۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۲۹۵۳۰۵
سخنران و مبلغ حوزوی:

رسالت مبلغان رساندن فرهنگ عاشورایی به آیندگان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و مشاور حوزه علمیه قم با بیان این‌که محرم از شعائر اسلام است و باید در حفظ و تجدید آن تلاش شود، گفت: رسالت امروز مبلغان، رساندن فرهنگ عاشورایی به آیندگان است که از گذشتگان به دست ما رسیده است.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت فرا رسیدن ایام حزن و اندوه ماه محرم، مراسم سخنرانی و ذکر توسل حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، امشب در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضور حضرت آیت الله عبد الله جوادی آملی، طلاب و عموم دلدادگان به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

 

حجت الاسلام ابوالقاسم عالمی، کارشناس و مشاور حوزه علمیه قم در این مراسم به سخنرانی پرداخت و با اشاره به مناسک حج گفت: دو کوه صفا و مروه از شعائر دین اسلام است؛ پیش از بعثت پیامبر اسلام(ص)، مشرکان در بالای این دو کوه بت هایی قرار داده بودند و بعد از سعی در صفا و مروه برای تبرک به دیدار این بت ها می رفتند.

 

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) پس از بعثت با از بین بردن بت ها، این آیین غلط را از مناسک حج حذف کرد؛ مسلمانان پس از بعثت به این دلیل که در گذشته این بت ها در بالای این کوه ها بودند از سعی در صفا و مروه اکراه داشتند؛ آیه شریفه ای از قرآن کریم نازل شد و به این که کوه صفا و مروه از شعائر اسلام است و شعائر باید زنده بماند و حفظ شود تأکید داشت.

 

حجت الاسلام عالمی درباره مقام ابراهیم(ع) گفت: از امام باقر(ع) پرسیدند، آیا شما جدّتان ابا عبدلله الحسین(ع) را دیده اید؟؛ ایشان در پاسخ فرمودند، در سالی که در مسجد الحرام سیل بزرگی آمد، مردم شایعه کردند که مقام ابراهیم(ع) را آب برده است؛ امام حسین(ع) در آن جا حاضر شدند و فرمودند، نگران نباشید مقام ابراهیم(ع) یکی از شعائر اسلام است و از بین نمی رود.

 

کارشناس و مشاور حوزه علمیه قم محرم را از شعائر اسلام دانست و اظهار داشت: محرم از شعائر اسلام است و باید در حفظ و تجدید آن تلاش شود؛ وظیفه امروز ما، به آیندگان رساندن فرهنگ عاشورایی است که از گذشتگان به دست ما رسیده است.

 

وی افزود: پس از شهادت امام حسین(ع)، اهل بیت(ع) مراسم عزاداری برای سالار شهیدان را به صورت پنهانی برگزار می کردند؛ در زمان آل بویه این عزاداری ها تا پایان این حکومت به صورت علنی برگزار می شد؛ بعد از این مدت، از زمان صفویه تا به امروز، عزاداری های محرم به طور رسمی و علنی برگزار می شود.

 

حجت الاسلام عالمی عاشورای امسال را متفاوت با سال های گذشته دانست و ابراز کرد: عاشورای سال جاری به خاطر حادثه منا تشدید شد؛ چرا که هزاران مسلمان با لب تشنه، در هوای گرم عربستان و در مظلومیت، جان خود را در حرم امن الهی از دست دادند./840/پ202/ی

ارسال نظرات