۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۲۹۶۷۹۷
احکام(۱۱)

رعایت احکام شرعی مقدم بر اقامه عزا است/ بیشتر مراجع قمه‌زنی را حرام می‌دانند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به مراسم عزاداری در ایام محرم الحرام که از سوی خیل عظیمی از توده‌های مردم و با نیت خدمت به درگاه اهل بیت(ع) شکل می‌گیرد، گفت: هیأت‌های مذهبی مکلف اند که در برگزاری مراسم عزاداری احکام شرعی این مراسم را رعایت کنند.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید جعفر ربانی، در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) به تبیین احکام شرعی نذر برای هیأت‌های مذهبی پرداخت و گفت: نذر در ادبیات فقهی و شرعی برای مکلفین عبارت است از کار خیری که انسان به نیت قرب الهی انجام دهد.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها خواندن صیغه نذر را از مقدمات وجوبی نذر عنوان کرد و گفت: نذری بر اساس فقه پویای شیعه واجب است ادا شود که برای آن صیغه نذر جاری شود.

 

حجت الاسلام ربانی صیغه عقد نذر را ساده و بدون تشریفات عنوان داشت و گفت: ملکف که قصد نذر دارد؛ فقط برای عقد نذر کافی است در محضر خدا بگوید« بر من لازم است که برای رضای خدا چنانچه فرزندم به آبروی امام حسین(ع) شفا یابد فلان کار خیر را انجام دهم».

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها شرایط عمل به نذر بدون خطبه نذر اختیاری برای مکلف عنوان کرد و گفت: حتی اگر صیغه نذر نیز جاری شده باشد و مکلف توان انجام آن را نداشته باشد می‌تواند نذر ادا نشود و هیچ گونه اشکال شرعی برای مکلف واقع نمی شود.

 

حجت الاسلام ربانی با اشاره به اینکه اگر مکلف صیغه یا خطبه نذر را خوانده باشد و توان ادای آن را نیز دارد بر او واجب است که نذر خود را ادا کند در غیر اینصورت این حق شرعی بر گردن وی باقی خواهد ماند، اظهار کرد: زن بدون اذن همسر خود نمی تواند نذری را انجام بدهد حتی اگر از اموال شخصی وی باشد.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به مراسم عزاداری در ایام محرم الحرام که از سوی خیل عظیمی از توده های مردم و با نیت خدمت به درگاه اهل بیت(ع) شکل می‌گیرد، گفت: هیأت‌های مذهبی مکلف اند که در اجرای مراسم عزاداری احکام شرعی این مراسم را رعایت کنند.

 

حجت الاسلام ربانی قمه زدن را با استناد به فتاوای بیشتر مراجع تقلید را حرام عنوان کرد و گفت: عزاداران و هیأت های مذهبی باید توجه داشته باشند که از هر گونه برگزاری مراسم مختلط زنانه؛ مردانه اجتناب کنند.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها صدای آزار‌دهنده برخی از وسایل صوتی برخی هیأت های مذهبی آن هم در ساعاتی که هیأت‌ها و توده های مردم در حال عزاداری نیستند و به استراحت عمومی اختصاص دارد را حرام عنوان کرد و گفت: حفظ شعون اسلامی در هیأت های مذهبی خود یک نوع عزاداری و خدمت به اهل بیت(ع) است./837/پ202/ف

ارسال نظرات