۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۲۸۷۸۱۹
حج ابراهیمی(10)؛

آب زمزم؛ متفاوت‌ترین سوغات دنیا

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حج با اشاره به اینکه سوغات در حقیقت آموزه پیامبر اکرم(ص) است، گفت: آب زمزم سوغاتی بود که پیامبر اکرم به میهمانان عزیز خود هدیه می‌دادند.
اب زمزم
حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه در اسلام فرهنگ سوغات و هدیه دادن تحسین‌شده است، گفت: در تبیین اصولی این فرهنگ اصیل باید گفت که ما پیرامون هدیه دادن روایات زیادی داریم و تأکید فراوانی بر این شده است که مؤمنان به یکدیگر هدیه بدهند.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه باید در نظر داشت که هدیه دادن در سفرهای امروزی قالب سوغات به خود گرفته است، ابراز داشت: سوغات در نگاه معارف دینی و رسوم اجتماعی ایرانی یک موضوع بسیار پسندیده است.
 
وی افزود: همه مراجع تقلید و علمای شیعه و سنی در رابطه با هدیه دادن و هدیه گرفتن نظر مناسب داشته‌اند و آن را مورد تحسین در گفتار و رفتار خود قرار داده‌اند.
 
پژوهشگر حج با اشاره به اینکه اصالت سوغات در سفر زیارتی حج در آن است که از اشیا و کالای همان منطقه تأمین شود، تصریح کرد: سوغات درگذشته یا از محصولات و یا از تولیدات همان منطقه بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) به همین سنت در سیره رفتاری خود تأکید فراوان داشته‌اند، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) برای کسانی که به ملاقات ایشان از راه‌های دور می‌آمدند هدیه را از آب زمزم برایشان تأمین می‌کرد.
 
حجت‌الاسلام نواب با بیان اینکه امروز هدیه حج همچون سایر رفتارهای اجتماعی دست‌خوش تغییر جدی شده است، اظهار داشت: با تغییر رفتارهایی که در قرن اخیر در رسوم حج ایجاد شده است، آب زمزم حذف و به‌مرور زمان کالاهایی وارد جریان خریدهای سوغات شده که نه‌تنها محصول خود سرزمین حجاز نیستند بلکه از تولیدات صنعتی عربستان نیز به‌حساب نمی‌آیند.
 
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آب زمزم سوغاتی است که جز در مسجدالحرام در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، گفت: خرمای مدینه محصولی است که در بین برخی از محصولات به‌شدت مورد اهمیت از نگاه اقتصادی است و این خرما را نمی‌توان از جای دیگر تأمین کرد.
 
وی ادامه داد: خرمای مدینه هم از نظر کیفیت و هم از نظر اینکه متبرک به هوای شهر مدینه شده است در سبد سوغاتی حجاج می‌تواند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.
 
پژوهشگر حج با اشاره به اینکه در عصر حاضر مستکبران جهان اجناسی را به ویترین بازارهای خود در مکه آورده‌اند که بتوانند با سرمایه جهان اسلام به پی گیری اهداف شوم خود بپردازند، عنوان داشت: ذائقه مسلمانان را از راه سوغاتی تغییر می‌دهند تا تضمین تأمین مالی اهداف آنان باشد چراکه تغییر ذائقه همان تغییر سبک زندگی برای تأمین منافع مالی و سیاسی است.
 
حجت‌الاسلام نواب با انتقاد از برخی بازار گردی‌های غیرضروری در ایام حج از سوی برخی از حجاج ایرانی، گفت: برخی از محصولات ریشه در مبانی کلامی و رفتاری در اسلام دارد و استفاده آن به‌عنوان سوغات برای مسلمانان مقدمه اشاعه تمدن اصیل اسلامی و بازگوکننده غنای فرهنگی جهان اسلام است اما کالاهایی که در بازارهای مکه و مدینه عرضه می‌شود، هیچ منفعتی ندارد.
 
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بهتر است بجای آنکه حجاج وقت گران‌بهای خود را برای تأمین اجناسی بگذرانند که هیچ توجیه اقتصادی ندارد به تقویت معنویات خود بپردازند.
 
وی ادامه داد: سوغات‌های امروز حجاج هیچ توجیه آسایشی و رفاهی هم برای حجاج ندارند یعنی حاجی برای حمل این محصولات به فرودگاه و آوردن به ایران با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شود و این درحالی‌ است که همین خرید می‌تواند در ایران انجام شود./921/ت302/ی
ارسال نظرات