد: تلاش پیگیر و مداوم در تحصیل علم از بایدهای طلبگی است و هر کس نتیجه تلاش خود را دریافت خواهد کرد، از این رو باید در تحصیل علم جدی و ساعی باشیم و نه به صورت تفریحی به درس نگاه کنیم، چرا که تحصیل علم یک عبادت است.

 

به گفته وی، طالب علم به قدری نزد خداوند دارای مقام است که ملائک بال خود را زیر پای او می‌گسترانند و ماهیان و پرندگان دریا برای او استغفار می کنند، بنابراین طالبان علم باید به خود ببالند.

 

حجت الاسلام موسوی تفکر را رمز موفقیت طلبگی دانست و گفت: تحقیق و جمع آوری مطالب لازم است، اما باید در آن مطالب تفکر شود، چرا که تفکر مادر علم است و علم از تفکر ایجاد می شود.

 

روح حوزه در آزادی است که موجب رشد و تعالی طلبه می شود

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل تقلیدی عمل کردن را از آسیب های سیستم آموزشی حوزه و به ویژه دانشگاه‌ها دانست و افزود: اکثر مواد درسی در دانشکده های علوم انسانی برگرفته از غرب است، از این رو دانشجوی متدین به دانشگاه می رود و سکولار خارج می شود.

 

وی برخی نویسندگان را مبلغ سکولاریسم دانست و گفت: واژه چرا، انسان را به تحقیق و تفکر وا می دارد، از این رو یک طلاب نباید مقلد باشند، چرا که روح حوزه در آزادی است که موجب رشد و تعالی طلاب می شود.

 

به گفته وی، مقلد نبودن به معنای فتوی صادر کردن در سال اول طلبگی نیست، بلکه پیشرفت رو به جلو محققانه باید مدنظر باشد.

 

حجت الاسلام موسوی تفکر را لازمه عالم شدن دانست و گفت: در اندیشه اسلامی طلبگی با سیاست هیچ منافات ندارد، بلکه با یکدیگر جمع می شوند، از این رو طلبگی به معنای انزوا و بی اطلاع شدن از جامعه نیست، چرا که این تفکر متحجرانه است.

 

طلاب نباید بازیچه دست سیاست بازان شوند

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل حساس بودن به جامعه را از ویژگی های طلاب دانست و گفت: طلاب نباید بازیچه دست سیاست بازان شوند، همانطور که میرزای شیرازی فتوای تحریم تنباکو را صادر کرد و امام راحل نیز علیه کاپیتولاسیون اعلام نظر کرد، لذا چنین طلابی مدنظر امام زمان(عج) است.

 

وی با تأکید بر این که آگاهی از مسائل روز سبب خواهد شد تا انسان فریب نخورد، گفت: حوزه صرفا مکانی برای بحث و تحصیل عمل نیست، چرا که مراجع از زمان غیبت کبری تا کنون در حکومت نفوذ داشته اند.

 

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل یادآور شد: طلبگی یعنی فدا شدن در مسائل اجتماعی و سیاسی است نه اینکه سیاست‌باز شود./1307/201/ب2

ارسال نظرات