۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۲۹۶۸۵۴
رییس حوزه علمیه کاشان:

متقین استحقاق هدایت قرآنی را دارند

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه کاشان گفت: هدایت در وجود متقیان و کسانی است که اهل تقوا باشند و تقوا نیز در آیات متعدد قرآن ویژگی های متقین را بیان کرده است.
حجت الاسلام منصور فرجي رييس حوزه علميه كاشان

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام منصور فرجی رییس حوزه علمیه کاشان، صبح امروز در مراسم زیارت عاشورا روضه خورشید کانون فرهنگی هنری ثقلین در مسجد اعظم کرسی کاشان با اشاره به اینکه خداوند در قرآن، هدایت قرآنی را به شرط کسب تقوا قرارداده است و در نخستین آیات می فرماید قرآن، کتاب هدایت است، گفت: هدایت در وجود متقیان و کسانی است که اهل تقوا باشند و تقوا نیز در آیات متعدد قرآن ویژگی های متقین را بیان کرده است.

 

وی یاد آور شد: اعتقاد ما این است که همه انبیا، انبیای الهی هستند و توحید و معاد را دو موضوع مشترک بین همه ادیان هستند که این موضوع در سجده نماز قابل تحقق است.

 

خحت الاسلام فرجی با اشاره به فلسفه دو سجده نماز افزود: امیرمومنان می‌‌فرماید، توحید و معاد در هر رکعت نماز است، چرا که در سجده اول نماز به توحید خدا اقرار می کنیم و در رکعت دوم اقرار به معاد می کنیم و برهمین اساس است که در سجده، سر بر روی مهرگذارده می شود، از این رو کسانی که از گذاشتن سر بر روی مهر در سجده اشکال می‌گیرند برای این است که فلسفه آن را نمی‌دانند.

 

رییس حوزه علمیه کاشان یاد آور شد: سر روی خاک گذاشتن در سجده اول نماز به این معنا است که من از خاک خلق شده ام و تو مرا خلق کردی و زمانی که سر از سجده برداشته می شود به این معنا است که از این خاک مرا برانگیخته کردی و دوباره به آن برخواهم گشت.

 

حجت الاسلام فرجی گفت: در سجده دوم نماز نیز اگر چه ظاهر آن شبیه سجده اول است اما تفاوت معنای آن از زمین تا آسمان است چون معنای سجده دوم این است که من دوباره به این خاک برمی گردم و سر از خاک که برمی داری معنایش این است دوباره از خاک برانگیخته می شوم.

 

وی افزود: بنابراین در سجده نماز به همه انبیای الهی از آدم تا خاتم لبیک می گوییم و دعوت آنها را می پذیریم و آن هر روز در سجده نماز بارها به آن قرار می کنیم که خدا یکی است و معاد حق است.

 

رییس حوزه علمیه کاشان با اشاره به اینکه، تشیع تنها مذهبی است که همه انبیای الهی را به نبوت قبول دارد یاد آور شد: قبول داشتن انبیای الهی به نبوت در تشیع براساس سلسله مراتب است.

 

حجت الاسلام فرجی در ادامه یادآورشد:  در روایت است ،خواندن دوآیه آخر سوره بقره بعد از نماز و مغرب و عشاء، ثواب عبادت شب تا صبح را دارد و در برخی از روایات دیگر ثواب نماز شب برایش در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه قرآن مشتمل بر تورات و زبور و انجیل و آیاتی است که خداوند به پیامبر اکرم عنایت کرد، افزود: در حدیثی پیامبر اکرم(ص) است می فرماید، چهار دسته سوره در قرآن است که 7 سوره طولانی قرآن است که این هفت سوره را خدا به جای تورات به من داد و سوره هایی که بیش از 100 آیه دارند خداوند به جای زبور به من داد و برخی از سوره هایی که 100 آیه دارند صفحاتی دارند که خداوند به جای انجیل به من داد و همچنین سوره های کوتاه قرآن را که خداوند علاوه بر همه کتب آسمانی خداوند به من عنایت کرد.

 

رییس حوزه علمیه کاشان گفت: پیامبراکرم(ص) در حدیث دیگری گفت، هرکس از رفیق بگذرد به تمام تورات عمل کرده است، هرکس از هوای نفس بگذرد به تمام زبور عمل کرده است، هرکس به قسمت خدا راضی باشد به انجیل عمل کرده است و هرکس زبانش را نگه دارد به قرآن عمل کرده است./1307/202/ب1

ارسال نظرات