۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۹۷۱۷۲
احکام(۱۲)

وجوب ادای دین و ارتباط آن با تقسیم ارث

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ادای دین از توصیه‌های واجب قرآن کریم به مؤمنان است، گفت: مهم‌ترین وصیت امام حسین(ع) در روز عاشورا قبل از شهادت به امام سجاد(ع) این بود که دین حضرت را ادا کنند.
احکام و مسائل شرعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید جعفر ربانی ظهر امروز در آستان حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: امام حسین(ع) در صحرای کربلا زمانی که می‌خواستند به میدان نبرد رفته و خود را برای شهادت در راه خدا آماده کنند، نزد امام سجاد(ع) رفتند و به ایشان وصیت کردند که دینی به گردن دارند و این دین را ادا کنند.

 

وی افزود: این وصیت امام حسین(ع) به امام سجاد(ع) در صحرای کربلا برای ما یک قاعده فقهی بسیار مهم دارد که آن قاعده واجب بودن ادای دین است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در آیات قرآن به صراحت بیان شده زمانی که آثار مرگ در شما پیدا شد واجب است دین و دیون خود را به دیگران ادا کنید یا وصیت کنید که دیگران دین شما را از مال و ثروتتان ادا کنند.

 

حجت الاسلام ربانی اظهار کرد: اگر کسی بسیار مدیون بود و از او ارثی هم باقی‌مانده ورثه باید ابتدا دین فرد را ادا کنند و پس از آن می توانند ارث را تقسیم کنند.

 

وی با اشاره به اینکه اگر دین فرد از ارثش بیشتر بود و برای ورثه چیزی باقی نماند بازهم شرایط فرقی نمی‌کند، افزود: در این شرایط هم باید ابتدا دین فرد ادا شود و در این صورت ورثه از ارث بهره مند نمی شوند.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر کسی به بهانه اینکه ورثه از ارث محروم می‌شوند از پرداخت دیون خودداری کند او هم در دین شریک است و تمام ورثه مجبور هستند که دین فرد را بپردازند و اگر از پرداخت دیون سر باز زنند در قیامت مورد بازخواست قرار می گیرند./837/ت302/ی

ارسال نظرات