۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۲۹۶۳۸۷
محقق و پژوهشگر علوم اسلامی:

تخصصی سازی علوم حوزوی از لوازم تکاپوی علمی در حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ محق و پژوهشگر علوم اسلامی گفت: فوق تخصصی کردن رشته‌ها در زمینه‌های مختلف باید انجام شود تا بتوان در علوم مختلف به صورت کارشناسی و شایسته تحقیق به عمل آید.
حجت الاسلام سيد ستار مهدي زاده

حجت الاسلام سید ستار مهدیزاده، محقق و پژوهشگر علوم اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که حوزه های علمیه باید در تلاش باشند تا به جایگاه مد نظر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) برسند، گفت: ساختار حوزه مبتنی بر کتاب و سنت، شرح متون علمی، اساتید و طلاب، روش های تدریس، تحصیل و تهذیب است.

 

وی افزود: ساختار علمی حوزه های علمیه باید مورد بررسی قرار گیرد و به شکلی صحیح به طلاب ارائه شود، چرا که در تحصیل و تهذیب طلاب نقش به سزایی دارد.

 

حجت الاسلام مهدیزده با بیان این که برخی به متون سخت افزاری حوزه توجه دارند، اما به متون نرم افزاری حوزه ها دقت نمی کنند، گفت: روش های تحصیل، تهذیب، تحقیق و پژوهش باید در بنیادی فراتر از منطقی خشک و فلسفه ارتباط بین پدیده ها به آن پرداخته شود.

 

محقق و پژوهشگر علوم اسلامی گفت: نه منطق صوری می تواند مشکلات حوزه را حل کند و بنیان قرار گیرد و نه فلسفه ای که ارتباط بین پدیده ها در آن لحاظ نشده باشد.

 

وی با اشاره به این که ماهیت و ذات پدیده ها باید به همراه ارتباط بین آنها مورد بررسی قرار گیرد، گفت: تخصصی سازی علوم حوزوی از لوازم تکاپوی علمی حوزه های علمیه است.

 

به گفته وی، علمای گذشته در همه علوم متخصص بودند، اما امروز با توجه به این که علوم تخصصی شده اند، نمی توان در همه علوم متخصص شد، از این رو می توان نتیجه علوم مختلف را به علما رساند تا گستردگی و جامعیت علما به همراه تخصص افزیش پیدا کند.

 

حجت الاسلام مهدیزاده با بیان این که در تخصصی کردن حوزه های علمیه گام های ابتدایی برداشته شده است، گفت: فوق تخصصی کردن رشته ها در زمینه های مختلف باید شکل گیرد تا بتوان در علوم مختلف به صورت کارشناسی و شایسته تحقیق کرد.

 

محقق و پژوهشگر علوم اسلامی گفت: روش های تحصیلی ائمه(ع)، روش های تفسیر قرآن و روش های به روز تدریس باید ارائه شود که لازمه آن ایجاد گروه های تخصصی در این زمینه است./1307/302/ب3

 

 

ارسال نظرات