۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۲۹۵۷۳۷
در نشست خبری ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار مطرح شد؛

استقبال بی‌نظیر از سوژه‌های روحانیت/ قطع کامل بودجه جشنواره عمار از سوی وزارت ارشاد/ لزوم تعامل با غیر مسلمان حامی جریان بیداری

خبرگزاری رسا ـ مسؤولان جشنواره فیلم عمار در نشستی خبری سیاست‌ها و برنامه‌های آینده این جشنواره را اعلام کردند.
نشست خبري فيلم عمار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار، عصر جمعه 24 مهر، با حضور وحید جلیلی مسؤول سیاست‌گذاری جشنوراه، نادر طالب زاده دبیر جشنواره و سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب برگزار شد.

 

جشنواره عمار خانه فیلمساز پروری است/ ایران غنی‌ترین کشور از نظر فرهنگی

 

در ابتدای این نشست نادر طالب زاده با اشاره به وجه تمایز جشنواره عمار با سایر جشنواره در کشور، گفت: موضوع مهمی که جشنواره عمار را جذاب کرده این است که این جشنواره نگاه ویژه‌ای به پرورش فیلمسازان جوان انقلابی داشته است.

 

وی افزود: در راه پرورش فیلمسازان با استعداد، به رشد کیفی و شکوفایی فیلمسازان جوان انقلابی توجه زیادی شد و حاصل آن فیلمسازان جوانی شده‌اند که امروز در رسانه ملی و بخش‌های هنری از آن‌ها یاد می‌شود.

 

این مستندساز با بیان مطلبی در خصوص بخش بین الملل جشنوراه، ابراز داشت: از ابتدای کار جشنواره مردمی فیلم عمار در تمام بخش‌ها با استقبال رو به‌رو شدیم، اما در بخش بین الملل تصمیم داریم این بخش را احیا کنیم و در یک راه تعاملی با فیلمسازان خارج از کشور تعامل برقرار کنیم، ضمن این‌که تمام تلاش خود را معطوف به این مساله می‌کنیم که فیلم‌های ما به جوامع هدف ما در آن‌سوی مرزها برسند.

 

طالب زاده در خصوص حمایت‌های صورت گرفته از جشنواره فیلم عمار، ابراز داشت: این جشنوراه در ذات خود یک همراهی مردمی است، در این راه از پایین‌ترین سطح جامعه تا بالاترین افراد ما را در این چند سال یاری کرده‌اند، حمایت‌هایی که باعث افتخار دست اندرکاران جشنواره عمار شده است.

 

دبیر جشنوراه مردمی عمار با تحسین سطح فرهنگی جامعه ایرانی، بیان داشت: ایران به‌دلیل تعدد در جشنواره‌های هنری یکی اهای با فرهنگ‌ترین کشورهای عصر حاضر است، در سال‌های قبل و هنگامی که مهمانان خارجی به ما مراجعه می‌کردند به این نکته اذعان داشتند که ایران در سطح بسیار بالایی از فرهنگ قرار دارد.

 

وی یکی از دغدغه‌های جشنواره عمار را بسط و گسترش فرهنگ در تمام نقاط کشور خواند و تاکید کرد: باید سطح بالای فرهنگ به دور افتاده‌ترین روستاها نیز فرستاده شود، در اصل زیبایی کار جشنواره مردمی فیلم عمار این است که فرهنگ اجتماعی را غنی وغنی‌تر می‌کند.

 

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به روند رو به رشد جشنواره، اظهار داشت: واقعیت امر این است که طی یک سال گذشته جهش بزرگی داشتیم و به یک پختگی رسیدیم، در راه پیشرفت خود نیز فیلمسازان جوانی را داریم که در حال الگو شدن هستند.

 

استقبال از جشنواره عمار دو برابر شده است/ توجه ویژه به آثار داستانی

در بخش دیگری از این مراسم سید رسول منفرد با اعلام عملکرد جشنواره ششم از فرخوان تا روز نشست خبری، گفت: امسال بر اساس آمار و در قیاس با سال قبل در مدت زمان مشابه از نظر استقبال از جشنواره 50 درصد رشد داشته‌ایم، برای مثال در شهر نیشابور تا کنون 2000 اکران مردمی از فیلم‌های جشنواره ثبت شده است.

 

وی افزود: در فاز اقتصادی تمام تلاش خود را به این نکته معطوف کرده‌ایم که اکران‌های اقتصادی را نیز آغاز کنیم، در راستای همین هدف با فیلم «خانه‌ای کنار ابرها» توانسته‌ایم در بخش اکران روستایی و شهرهای کوچک به مبلغ 8 میلیون تومان دست پیدا کینم.

 

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار در خصوص نوع مشارکت مردمی در حرکت فرهنگی عمار، بیان داشت: سعی کرده‌ایم از تمام ظرفیت‌های مردمی برای گسترش جشنواره استفاده کنیم، در همین راستا مشارکت‌های خوبی از قبیل تقبل تجهیزات اکران و فضاهای نمایش فیلم با جشنواره انجام گرفت، در برخی از موارد نیز افراد به‌صورت نمادین حتی هزینه کفش ازوداج خود را نیز به جشنواره عمار هدیه دادند.

 

منفرد با تقدیر از صادق آهنگران، گفت: جناب آقای آهنگران با دید فرهنگی خود قول دادند تا حسینیه خود را برای مکان اکران فیلم‌های جشنواره عمار در اختیار این نهاد فرهنگی قرار دهند.

 

وی با منحصر به‌فرد خواندن نقش ستادهای نماز جمعه در پیش‌برد اهداف جشنواره، تصریح کرد: 38 ستاد نماز جمعه در راه اکران فیلم‌های جشنوراه با ما همکاری داشته‌اند، ائمه جماعات نیز با نگاه فرهنگی خود ما را در راه گسترش اهداف خود یاری کرده‌اند.

 

دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار، با بیان مطلبی در خصوص فیلمسازان آماتور، بیان داشت: یکی از بخش‌های جذاب و اصلی جشنواره «فیلم ما» نام دارد، در این بخش تمام تمرکز بر روی کشف استعدادهای جوان در فیلمسازی و ارائه فیلم‌هایی با هزینه‌های بسیار کم صورت گرفته است.

 

منفرد اظهار داشت: در بخش بین الملل جشنواره اکران‌های متعددی در کشورهای مختلفی همچون سوریه، روسیه، پاکستان و سایر کشورها صورت گرفته است، ضمن این‌که تلاش شده است با حضور در بازارهای جهانی و جشنواره‌های بین المللی با فیلمسازان مختلف جهانی و به‌خصوص آمریکایی ارتباط‌گیری شود.

 

وی در خصوص بخش‌های مختلف جشنواره، گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار در 5 بخش اصلی و با 8 موضوع مختلف طراحی شده است که «ایران و امریکا»،«شهدای 7 تیر» و «بازی‌های رایانه‌ای از بخش‌ها و موضوعات شاخص این جشنواره است.

 

دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار در پایان، ابراز داشت: تا کنون حدود 140 فیلم به دبیرخانه جشنواره رسیده است، تمرکز امسال جشنواره بر روی آثار داستانی است، ضمن این‌که فیلم‌های مستند در مقام اول، آثار داستانی در رده دوم و نماهنگ در جایگاه سوم از نظر کمیت قرار دارند.

 

لازمه جامعه ایده‌آل دینی، جهاد و تلاش است/گسترش جشنواره در بخش‌های متنوع و جدید

در بخش پایانی نشست وحید جلیلی با اشاره به راه و مکتب شهادت، گفت: جامعه‌ای که در راه شهادت حرکت می‌کند قطعا از ترس و حُزن دور خواهد ماند، ضمن این‎‌که جامعه ایده‌آل دینی به شادگامی مومنانه می‌رسد.

 

وی افزود: جهاد و تلاش لازمه ایجاد جامعه ایده‌آل دینی است، ضمن این‌که محرم فرصتی برای تازه‌گردانی اهداف جهادی مردم می‌باشد.

 

جلیلی با انتقاد شدید از جریانات مخالف راه امام حسین(ع)، تصریح کرد: امروز یک عده تلاش می‌کنند تا امام حسین(ع) را همچنان در حصر نگه دارند و او و اندیشه وی را مختص به هزار و سیصد سال قبل معرفی کنند، اما جریان انقلابی و جشنواره مردمی فیلم عمار تلاش دارد تا با استفاده از رسانه و تقویت جبهه فرهنگی این محاصره را بشکند.

 

مسؤول سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در خصوص حرکت جدید این خط فرهنگی، بیان داشت: در سیاست‌گذاری‌های جدید به پیوست اجتماعی توجه کرده‌ایم، در همین راستا می‌خواهیم هنر انقلابی را که تا کنون کاملا بایکوت می‌شد به جایگاه اصلی خود باز گردانیم، ضمن این‌که فرصتی را فراهم کنیم تا هنرمندان انقلابی که تا کنون مجال صحبت و ارائه اثر پیدا نکرده بودند را در حول یک محور جمع کنیم.

 

وی به موضوع پیوست اقتصادی جشنواره پرداخت و بیان داشت: با سیاست کاهش هزینه و ایجاد ظرفیت برای تامین مالی ساخت فیلم هدف خود را در این بخش دنبال می‌کنیم، ضمن این‌که نگرشی را دنبال می‌کنیم که مخاطب را به نوعی مستری ببینیم.

 

جلیلی بخش بین الملل را یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره دانست و تاکید کرد: در فضای جهان کنونی که صدای جریانات مقاومت غالبا به گوش کسی نمی‌رسد باید حضور جدی داشته باشیم، در دنیای امروز حتی فیلم فاخر بازمانده در فلسطین مغفول می‌ماند، پس اهمیت کار در این بخش بسیار بالاست، ضمن این‌که شناسایی مخاطب نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.

 

مسؤول سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار، اظهار داشت: ابتکارات زیادی در جشنواره مردمی عمار صورت گرفته است، برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنای کار را بر این موضوع قرار داده که بخش بازی‌های رایانه‌ای و گرافیک پربار برگزار شود.

 

جلیلی تاکید کرد: از ابتدا بنا نداشتیم جشنواره را گسترش دهیم، اما هرچه جلوتر رفتیم بر اساس نیاز جامعه و مخاطبان ریافتیم که باید در بخش‌های مختلف فعالیت کنیم و این بخش‌ها را به جشنواره اضافه کنیم.

 

25 آبان، آخرین مهلت برای ارسال آثار

در بخش پرسش و پاسخ این نشست، سید رسول منفرد در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری رسا در خصوص میزان مشارکت روحانیان در جشنواره و فیلم‌های روحانی محور، گفت: به‌طور کلی موضوع روحانیت همیشه چای ثابت جشنواره مردمی فیلم عمار است، در بیشتر موارد ما حتی فیلمساز، تهیه کننده و حتی سوژه‌های زندگی روحانیان را جشنواره داشته‌ایم.

 

وی افزود: بدون شک پرمخاطب‌ترین فیلم‌های جشنواره عمار به نوعی به روحانیت ارتباط پیدا می‌کند و از لحاظ گستردگی اقشار در فیلم‌های ما، موضوع روحانیت تا کنون در رده سوم قرار گرفته است.

 

منفرد با اشاره به فیلم‌هایی که موضوع روحانیت داشتند، بیان داشت: «کوچه معرفت»، «رو به قبله» و علمک فیلم‌هایی بودند که با پرداختن به جریان روحانیت بیشترین اقبال را به‌سوی خود جذب کردند.

 

دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار در خصوص فراخوان جشنواره، گفت: د رتاریخ 16 شهریور جشنواره فراخوان مردمی خود را اعلام کرد، از تاریخ 25 شهریور شروع به دریافت آثار کردیم که این روند تا 25 آبان نیز ادامه دارد، اما برای فیلمسازان زمان اضافه نیز در نظر گرفتیم تا حداکثر در تاریخ 30 آبان آثار خود را تحویل دبیرخانه جشنواره بدهند.

 

وی افزود: از تاریخ 8 دی ماه جشنواره به‌طور رسمی فعالیت خود را در سینما فلسطین آغاز می‌کند و تا 17 دی ماه جشنواره ادامه خواهد داشت، هرچند اکران‌های مردمی در زمان زودتری نیز احتمالا انجام شود.

 

منفرد در خصوص نحوه دریافت ارسال، گفت: برخی از آثار می‌توانند در خود سایت بارگذرای شوند، اما فیلم‌های جشنواره باید به ادرس تهران، خیابان 16 آذر، پلاک 60 ارسال شوند.

 

تبعیض آشکار وزارت ارشاد در قبال جشنواره عمار/تمرکز بر اقتصادی کردن جشنواره

در بخش دیگری از قسمت پرسش و پاسخ این نشست وحید جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا در خصوص راه‌های مقابله با نفوذ غلط جریان اقتصادی در جشنواره مردمی فیلم عمار، گفت: پیوست اقتصادی جشنواره به مردمی‌تر شدن جریان فرهنگی عمار کمک نیز خواهد کرد، ضمن این‌که از ابتدای شکل‌گیری جشنواره به اقتصادی شدن جشنواره توجه شده بود.

 

وی افزود: گاهی به ما می‌گفتند شما در حالی‌که بلیط فروشی ندارید چگونه جریان عمار را به پیش می‌برید، پاسخ ما این بود که برخی از حامیان ما برای جشنواره آورده مالی هم دارند و بر همین اساس کار جشنواره لنگ نمانده است.

 

جلیلی با تاکید بر این نکته که باید به موضوع نشر بسیار توجه کنیم، تصریح کرد: رسانه‌ها باید هوشیار باشند و جریانات پیش‌رو و موفق انقلابی را کاملا به جامعه معرفی کنند، در سال‌های اخیر »کتاب نرم کوشک» تا 200 بار تجدید چاپ شده است و به رکورد تیراژ 600 هزار جلدی رسیده است، این در حالی است که این کتاب از بخش خصوصی و حامی جریان انقلاب بیرون آمد و تمام رکوردها را جا به‌جا کرد.

 

مسؤول شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی عمار در خصوص حرکت به‌سوی حرفه‌ای شدن جشنواره، ابراز داشت: هم قصد داریم از نظر کیفی آثار خود را به‌صورت حرفهای دنبال کنیم، هم این‌که نمی‌خواهیم تمرکز خود را از بخش آماتور برداریم، زیرا در بخش «فیلم ما» که مختص به فیلمسازان آماتور است استعدادهای فراوانی را تا کنون کشف و به جامعه هنر معرفی کرده‌ایم.

 

وی تاکید کرد: رویش‌هایی در هنر انقلابی امروز صورت گرفته است که کمتر هم‌آوردی می‌تواند در مقابل آن بایستد، امسال با تمرکز بر بخش‌های داستانی نیز آثاری را معرفی خواهیم کرد که در جای خود حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

 

جلیلی در خصوص ورود سینماگران به موضوعات داغ و حساس اجتماعی، ابراز داشت: باید سینماگران به موضوعات اختلاف بر انگیز بپردازند و برای آن‌ها راه حل معرفی کنند، ما همچنان معتقدیم که اگر در خصوص در خصوص فتنه سال 88 روشنگری نشود قطع وحدت ملی ما آسیب خواهد خورد.

 

مسؤول شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی عمار ادامه داد: امروز از خارج کشورهای فیلم‌های متعددی برای حمایت از جریان فتنه ساخته می‌شود، در داخل کشور نیز عده‌ای با بودجه‌های دولتی فیلم‌هایی می‌سازند که کاملا از خط فتنه حمایت می‌کند، یکی از نمونه‌های داخلی این نوع از فیلم‌ها اثر کثیف«یک خانواده محترم است» که کاملا در خط فکری فتنه قرار دارد.

 

جلیلی ادامه داد: در حالی‌که هالیوود با تمام قوا در حال تخریب خط فکری انقلاب و حمایت از جریانات فتنه انگیز در جامعه ماست، چه اشکالی دارد از جوانان انقلابی خود حمایت کنیم تا در برابر این هجمه‌ها ایستادگی کنند.

 

مسؤول شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی عمار با انتقاد شدید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: بودجه یک میلیاردی جشنواره عمار که مصوب مجلس است به‌راحتی از سوی وزارت ارشاد قطع می‌شود و دلیل آن‌هم دستور از بالا عنوان می‌شود.

 

وی ادامه داد: جای تامل است که امروز وزارت ارشاد از کسانی حمایت مالی می‌کند که در خلاف جهت نظام نیز گام بر می‌دارند، ضمن این‌که نگاه عادلانه امروز در ارشاد وجود ندارد و برخورد‌های سلیقه‌ای بسیاری را ما در این وزارت خانه شاهد هستیم.

 

جلیلی تاکید کرد: انتظار ما از وزارت ارشاد داشتن یک نگاه یکسان است، ضمن این‌که جشنواره عمار هرگز متکی به بودجه‌ها نبوده و کار خود را با قدرت انجام داده است.

 

وی در پایان با انتقاد از برخی نگاه‌های موجود در رسانه ملی، تاکید کرد: ما تا کنون 12 فیلم‌نامه و چندین طرح به صدا و سیما برای تبدیل شدن به یک اثر تلویزیونی فرستادیم که همگی برگشت خورده، در گذشته وضعیت از این هم بدتر بود و شخص ضرغامی و مدیریت وی کاملا ما را بایکوت می‌کرد، اما با مدیریت جدید شاهد هستیم که نقاط ضعف ده ساله اخیر رسانه ملی در بسیاری از بخش‌ها در حال مرتفع شدن است.

 

دعوت از سیاهپوستان آمریکا برای هم اندیشی

در بخش پایانی قسمت پرسش و پاسخ نادر طالب زاده با بیان مطلبی در خصوص ضرورت احیای بخش بین الملل، گفت: باید شیعیانی را که در خارج کشور زندگی می‌کنند را به جریان مقاومت و انقلابی ترغیب کنیم، ضمن این‌که بیشتر تمرکز ما در بخش بین الملل بر این موضوع است که با مراکز غیر اسلامی هم ارتباط گیری کنیم و در همین راستا تا دو هفته دیگر گروه از سیاهپوستان امریکا که در جریانات اخیر آسیب دیده‌اند برای تعامل به کشور ما می‌آیند.

 

وی در خصوص نقش صداو سیما، بیان داشت: باید از صدا و سیما تشکر کنیم، زیرا اگر حمایت‌های رسانه ملی نباشد، جوانان با استعداد هرگز شکوفا و معرفی نخواهند شد.

 

دبیر جشنواره مردمی عمار اضافه کرد: تلاش می‌کنیم از فیلمسازان معروف دعوت کنیم تا در جشنواره حضور پیدا کنندف ضمن این‌که بنا داریم استعدادهای جهانی را نیز برای معرفی بیشتر به جشنواره خود بیاوریم.

 

طالب زاده در پایان تاکید کرد: امروز در غرب افرادی بیدار شده‌اند و در برابر دروغ در حال ایستادن هستند، ما نیز باید از این افراد حمایت کنیم و آن‌ها را به جهان معرفی کنیم.

 

لازم به ذکر است که؛ نحوه شرکت در جشنواره و بخش‌های مختلف آن به شرح ذیل می‌باشد؛

موضوعات:

تاریخ معاصر ایران

تاریخچه معاهدات و مذاکرات ایران و غرب، جریان­ها و حوادث مهم اجتماعی سیاسی از مشروطه تا انقلاب اسلامی، شخصیت‌های شاخص تاریخ سیاسی اجتماعی ایران، نهضت امام خمینی از 15 خرداد تا وقوع انقلاب اسلامی، تاریخ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هنر انقلاب اسلامی (آثار، چهره‌ها، مراکز، وقایع و جریان‌ها)، دفاع مقدس با تأکید بر پشت جبهه، هفت سال دفاع مقدس در مقابل کشف حجاب رضاخانی (از ابتدای سال 1314 تا انتهای 1320 شمسی)

          
فتنه سال 88
 

وقایع، ریزش‌ها و رویش‌ها، فتنه 88 و فضای سیاسی- رسانه‌ای بین‌المللی، شورش اشرافیت بر جمهوریت، فتنه 88 و همبستگی ضدانقلاب از سلطنت‌طلبان تا روشنفکری شبه دینی

 

بیداری اسلامی و جهانی
 

بیداری اسلامی در تاریخ معاصر، آرمان قدس و مبارزه با صهیونیسم جهانی، پیوندهای متقابل ایران و امت اسلام، بحران­های اجتماعی، فرهنگی و نخبگانی در غرب

 

نقد درون‌گفتمانی
 

نقد منصفانه ناکارآمدی‌های دستگاه­ها، کنکاش مصلحانه معضلات و تبعیض­های اجتماعی، چالش‌های عدالت اجتماعی در حوزه­های گوناگون، نقد فرهنگ عمومی در عرصه­های اقتصادی، اجتماعی، نقد فرهنگ مدیریتی و پاسخگویی مسؤولان، نقد مدیریت فرهنگی در حوزه هنر، رسانه، سینما و فرهنگ عمومی، موضوعات خودروسازی و زمین خواری، آسیب‌شناسی نقد و تبیین نقد سازنده در برابر نقد مخرب

 

جنگ نرم

تحریف امام و خط امام، حرکت­های خودجوش مردمی (شامل حرکت­های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی)، داشته‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی، سیاسی، اقتصادیِ جامعه دینی و انقلابی ایران، دستاوردها و فرصت‌های جمهوری اسلامی ایران، توطئه ­های نوین استکبار علیه انقلاب اسلامی (تحریم اقتصادی، تهاجم تبلیغاتی، جنگ روانی)، چالش‌های رسانه‌ای تبلیغاتی داخلی علیه اسلام، انقلاب و نظام، جنبش نرم‌افزاری در حوزه و دانشگاه، تحول در علوم انسانی و تلاش‌های غرب زدگان در حوزه‌های آکادمیک و فرهنگی، مواجهه جریانات متحجر و مقدس‌نما با انقلاب اسلامی از شروع نهضت امام خمینی (ره) تاکنون.

 
اقتصاد مقاومتی

نقد سیستم‌های اقتصادی غربی، الگوهای سبک زندگی دینی در اقتصاد مواجهه با تحریم­های غرب علیه ایران، اصلاح الگوی مصرف، انضباط اقتصادی و مبارزه با اسراف، همت مضاعف، کار مضاعف و حمایت از تولید، فساد اقتصادی و فرمان هشت ماده ­ای رهبری.

 

موضوع ویژه 1: ایران و آمریکا
 

کودتای 28 مرداد 1332، کاپیتولاسیون در رژیم پهلوی، پنجاه هزار مستشار آمریکایی در ایران، واقعه 16 آذر و کشتار دانشجویان دانشگاه تهران، واقعه طبس، تحمیل تحریم‌های مالی، بانکی، دارویی و بر ایران، حمایت از سازمان‌ها و گروهک‌های تروریستی از بدو انقلاب اسلامی تاکنون، واقعه انفجار دفتر ریاست جمهوری، حمایت از رژیم صدام در دوران جنگ تحمیلی، حمله به هواپیمای مسافربری ایران در سال 67 و حمله به ناوهای سهند و سبلان و سکوی نفتی سلمان، آمریکا و فتنه سال 88، سینمای ضد ایرانی هالیوود، تسخیر لانه جاسوسی.

 

موضوع ویژه 2: حادثه هفتم تیر
 

معرفی چهره ­ها و 72 شهید حادثه هفت تیر، تاثیر واقعه 7 تیر در مسیر انقلاب اسلامی، معرفی شخصیت شهید بهشتی به فضای داخلی و بین‌المللی.

 

بخش های جشنواره 

الف) بخش فیلم
داستانی (کوتاه و بلندمستند (کوتاه و بلندانیمیشن، کلیپ و نماهنگ، برنامه تلویزیونی (مستند، برنامه ترکیبی، گزارش، برنامه خبری)، تیزر تبلیغاتی و آگهی بازرگانی (تیزر، آنونس و آگهی تبلیغاتی فیلم‌های جشنواره عمار، تولیدات و مجموعه‌های تولیدی کالاهای فرهنگ عمومی و آگهی‌های بازرگانی سالم برای محصولات تجاری)، فیلم‌نامه

 

ب) بخش لوح نگار، نقد و پژوهش های سینمایی، مقاله، نقد و پژوهش‌های سینمایی، لوح نگار

 

ج) بخش گرافیک
پوسترتصویرسازی، اینفوگرافی ، تایپوگرافی، پوستر فیلم‌های شرکت کرده در جشنواره عمار، تصاویر ویژه شبکه‌های اجتماعی

 

د) بخش بازی‌های رایانه‌ای

جزئیات این بخش، متعاقباً در قالب یک فراخوان مجزا اعلام می شود.

 

ه) بخش فیلم ما

در این بخش، فیلم‌های مبتدی و مردمی رقابت می‌کنند، علاقه‌مندان می‌توانند با دوربین تصویربرداری یا تلفن همراه از سوژه‌های اطراف خود فیلم بسازند و در بخش «فیلم ما» شرکت کنند.

 

موضوعات بخش فیلم ما:

شهید ما، مسجد ما، مدرسه ما، محله ما، نمازجمعه ما، 13 آبان ما، اکران مردمی ما، گوهرشاد ما (خاطرات کشف حجاب رضاخانی)، انرژی هسته‌ای ما.

 

 

ثبت نام اکران‌کننده

تاکنون فیلم­های جشنواره عمار در محل­های مختلفی مثل سینما، مسجد، مدرسه، دانشگاه، فرهنگسرا، خانه شهید، پارک، هیئت، پایگاه بسیج و... اکران شده است. دبیرخانه عمار برای ششمین دوره از کسانی که علاقه­ مند به اکران هم­زمان فیلم­های جشنواره در محیط خود هستند دعوت می‌کند تا از طریق تارنمای سایت عمار در این حرکت فرهنگی شرکت کنند.
آدرس سایت:
AmmarFilm.ir

 

گفتنی است که اولین سال جشنواره در سکوت فضاهای خبری شبه روشنفکران برگزار شد. محتوای متفاوت فیلم های جشنواره نسبت به محصولات فرهنگی مرسوم بعد از انقلاب به فرم جدیدی نیز نیازمند بود، تصمیم بر آن شد تا محتوای متفاوت آثار جشنواره  با فرم تازه ای در اکران همراه شود، بر همین مبنا مردم به پای کار آمدند، مردمی که در نبود حمایت های مادی وزارتخانه ها و سازمان ها به سفیران جشنواره مردمی فیلم عمار در سراسر ایران بدل شدند.

 

ذکر این نکته الزامی است که کلید برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار اولین بار بعد از فتنه 88 زده شد، زمانی که جمعی از جوانان و فیلم‌سازان متعهد کشور آثاری را درباره فتنه تولید کرده بودند اما این آثار نه تنها حمایت نشد بلکه رسانه ملی و نهادهای مرتبط قدمی برای نمایش و دیده شدن این آثار بر نداشتند، این اتفاق باعث شکل‌گیری ایده برگزاری یک جشنواره مردمی برای دیده شدن این آثار شد، نام این جشنواره که مبدأ شکل گیری و روش‌های نوین و متفاوتی در مقایسه با جشنواره‌های رایج دیگر داشت به نام پرچمدار روشن‌گری و تبیین حق‌طلبانه در صدر اسلام، حضرت عمار یاسر مزیّن گشته و «جشنواره مردمی فیلم عمار» نام گرفت.

 

حال باید دید ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار آیا می‌تواند با نگرش جدیدی که در پیش گرفته جریانی را هدایت کند که انگیزه و منش انقلابی با نگاه جهانی دارد./856/503/ب3

ارسال نظرات