۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۲۹۴۱۳۹
کارشناس امور خانواده در حوزه علمیه قزوین:

مداحان و مبلغان به فکر کسب درآمد از طریق مجالس اهل بیت نباشند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس امور خانواده در حوزه علمیه قزوین با اشاره به مجالس برخی از بانوان که برای اهل‌بیت(ع) گرفته می‌شود، گفت: در برخی از این مجالس شاهد رسوخ انحرافاتی هستیم که دلیل عمده آن دور شدن از الگوهای اصلی و تمایل به سمت زیبانمایی با تشریفات است که باید اصلاح شود.
مداحان و مبلغان به فکر کسب درآمد از طریق مجالس اهل بیت نباشند

خانم ستوده‌صدر کارشناس امور خانواده در حوزه علمیه قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به فلسفه توسل گفت: ما انسانهای ضعیفی هستیم که به تنهایی راه به جایی نخواهیم برد و نتیجه مطلوب را به دست نخواهیم آورد بنابراین باید در کنار تلاش و برنامه‌ریزی منسجم توسل را نیز در نظر بگیریم.

 

این استاد حوزه علمیه در بیان اهمیت توسل عنوان کرد: منظور از توسل این است که به واسطه‌هایی که خداوند معرفی نموده تمسک جسته و تقدیرات را به دست خود ندانیم.

 

ستوده‌صدر ادامه داد: اعتماد به واسطه‌های معرفی شده از جانب حضرت حق سبب ایجاد آرامش و امید خواهد شد لذا باید از نتیجه‌نگری به سمت تلاش‌محوری حرکت نمود و در این مسیر نتیجه را بعد از تلاش به خداوند سپرد.

 

علت رسوخ انحرافات در مجالس برخی بانوان، عدم شناخت صحیح آنها از اهل‌بیت(ع) است

وی با اشاره به مجالس برخی از بانوان که برای اهل‌بیت(ع) گرفته می‌شود، گفت: در برخی از این مجالس شاهد رسوخ انحرافاتی هستیم که دلیل عمده آن دور شدن از الگوهای اصلی و تمایل به سمت زیبانمایی با تشریفات است که باید اصلاح شود.

 

کارشناس مشاور حوزه علمیه قزوین ادامه داد: برخی از بانیان این مراسمات الگوهای از به خوبی نشناخته‌اند و نمی‌دانند این اسوه‌ها چه تاثیری در زندگی آنها خواهد داشت.

 

وی به کسانی که قصد برگزاری مراسمی برای اهل‌بیت(ع) دارند توصیه کرد: اگر بانوان با رجعت به الگوهای اصیل عزاداری مجالس خود را برگزار نمایند و زیبایی‌های معنوی را بر ظواهر مقدم بدانند مجالس آنها مرضی رضای حضرت حق قرار خواهد گرفت.

 

ستوده‌صدر با بیان این‌که باید رد توسلات خود به اصل توجه نمود و آن را فدای فرع نکرد افزود: نباید در توسل به اهل‌بیت(ع) گزینشی عمل کرد و به تحسین اطرافیان به سبب ظواهر خوب و تشریفاتی بسنده کرد. باید با قرار دادن سیره و مسلک اهل‌بیت  و روند زندگانی آنها حرکت کرد و آن را به مانند چراغی برای مسیر زندگی خود قرار داد.

 

این کارشناس حوزه علمیه با تاکید بر این‌که انحرافات فکری و رفتاری در میان افراد به سبب افتادن در غلطک مادیات و ظواهر از جمله پذیرایی با چندین نوع غذا، آرایش‌های غلیظ و دور شدن از حجاب و یا تزئینات اشرافی است که همه نشان‌دهنده پیمودن اشتباه مسیر است.

 

وی دلیل عمده این انحرافات را نداشتن مطالعه مفید در سیره اهل‌بیت(ع) دانست و عنوان کرد: رفتار و سیره اهل‌بیت(ع) همواره روشنگر و راهنمای زندگی ما است از این رو باید با مطالعه دقیق سیره آنها با سبک زندگی اهل‌بیت(ع) آشنا شد و از سرگردانی و بن‌بست‌های زندگی نجات پیدا کرد.

 

مشاور خانواده حوزه علمیه قزوین تاکید کرد: همه ما باید با ملاک قرار دادن سیره و سبک زندگی اهل‌بیت(ع) به ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) در زندگی و روابط پیرامونی خود و مطالعه دقیق ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آنها سبک زندگی خود را اصلاح کرده و در این راه مستقیم حرکت کنیم.

 

مبلغین و مداحان نباید به دنبال کسب درآمد از طریق مجالس اهل بیت باشند

ستوده‌صدر با انتقاد از برخی از مبغلین و مداحان که به فکر کسب درآمد از طریق مجالس اهل‌بیت(ع) هستند گفت: نباید هدف این افراد کسب درآمد و پول باشد چرا که در این صورت ماهیت معنوی عزاداری و تبلیغی آنها از دست خواهد رفت و تاثیری نیز بر روی مخاطب نخواهد داشت.

 

وی خطاب به مبلغان و مداحان توصیه کرد: باید هر مبلغ و مداحی قبل از هر چیزی خود عامل بوده و هدف آنها کسب رضایت الهی و هدایت افراد باشد. آنها باید کمک کنند تا مخاطبانشان یک قدم به سمت پیشرفت و راه مستقیم هدایت شوند و با اولویت‌بندی افراد را گام به گام به سمت حضرت حق و اهداف آفرینش نزدیک کنند.

 

مشاور خانواده حوزه علمیه قزوین ریشه این انحرافات را در برنامه‌های منسجم و متوالی ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی دانست و ادامه داد: این فرهنگ‌سازی نادرست و رسوخ آن در فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی از سوی دشمنان با استفاده از ابزار رسانه‌ای با اهداف خاص به منظور دور کردن مسلمانان و شیعیان از مبانی اصیل اسلام واقعی انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: اختلاف افکنی میان شیعه و سنی و عرب و عجم همواره در دستور کار دشمنان بوده و بعد از فاجعه غم‌بار منا نیز تشدید شد. نباید اجازه دهیم دشمن از این حادثه تلخ به نفع خود استفاده کند و با بیان این فرهنگ نادرست میان مسلمانان تخم نفاق و تفرقه بکارد.

 

این کارشناس قزوینی تعصبات بی‌جا و فرهنگ ناصحیح و کاذب را از دیگر برنامه‌های دشمنان برشمرد و افزود: دشمن با زیرکی بسیار و با مخلوط کردن چیزهای صحیح و غلط و شبیه سازی می خواهد فکر افراد را در دست خود بگیرد و از طریق ظن و گمان به اهداف پنهان خود دست یابد.

 

کتب شهید مطهری خلاصه ای از اسلام ناب محمدی است

ستوده‌صدر با تاکید بر افزایش بینش و بصیرت در میان آحاد جامعه به خصوص نسل جوان خاطرنشان کرد: در صورت روشنگری و داشتن بصیرت می‌توان به مقابله با اهداف دشمنان رفت و پیروز این جنگ نابرابر شد.

 

وی ادامه داد: یکی از راه‌های شناخت حق و باطل و ارتقاء بصیرت در میان افراد مطالعه کتب شهید مطهری است چرا که کتب و سخنرانی‌های این شهید متفکر و دانشمند به عنوان خلاصه ای از اسلام ناب شناخته شده و می‌تواند بسیاری از شبهات ما را در مسائل و عرصه‌های مختلف رفع کند.

 

مشاور خانواده حوزه علمیه قزوین در پایان گفت: علاوه بر داشتن مطالعه و ارتقاء بصیرت می‌توان با نگاه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اصول و شاخص‌های زندگی را پیدا کرد و قدرت تشخیص را بالا برد. از این رو همه ما باید با قرار دادن این شاخص‌ها در مسیر زندگی خود حقیقت ناب را بشناسیم و به آن سمت حرکت کنیم./955/302/ب3

ارسال نظرات