۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۲۹۶۸۶۸
برای نخستین بار در خراسان شمالی؛

سطح سه حوزه علمیه خواهران در مدرسه الزهرا بجنورد تدریس می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد گفت: برای نخستین بار در استان خراسان شمالی تدریس سطح سه حوزه های علمیه خواهران، در مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد انجام می شود.
زهره وضيع- مدير مدرسه علميه خواهران الزهرا(س) بجنورد

زهره وضیع، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) بجنورد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از دریافت مجوز پذیرش طلاب سطح سه در حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی خبر داد و افزود: با اعطای این مجوز، برای نخستین بار در خراسان شمالی تحصیل طلاب خواهر در سطح سه حوزه های علمیه نیز در این استان ممکن شد.

 

وی با اشاره به اینکه تاکنون در تمامی شش مدرسه علمیه خواهران فعال در خراسان شمالی تنها تا سطح دو تدریس می شد، اضافه کرد: تا پیش از این طلاب خواهر بعد از اتمام این سطح، به دلیل ارائه نشدن سطح سه حوزه علمیه خواهران در استان یا برای ادامه تحصیل به مدارس علمیه استان های دیگر مهاجرت می کردند و یا با توقف در تحصیل حوزوی، به فعالیت های فرهنگی و مذهبی در جامعه و دستگاه ها و نهادهای مختلف مشغول می شدند.

 

وضیع با یادآوری اینکه مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) بجنورد قدیمی ترین حوزه علمیه خواهران در سطح استان خراسان شمالی است، خاطرنشان کرد: فعالیت این حوزه علمیه از سال 1372 آغاز شده و به دلیل قدمت و نقش مؤثر این مدرسه در تربیت خواهران مبلغه در استان خراسان شمالی، مجوز پذیرش طلاب سطح سه به این مدرسه علمیه اعطا شده است.

 

به گفته وی مجوز پذیرش طلاب خواهر سطح سه در مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد برای رشته فقه و اصول اخذ شده و به طور معمول آزمون ورودی برای این سطح نیز در بهمن ماه انجام می شود.

 

به گفته وی مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد تاکنون حدود 350 طلبه فارغ التحصیل سطح دو تربیت کرده و در حال حاضر نیز بیش از 100 طلبه زیر نظر 25 استاد مدرس و کادر آموزشی در این مرکز دینی مشغول تحصیل هستند.

 

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد خاطرنشان کرد: اکنون پنج حوزه از شش حوزه علمیه خواهران موجود در خراسان شمالی تنها در مقطع سفیران هدایت( ویژه افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم به بالا) طلبه می پذیرند اما مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد افزون بر پذیرش طلبه های مقطع سفیران هدایت، در مقطع بلندمدت( ویژه خواهران دارای مدرک تحصیلی سیکل) نیز طلبه خواهر پذیرش می کند.

 

گفتنی است، حوزه های علمیه استان خراسان شمالی از سال 1388 به صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می شوند.

 

در سال تحصیلی جاری در مجموع هزار و 400 طلبه خواهر و برادر در 15 حوزه علمیه شهرستان های مختلف این استان شامل 9 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران در سطوح یک، دو و سه مشغول تحصیل علوم دینی هستند که از این تعداد 850 نفر برادر و مابقی خواهر هستند.

 

مدارس علمیه برادران در خراسان شمالی در دو مقطع بلندمدت و سفیران هدایت طلبه می پذیرند که پذیرش طلاب سفیران هدایت تنها در مدرسه علمیه حضرت امام خمینی(ره) بجنورد انجام می شود و طلاب مقطع بلندمدت نیز در سایر مدارس علمیه برادران شهرستان های مختلف خراسان شمالی پذیرش می شوند.

 

تا دو سال پیش تحصیل طلاب برادر نیز در حوزه های علمیه استان تنها تا سطح دو امکان پذیر بود اما از ابتدای سال تحصیلی گذشته با شروع فعالیت مدرسه تخصصی امام خامنه ای در بجنورد برای طلاب سطح دو و سه، امکان تحصیل در سطح سه(کارشناسی ارشد) دروس حوزوی در استان خراسان شمالی نیز فراهم شد.

 

تا پیش از راه اندازی مدرسه تخصصی امام خامنه ای در بجنورد، طلاب برادر بعد از فراغت از تحصیل سطح دو برای ادامه تحصیل خود بالاجبار به حوزه های علمیه دیگر نظیر مشهد و قم مهاجرت می کردند که این موضوع خود عواقب و مشکلات دیگری از جمله کمبود روحانی در خراسان شمالی را در پی داشت.

 

این نقیصه برای تحصیل و ماندگاری طلاب خواهر و مبلغات نیز تا حدی در استان خراسان شمالی وجود داشت اما امید می رود با آغاز پذیرش طلاب سطح سه خواهران در مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد این مشکل مرتفع شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات