۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۲۸۷۱۶۲
معاون فرهنگی بنیاد شهید کرمانشاه:

هدف از برگزاری مسابقات قرآنی شناسایی حافظان قرآن است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی بنیاد شهید کرمانشاه با تشریح برنامه های قرآنی بنیاد شهید استان کرمانشاه گفت: هدف از برگزاری مسابقات، شناسایی حافظان قرآن کریم و پیگیری روند پیشرفت آن ها است.
مسابقات قرآني

خسرو شهیدی معاون فرهنگی اداره کل بنیاد شهید استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، اظهار داشت: فعالیت های قرآنی در سطح استان بر اساس دستور العمل های ابلاغی در طول سال برای خانواده های معظم شهدا برگزار می شود که از آن میان می توان به برنامه های آموزشی، مسابقات قرآنی و برخی فعالیت های جنبی مسابقات فرهنگی اشاره کرد.


وی تصریح کرد: برنامه های قرآنی در بخش های مختلفی شامل ترجمه و مفاهیم قرآن در دوره های تخصصی برگزار می شود و افرادی که به مرحله کشوری راه یافته و مقام کسب کنند، جزء گروه های آموزشی قرار می گیرند.


معاون فرهنگی بنیاد شهید با اشاره به این که برنامه های آموزشی در زمینه قرآنی است گقت: کتاب و منابع آن از سوی سازمان بنیاد شهید در اختیار خانواده های معظم شهدا قرار می گیرد.


شهیدی با بیان این که پیشتازان قرآنی کسانی هستند که حافظ کل قرآن می شوند و یا در رشته های قرآنی مقام کشوری دارند، افزود: طرح ملی قرآن کریم در راستای شناسایی حافظان قرآن در میان خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران است و شامل مراحل نیم جزء و حفظ کل است.


معاون فرهنگی بنیاد شهید ادامه داد: در مرحله اول ارزیابی، هدف شناسایی افرادی است که حافظ قرآن باشند سپس برای آن ها پرونده تشکیل شده و هر شش ماه یک بار روند پیشرفت آن ها بررسی می شود.


وی افزود: مسابقات قرآنی در ایام مختلفی همچون ماه مبارک رمضان برگزار می شود و کتبی از سوی سازمان در نظر گرفته شده و استان ها پس از تهیه آن و طراحی سوال از این منابع مانند تفسیرهایی از قرآن، سوره های یاسین، نور، حجرات و سبک های زندگی در اختیار شرکت کننده ها قرار می گیرد.


شهیدی با یادآوری این که مسابقه های قرآنی در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می شود افزود: این مسابقات در رشته های حفظ، قرائت، مفاهیم و تفسیر است که ویژه خانواده های شهدا و ایثارگران در تمام مقاطع سنی و شامل بخش های پنج تا بیست جزء و حفظ کل است.


معاون فرهنگی بنیاد شهید با اشاره به اینکه در رشته های حفظ و قرائت آزمون شفاهی و کتبی برگزار می شود ابراز داشت: کتبی با عنوان مفاهیم قرآن در 9 جلد در اختیار افراد شرکت کننده قرار می گیرد و نحوه مسابقه بر اساس قرعه کشی از یکی از آیات انجام می شود.


وی با بیان اینکه اینکه در سال گذشته 402 نفر در مرحله شهرستانی و در همه رشته ها شرکت داشته اند افزود: امسال نیز نیز 152 نفر در مرحله استانی که 18 اردیبهشت ماه برگزار شد حضور داشتند و در رشته های حفظ مقام اول تا سوم داشتیم و تعدادی از شرکت کنندگان نیز مورد تشویق قرار گرفتند.


معاون فرهنگی بنیاد شهید با تاکید بر اینکه فقط برگزیدگانی که مقام اول را احراز کرده اند به مرحله کشوری راه می یابند گفت: در مرداد ماه سال جاری که مسابقات کشوری در مشهد مقدس برگزار شد از پنج نفر اعزامی در میان آقایان یک نفر در رشته قرائت به مقام کشوری دست یافت و از میان پنج خواهر اعزامی نیز یک نفر در رشته حفظ بیست جزء مقام کشوری را به خود اختصاص داد.


شهیدی در ادامه یادآور شد: در رشته های مفاهیم و تفسیر که آبان ماه سال جاری در قم برگزار می شود، در گروه آقایان دو نفر و در میان بانوان چهار شرکت کننده از کرمانشاه حضور می یابند.


وی تصریح کرد: مسابقات تحقیق و پژوهش قرآنی هر ساله با موضوعی خاص برگزار می شود به عنوان مثال سال گذشته با موضوع «جامعه سالم از دیدگاه قرآن» برگزار شد و قبولی فرد در آن با کسب 75 نمره از 100 نمره کل محرز می گشت و به نفرات اول تا سوم نیز جوایزی اهدا شد.


معاون فرهنگی بنیاد شهید ادامه داد: آثار پژوهشی که در مرحله اول استانی مقام نخست را کسب کرده اند پس از بازنگری از سوی مرکز، به مرحله کشوری راه پیدا می کنند و اگر این آثار به حد نصاب برسند در یک مجموعه گرآوری می شوند.


وی با اشاره به این که امسال در مرحله استانی این مسابقه پژوهشی دو نفر برگزیده شدند افزود: سال گذشته نیز افراد دانشجو و بالاتر از دیپلم امکان حضور در این مسابقات را داشتند.


شهیدی ابراز داشت: موضوع مسابقات پژوهش قرآنی سال جاری «تفکر و اندیشه از منظر قرآن کریم» بوده است گفت: طبق بخشنامه و فراخوان آن که تیر ماه اعلام شد علاقمندان تا اواسط مهر ماه جهت ارسال آثار پژوهشی خود فرصت دارند.


وی در پایان با بیان این که عنوان موضوع سال گذشته «زندگی دنیوی از منظر قرآن» بود، گفت: در سال گذشته دو نفر حائز رتبه برگزیده شدند که یک نفر به مسابقات کشوری راه یافت و مقام سوم کشوری را از آن خود کرد./967/301/ب3

ارسال نظرات