۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۲۹۶۰۴۲
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

اصرار برگناه ایستادگی در برابر خداوند است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: اصرار بر گناه ایستادگی در برابر خداوند است که سبب می شود لطف و رحمت خداوند از انسان گناهکار ساقط شود.
امام جمعه اروميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب چهارم محرم در مسجد امام صادق (ع) گفت: براساس آیات و روایات گناه بر وجود معنوی انسان سم مهلک است که با اصرار بر گناه انسان دچار موت روحی و معنوی می شود.

 

وی با توصیه مؤمنان به تقوا و پرهیز از گناه، گفت: اصرار بر گناه صغیره، به گناه کبیره تبدیل می شود برای مثال بیرون ماندن طره موی خانوم ها گناه صغیره است اما در صورت تداوم این عمل و عدم توبه به گناه کبیره تبدیل می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی اصرار بر گناه را ایستادگی در برابر خداوند دانست و افزود: اگر انسان گناه کرد باید توبه کند اما در صورتی که توبه نکرده و بر انجام عمل گناه اصرار ورزد به مرحله ای می رسد که لطف و رحمت خداوند از او ساقط می شود.

 

وی اظهار کرد: بر اساس روایات خداوند در روز قیامت نظر رحمت خود را از افرادی که اصرار بر گناه داشتند، دریغ می کند بنابراین باید دقت کنیم که خود را در معرض خشم الهی قرار ندهیم.

 

امام جمعه ارومیه در پایان با قرائت بخشی از دعای مکارم الاخلاق از صحیفه سجادیه گفت: پروردگارا تا زمانی که زندگانی من در مسیر توست به من عمر عطا کن و آن زمانی که زندگی من جلولانگاه شیطان شد قبل از آن که دچار خشم تو شود مرا از این زندگانی و عمر برهان.

 

پوشیدن لباس سیاه در محرم نشانه محبت امام حسین در دل مؤمنان است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اظهار کرد: در دین اسلام پوشیدن لباس تیره در حالت عادی مکروه است و سفارش شده که از لباس سفید و رنگ روشن استفاده شود بر همین اساس نیز رنگ کفت میت سفید است.

 

وی تصریح کرد: با وجود کراهت پوشیدن لباس مشکی در دین اسلام، برتن کردن لباس مشکی در هنگام عزاداری در زمان اهل بیت(ع) نیز مرسوم بوده است به گونه ای که در ایام شهادت امیرمؤمنان (ع) امام حسن و حسین(ع) به نشانه عزا و ماتم لباس مشکی برتن کردند.

 

امام جمعه ارومیه با اشاره به اجر و پاداش پوشیدن لباس سیاه در عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع)، خاطرنشان کرد: پوشیدن لباس سیاه عزا در ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) نه تنها مکروه نیست بلکه دارای اجرو پاداش اخروی است بنابراین باید فرزندان خود را طوری تربیت کنیم که با پوشیدن لباس سیاه خود را در غم شهادت امام حسین(ع) و یارانش شریک بدانند.

 

وی گفت: برتن کردن لباس مشکی در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان، نشانه محبت و مؤدت امام حسین(ع) در دل مؤمنان است که در واقع با این عمل اعلان عزا می کنند.

 

حضور قلب در انجام واجبات موجب قبولی کلامی اعمال می شود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به قبولی اعمال از نظر کلامی و فقهی اشاره کرد و گفت: اگر انسان ظاهر و آداب نماز خواندن از جمله مکان و لباس پاک، وضو، روبه قبله بودن و قرائت صحیح را برجای آورد نماز او از نظر فقهی قبول است اما اینکه این اقامه نماز از نظر کلامی چه میزان مورد قبول درگاه حق قرار بگیرد به میزان حضور قلب انسان در هنگام صحبت کردن با خداوند بستگی دارد.

 

وی گفت: محراب به معنای محل حرب و جنگ است به این منظور که انسان در هنگام نماز خواندن در حال جنگ با شیطان است که می خواهد فکر انسان را از مسیر بندگی در برابر خداوند منحرف کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تأکید کرد: انسان باید در هر دو صورت چه با حضور قلب و چه با ذهنی مشغول نمازهای پنجگانه خود را برجای آورد تا در روز قیامت در زمره افراد بی نماز و گناهکار قرار نگیرد.

 

وی با اشاره به روایتی که نمازفرد مشروب خوار تا 40 روز مورد قبول نیست، گفت: این مسأله به معنای ترک اقامه نماز نیست بلکه نشان دهنده این موضوع است که شراب در وجود او اثری گذاشته است که تا چهل روز نماز او به لحاظ کلامی مور قبول نیست و اجر و پاداش به او نمی رسد.

 

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: اگر فرد مشروب خوار تا 40 روز نماز نخواند بینماز محسوب شده نه تنها اجر و پاداشی بر او نیسن بلکه به لحاظ ترک اعمال واجب در عذاب الهی گرفتار می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: خوردن و آشامیدن روزه را به لحاظ فقهی باطل می کند اما غیبت کردن و دروغ گفتن روزه را از نظر کلامی باطل می کند./936/202/ب1

ارسال نظرات