۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۲۸۷۱۲۵
حج ابراهیمی(5)؛

تحقق وحدت یکی از مناسک حج است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت وحدت در ساختار سیاسی و فرهنگی جهان اسلام اطاعت از دستورات ولایت‌فقیه را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: بعثه مقام معظم رهبری باید زمینه احیای فریضه وحدت را فراهم کند.
حجت الاسلام يحيي جهانگيري
حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری، در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری رسا، با اشاره به تجارب ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در برگزاری حج، گفت: به عنایت الهی حج به‌عنوان یک فریضه اصولی در جهان اسلام یک تجربه بزرگ تاریخی در اختیار بعثه مقام معظم رهبری گذاشته است.
 
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تجربه بعثه مقام معظم رهبری در این زمینه بسیار ارزشمند است، گفت: تجربیات اجرایی بعثه و سازمان حج و زیارت از بخش‌های بهداشت و درمان گرفته تا تغذیه، امور فرهنگی، معنوی و حتی ساختار اداری بعثه مقام معظم رهبری در حج به یک غنای معرفتی و تجربی خوبی رسیده است.
 
حجت‌الاسلام جهانگیری با اشاره به اینکه باید این دانش امروز برای استحکام ریسمان وحدت الهی در اختیار کشورهای اسلامی قرار گیرد، گفت: حجاج خارجی وقتی در مراسم حج بعثه مقام معظم رهبری، مدیریت و نظم آن را می‌بینند این غنای معرفتی و تجربی را می‌ستایند.
 
وی با اشاره به اولین نکته‌ای که مقام معظم رهبری در دیدار با مسؤولان حج مطرح فرمودند، ادامه داد: اولین دغدغه‌ای که ایشان مطرح کردند این بود که بعثه مقام معظم رهبری باید بتواند برای تحقق فریضه وحدت به معنای واقعی کلمه این غنای تجربی را در اختیار کشورهای اسلامی قرار دهد تا زمینه احیای فریضه وحدت فراهم شود.
 
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حج باید بتواند با کمک این غنای تجربی به یک حج معیار اسلامی تبدیل شود، ابراز داشت: فریضه حج باید بتواند در سطح جهان اسلام به یک فریضه تراز اسلامی تبدیل شود.
 
وی با اشاره به معضلات موجود در مراسم حج افزود: یکی از این مشکلات مدیریت بُعد اجتماعی و سیاسی حج است.
 
حجت‌الاسلام جهانگیری با بیان اینکه مراسم حج یادآور مجاهدت‌های امام خمینی(ره) است، اظهار داشت: امام راحل در معیار فقهی خود حج را متفاوت از سایر مراجع تقلید تعریف کرده بودند و این نشان می‌دهد که فریضه حج یک موضوع فقط ملیتی و قومیتی یا مذهبی نیست بلکه حج یک ایدئولوژی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جهان اسلام است.
 
رابط فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در کاروان‌های زیارتی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همانند امام خمینی(ره) در نگاه فقهی خود مسائل حج را با یک افق نوینی تعریف می‌کنند و در بیانات خود در جریان حج امسال نکات خوبی را برای مسلمانان جهان تبیین کردند، افزود: ایشان در دیدار با مسؤولان حج فرمودند که مبادا مباحثی با مبنای ملی‌گرایی حج امسال را از طرح امت گرایی مغفول بگذارد و یا از بین ببرد.
 
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در ادامه فرمودند مبادا در حج امت گرایی فدای ملی‌گرایی شود؛ بنابراین باید در نظر داشت حج فرصتی است که همه تنوع‌های مذهبی و قومیتی در آن حضور دارند و در حقیقت حج با حضور ملل اسلامی معنا می‌گیرد و باید از این فرصت بهترین استفاده را در پیشبرد اهداف اسلام ناب محمدی داشت.
 
حجت‌الاسلام جهانگیری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سخنان خود در دیدار با مسؤولان حج موضوع وحدت‌گرایی و امت گرایی را در منطق اسلامی تبیین فرمودند، گفت: باید در اجرای حج امسال به نحوی عمل کرد که شاهد تحقق وحدت اسلامی در آن باشیم بنابراین در این ایام باید معنای امت اسلامی را در حج به حجاج جهان اسلام تبیین کنیم.
 
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از مباحث جدی که مقام معظم رهبری در جریان حج امسال بر آن تأکید داشتند جایگزین کردن دشمن و دوست است، گفت: مبادا سنی و شیعه در مناسک حج تصور کنند که دشمنان یکدیگر هستند بلکه دشمن اصلی جهان اسلام صهیونیسم و جهان استکبار است.
 
وی با اشاره به حضور مذاهب و قومیت‌هایی مختلف در ایام حج افزود: به‌طور حتم حجاج با سؤال‌هایی مواجه خواهند شد و این از ضروریات حج است که قومیت‌ها و مذاهب از همدیگر سؤال‌هایی بپرسند که جدید و نو است./921/ت302/ی
ارسال نظرات