۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۲۹۳۸۱۰
استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد:

حفظ دین از مهم‌ترین وظایف طلاب است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ملکی گفت: دین خداوند با مشقّات فراوان به دست ما رسیده است و باید از سوی طلاب علوم دینی حفظ شود.
مدرسه نواب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ملکی استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد در کلاس درس اخلاق خود در مدرسه عالی نوّاب مشهد، گفت: خداوند متعال همه مصنوعات خود را دوست دارد و از این میان، مخلوق اشرف یعنی انسان جایگاه خاصی در نزد پروردگار عالم دارد. اما میزان محبوبیّت انسان ها نزد خداوند هم درجات مختلفی دارد؛ آن انسانی که در راه قرب الی الله سعی و تلاش کرده باشد و نفس خود را برای حضرت حق پاک نگاه داشته باشد، نزد خدا محبوب ترین است و با همین مقیاس، ارزش هر انسان پیش خدا تعیین می شود.


وی ادامه داد: اگر انسانی در راه رضای حق تعالی به تزکیه نفس و خودسازی پرداخت، یعنی کاسه حیات خود را که به صورت تکوینی به او داده شده است، با تشریع پر می کند و این افضل اعمال و هدف خلقت است. درک این حقیقت، ظاهر و باطن انسان را عوض خواهد کرد. هم باطن از این جایگاه عالی خود لذت می برد و هم ظاهر به سمت بندگی کردن برای پروردگار حرک می کند. همانطور که فرمود «رَحِمَ اللّه مَن عَرِفَ قَدرَه».


حجت الاسلام ملکی با اشاره به نگاه های مسموم شده بعضی از جوانان نسبت به روحانیت گفت: امروز در جامعه، حالتی بوجود آمده است که در بعضی جاها، طلبه ما خجالت می کشد لباس مقدّس خود را به تن کند. بعد توجیه هم می کند که لیاقت و توفیق پوشیدن این لباس در من نیست. سؤال من این است که چطور بعضی از جوانان از پوشیدن زشت ترین لباس ها ابایی ندارند فقط به این خاطر که دوست دارند خود را با طرز فکر خود که آن هم یک طرز فکر مسموم شده و دیکته شده از جانب بیگانگان است، هماهنگ کنند؟ آن ها از لباس های سخیف خود خجالت نمی کشند، بعد طلبه پاک و زیباسیرت ما از تلبّس به لباس پیامبر شرم می کند؟


وی افزود: جوانی به میان جامعه می آید درحالی که فرضا لباس یکی از فرهنگ های باطل و منحطّ غربی را به تن دارد. روی لباسش زشت ترین الفاظ نوشته شده است و خود لباس هم به هیچ عنوان با شأن یک جوان ایرانی مطابقت ندارد. این فرد نه تنها از لباس خود شرمی ندارد، بلکه به آن افتخار ه می کند و با هربار حضور در جامعه، گویا پرچم آن عقیده ضالّه را بلند کرده است. حال چرا طلبه ای که به قصد دفاع از حریم مقدّس دین به حوزه آمده است، لباس مقدس خود را در جامعه به تن نمی کند؟ چرا بیرق متعالی دین را بلند نکنیم و جامعه مان را از نفوذ فرهنگ های سخیف بیگانه حفظ نکنیم؟


ارزشمندترین کار یک طلبه توجه به ظاهر خود در جامعه است
این استاد سطح عالی حوزه علمیه، عدم تطابق ظاهر با باطن را مهم ترین آفت امروز طلّاب علوم دینی دانست و خاطرنشان کرد: جوان ما به حوزه آمده است، خود را از انواع لذت های حیوانی جامعه دور کرده و با درس و بحث و علم دین، عالی ترین راه تزکیه نفس را می پیماید، حالا این جوان برای کامل کردن جهاد خود باید به ظاهر خود هم توجّه کند. نگوییم ظاهربینی خوب نیست و نباید به ظاهر اهمیّت داد، بلکه با خودسازی و پاک کردن باطن، مهم ترین و ارزشمندترین کار یک طلبه توجه به ظاهر خود درجامعه است.   


وی تصریح کرد: طلبه عزیز ما به بهانه آن که می خواهم آزاد باشم یا اینکه قصد انگشت نما شدن ندارم، با لباس شخصی در جامعه می گردد. این یک کفران نعمت و بلکه یک بی انصافی و ظلم است. ما با حوزوی شدنمان، پای سفره زحمات بی دریغ محبوب ترین بندگان خدا نشسته ایم، انبیا و امامانی که برای اجرای احکام دین و دستورات خدا جانفشانی ها کردند و مصیبت ها کشیدند. درادامه کار آنها هم علما بودند که دین حق را احیا کردند و از نتایج زحمات اولیاء لله پاسداری کردند. حال چه شده که از حاصل زحمات آنها استفاده می کنیم اما حاضر نیستیم مثل خودشان برای دین ایثار کنیم؟


در راه تحمّل مشکلات تبلیغ دین، باد بر خدا توکل کرد و به پیامبر اسلام توسّل جُست
حجت الاسلام ملکی به اشکالات عقیدتی موجود در امعه اشاره کرد و گفت: سرافکنده ایم درجامعه که لباس 1400 سال قبل برتن ماست؟ از شنیدن متلک و ناسزا می ترسیم؟ چه طور است که حضرت محمّد (ص) از مشرکین آن روزهای جاهلیت نترسید و از آسیب های آنها ابایی نداشت؟ مشکل این نیست که بعضاً در جامعه، مغرضین و گمراهان هستند و مانع هدایت جامعه می شوند، مشکل این است که لذت برای ما اشتباه تعریف شده است.


وی افزود: اگر در جامعه و میان مردم راه رفتی و با لباس مقدّس طلبگی، پرچم دین خدا را بلند کردی و به طبع آن نااهلانی هم به تو ناسزا گفتند و اهانت کردند، باید لذت ببری؛ چرا که در آن حال، تو اقرب النّاس الی رسول الله هستی. همان طور که پیامبر اسلام را در کوچه ها به باد استهزاء و تمسخر می گرفتند و حضرت برای رضای خدا، تبلیغ دین را قوی تر دنبال می کرد، تو هم باید برای رضای خدا و ادامه راه حضرت، تبلیغ دین را قوی تر دنبال کنی.

 

امام خمینی، بزرگ ترین افتخار جامعه روحانیت است
استاد اخلاق مدرسه نوّاب مشهد، امام خمینی (ره) را بزرگترین افتخار طلاب و الگوی جامعه روحانیت خواند و اظهارداشت: وضع جامعه امروز به مراتب از گذشته بهتر است. بر این ملت روزگاری گذشته است که اقامه عزای سیدالشّهدا جرم بود، حجاب برای زنان ممنوع بود و صراحتا با روحانیان مبارزه می کردند. درآن دوران، طلبه ای که 40 سال از عمر خود را به تهذیب نفس و فراگیری دانش گذرانده بود، علیه وضعیت روز جامعه خود می شورد و علم قیام را به دست می گیرد؛ این طلبه مجاهد، با مجاهده فرهنگی و مبارزه فکری نه تنها یک حکومت 2500 ساله بلکه یک جهان غرق در بی دینی و انحراف را تکان می دهد.


وی خطاب به طلاب جلسه پرسید: ای طلبه جوان، از اینکه لباس پیامبر را برتن داری، لذت نمی بری؟ از اینکه شیخ مفید، امام خمینی (ره) و بزرگان این ملت، زیّ طلبگی داشته اند، به خود افتخار نمی کنی؟ وقت آن نیست که پرچم دین خدا را بالا ببریم و حاصل زحمات این بزرگان یعنی اقامه دستورات الهی را حفظ کنیم؟


حجت الاسلام ملکی در انتهای سخنان خود گفت: هر طلبه جوان مثل یک تکه طلای ناب است که با ورود مؤثر خود در جامعه، گویا وارد یک کوره شده است. هرچه شرایط جامعه سخت تر و فضای تبلیغی سنگین تر باشد، روحانی ما در انتها آماده تر، پخته تر و البته به درگاه خدا مقرّب تر است همان طور که هرچه شرایط داخل کوره سخت تر باشد، آن تکه طلا خالص تر و ارزشمندتر می شود. دین خداوند که با مشقّات فراوان به دست ما رسیده است، باید از سوی شما طلبه های حوزوی حفظ شود. ان شاء الله در روز جزا، شرمنده پیامبر اسلام و ائمه اطهار و علمای عالیقدر امّت نشویم و بتوانیم راه آن بزرگواران را با قدرت ادامه دهیم./863/202/ب1

ارسال نظرات