۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۲۹۶۸۲۰
امام جمعه موقت مشهد:

سقوط جامعه بی توجه به امر به معروف و نهی از منکر سنتی تغییر ناپذیر است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت مشهد در حرم رضوی گفت: امر به معروف یک واجب عمومی است و با توجه به این که سرنوشت جامعه را شخصیت اخلاقی آن می سازد، سقوط امتی که مسأله امر به معروف و نهی از منکر را ترک کند، حتمی و سنتی تغییرناپذیر است.
حجت اسلام والمسلمين محمدباقر فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد، سه شنبه شب در سلسله برنامه های تبلیغی مذهبی محرم الحرام حرم رضوی در رواق امام خمینی(ره) اظهار کرد: امت اسلامی پس از شهادت علی بن ابیطالب(ع) به خواب عمیقی فرو رفت که نیاز به تلنگری برای بیدار شدن داشت و عاشورا یک نهیب، خروش و سیلی محکمی به امت به خواب رفته بود که اگر این قیام نبود اسلام از بین رفته بود.

 

وی با بیان این که اسلام از سه قسم عقاید، اخلاق و احکام تشکیل شده است، گفت: عقاید اعتقاد به خدا، پیامبر(ص)، قرآن، غیب و آخرت، قسم دوم اخلاق؛ فضائل و مکارم روح چون زهد، قناعت و صبر است و احکام شامل نماز، خمس، جهاد و رعایت مقررات اسلامی است.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان کرد: برترین عقیده بین عقاید اعتقاد به خدای یگانه، برترین فضیلت اخلاقی تقوا و بهترین حکم بین احکام اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است.

 

برترین حکم الهی؛ امر به معروف و نهی از منکر

به گفته وی حکم و قانونی برتر از امر به معروف و نهی از منکر نداریم، برترین و ارزشمندترین حکم اسلامی همین فریضه است.

 

امام جمعه موقت مشهد افزود: امربه معروف یک واجب عمومی یعنی بر تک تک افراد اجتماع واجب است و اختصاص به قشر خاصی ندارد زیرا ظرفیت انجامش در همه وجود دارد؛ همه به لحاظ داشتن عقل می توانند به درک و شناخت «معروف» و «منکر» برسند، هم چنین همه اراده تصمیم گیری دارند یعنی در انجام آن مختاریم و ارادی عمل می کینم و سومین عامل ایجاد قدرت در خود است که همه ظرفیتش را داریم.

 

حجت الاسلام فرزانه با اشاره به این روایت «کسی که امر به معروف و نهی از منکر نکند، مرده است»، ابراز کرد: فراوان دیده شده که مردم با آمران به معروف و ناهیان از منکر تند برخوردمی کنند و ناراحت می شوند و وقتی امام حسین(ع) با این وضعیت روبرو شد در مقابل منکر با قدرت شمشیر ایستاد.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: برخی وظایف چون زیارت بیت الله الحرام مختص عده ای خاص است که مستطیع، سالم و با داشتن امنیت موظف به انجامش هستند اما فریضه ای چون نماز صبح بر همه واجب است و از آن جایی که همه توانایی شناخت و قدرت امر به معروف و نهی از منکر را دارند، وظیفه ای همگانی است.

 

امر به معروف و نهی از منکر؛ زمینه ساز فرهنگ جوامع

وی با اشاره اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: عزیزترین و با ارزش ترین داشته یک امت فرهنگ است؛ عقاید، ارزش ها، فضائل اخلاقی و تاریخ اسلام بخشی از فرهنگ ما است، فرهنگ نقشه زندگی؛ نقشه مسلمان زیستن است هم چنین سرگذشت و تاریخ گذشتگان به انسان فرهنگ می بخشد.

 

امام جمعه موقت مشهد با بیان این که بقای این فرهنگ در سایه عمل به احکام اسلامی است، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر زمینه ساز فضای عمل به احکام اسلامی است و در صورتی که اجرا نشود هر چیزی در جای خود قرار نمی گیرد.

 

وی با اشاره سخنرانی امام حسین(ع) در سرزمین منا خطاب به علمای دین، گفت: در صورت انجام امر به معروف و نهی از منکر فرائض و احکام اسلامی باقی می ماند، در واقع بقای احکام الهی را در گرو عمل به امر به معروف و نهی از منکر عنوان کردند و در غیر این صورت از اسلام چیزی نمی ماند.

 

نقش سنن و قوانین در واجب فرموش شده

حجت الاسلام فرزانه دلیل دیگر اهمیت این فریضه را قوانینی دانست که در اسلام از آن به سنت و قانون یک ملت تعبیر می شود.

 

وی در ادامه سخنان خود با بیان این سنت که امروز بدون علم نمی توان آقایی زیست، اظهار کرد: در دنیای امروز به وسیله داشتن علم می توان آقا شد، در واقع یکی از قوانین آقایی علم است و علت برتر بودن آمریکا به لحاظ اقتصادی و تکنولوژی در جهان علم آن هاست هم چنین عاملی که کشورهای غربی را حفظ کرده است.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان کرد: برای پیروز نشدن دشمن بر ما نیازمند اتحاد هستیم و با وجود تفرقه و اختلاف میان مسلمانان پیروزی امکان پذیر نیست، بنابراین اتحاد یک قانون است که جبهه متحد پیروز می شود و جبهه متفرق شکست می خورد و این ارتباطی به مسلمان و غیر مسلمان بودن ندارد.

 

آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر سنتی تغییر ناپذیر است

امام جمعه موقت مشهد تأکید کرد: ما باید به لحاظ معنوی و اخلاقی قوی شویم زیرا شخصیت اخلاقی جامعه از عوامل پیروزی است که به دلیل قوی بودن معنویات در آن شکست نمی خورد برخی رفتارها جزء شخصیت اخلاقی فردی است اما سرنوشت ساز جامعه شخصیت اخلاقی اجتماعی می سازد.

 

حجت الاسلام فرزانه افزود: اگر امت اسلامی مسأله امر به معروف و نهی از منکر را ترک و نسبت به آن بی توجهی کند، اگر عناصر شرور در جامعه بیشتر شود، آن جامعه سقوط می کند و ذلیل می شود و این یک اصل و سنتی تغییر ناپذیر درجامعه است.

 

وی با اشاره به این مطلب که چندین کانون برای تغییر زندگی اسلامی یک مسلمان و مبدل شدن آن به فردی غیر مسلمان وجود دارد که زندگی او ضد اسلامی شود، عنوان کرد: اعتیاد به مواد مخدر یک کانون تغییر است که به تدریج زندگی اسلامی فرد را از بین می برد، کانون دیگر استفاده از مشروبات الکی است که صفحه زندگی را سیاه می کند و سوم لاابالی گری های جنسی است که گذشتن لذت های جنسی از حریمش باتلاقی برای نابودی زندگی می شود.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان کرد: این حرف امروز و دیروز نیست بلکه تجربه بشر نشان داده است که اگر روی منکرات حساس نباشیم، زشتی ها و بدی ها مانند ویروسی جامعه را بیمار کرده و سبب سقوط آن می شود.

 

وی تصریح کرد: در خانواده و جامعه باید نسبت به منکرات حساس باشیم، بحث و مجادله راه نیندازیم بلکه با نرم خویی و منطق متذکر شویم.  

 

امنیت و آزادی در گرو عمل به امر به معروف و نهی از منکر است

حجت الاسلام فرزانه مطرح کرد: رشد فرزند در یک خانواده نیازمند امنیت، آزادی و تعلیم و تربیت است و چیزی که می تواند زمینه این سه عامل را برای رشد آن ها فراهم کند امر به معروف و نهی از منکر است بنابراین فضای خانواده، دانشگاه و جامعه که محل رشد فرزندان است باید فضایی پاک و مجهز به این فریضه باشد تا امنیت، آزادی و تعلیم و تربیت لازم فراهم شود.

 

وی افزود: با توجه به آیه قرآن کریم کسانی که دعوت به خیر و از بدی ها نهی می کنند، رشد می کنند و به کمال می رسند یعنی خداوندشرط تکامل را «امر به معروف و نهی از منکر» بیان کرده است.

 

امام جمعه موقت مشهد بیان کرد: امام حسین(ع) به مردم چنین خطاب کردند که نگاه کنید آیا نمی بیند به قوانین و حق عمل نمی شود، آیا نمی بینید باطل انجام می شود و کسی از آن نهی نمی کند، درفضایی که از دعوت به خیر و از منکر از نهی خبری نیست، نمی توان زندگی و باید آرزوی مرگ کرد.

 

ترجیح مرگ به زندگی

وی تصریح کرد:  مرگ از زندگی در فضایی که جلوی باطل گرفته نمی شود و به حق دعوت و عمل نمی شود، بهتر است.

 

حجت الاسلام فرزانه متذکر شد: با توجه به این که نخستین وظیفه امت اسلامی «امر به معروف و نهی از منکر» است که حق ترک آن را نداریم باید خود را موظف به انجام این فریضه فراموش شده کنیم و ابتدا از خود، خانواده، همسایه و خویشاوندان آغاز کنیم تا به تدریج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رایج شود./1308/201/ب1

ارسال نظرات