۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۲۹۷۲۵۱
رییس دانشکده تربیت مدرس قرآن:

اشک بر امام حسین همراه با بصریت و شعور باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشکده تربیت مدرس قرآن گفت: اگر عزاداری در مسیر صحیح خود قرار گیرد یعنی مبتنی بر دستورات اهل بیت(ع) باشد، منجربه بصیرت و آگاهی می شود بنابراین فقط صرف عزاداری ارزش ندارد بلکه زمانی که بصیرت و شور ایجاد کند و این شور همراه با شعور باشد، ارزشمند می شود.
فرهنگ عاشورا

‌حجت الاسلام غلامرضا زارع، رییس دانشکده تربیت مدرس قرآن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اظهار کرد: بزرگداشت انسان های بزرگ در راستای فرمان خداوند که در قرآن نیز خدا از مقام انسان های بزرگی همچون حضرت ابراهیم(ع) یاد کرده است و تعظیم و تکریم ائمه(ع) درهمین راستا محسوب می شود.

 

وی با بیان این که عزاداری امام حسین(ع) از سوی سایر اهل بیت(ع) نیز برگزار شده است، گفت: امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا همیشه سوگوار عاشورا بودند و به حدی گریه می کردند که  ایشان جزء «بکائین» نام گرفتند، منزل امام باقر(ع) درروز عاشورا، خانه عزاداری و ذکر مصیبت و گریه بود و در این امر تقیه هم نمی کردند و  نیز امام زمان(عج) در زیارت ناحیه مقدسه به ذکر مصیبت و گریه بر حضرت می پرداختند.

 

رییس دانشکده تربیت مدرس قرآن با بیان این که ترغیب به زیارت امام حسین(ع) در راستای تعظیم و زیارت بزرگان است، بیان کرد: زیارت امام حسین(ع) نسبت به سایر ائمه(ع) دارای ویژگی های خاصی است و در روایات بسیاری همواره مردم را به آن دعوت کرده اند از جمله این که امام صادق(ع) فرمودند «کسی که قبر حسین«ع» را برای خدا و در راه خدا زیارت کند خدا او را از آتش دوزخ آزاد می‌کند و روز فزع اکبر به او امان می‌دهد و از خدا حاجتی از  اینکه خدا به او عطا کند» و نیز تربت حضرت به عنوان تنها خاکی است که می توان برای تبرک از آن استفاده کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: توصیه قرآن و سفارشات ائمه(ع) مبنی بر زنده نگه داشتن قیام عاشورا است چرا که این قیام سبب ایجاد یک بصیرت و آگاهی در مردم می شود در واقع قیام عاشورا یکی از شعائر الهی به شمار می رود که بزرگداشت این شعائر  ایمان و تقوا را افزایش می دهد.

 

حجت الاسلام زارع با بیان این که بین بصیرت و عزاداری امام حسین(ع) یک رابطه  دو طرفه برقرار است، بیان کرد: اگر عزاداری در مسیر صحیح خود قرار گیرد یعنی مبتنی بر دستورات اهل بیت(ع) باشد، منجربه بصیرت و آگاهی می شود بنابراین فقط صرف عزاداری ارزش ندارد بلکه زمانی که بصیرت و شور ایجاد کند و این شور همراه با شعور باشد، ارزشمند می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: کربلا مسیر و آغاز برای حرکت و تعالی انسان و از آن می توان به درجات عالی دست یافت، این درحالی است که انقلاب اسلامی نیز مبتنی بر حرکت و قیام امام حسین(ع) بود و به این دلیل به نتیجه و موفقت رسید که با بصریت عاشورایی همراه شده است.

 

رییس دانشکده تربیت مدرس قرآن با بیان این که گریه مبتنی بر یک تأمل است، اظهار کرد: گریه بر امام حسین(ع) بسیار سفارش شده است ولی فقط ذکر یک سری مسائل احساسی و ظاهری که انسان آن ها را با زندگی خود مقایسه کند، نیست بلکه باید این تأمل سبب ایجاد بصیرت شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: همان اندازه که به گریه و عزاداری بر اهل بیت(ع) سفارش شده در مقابل به بیان و ارائه صحیح ذکر مصائب نیز تأکید شده است و حتی این نوع عزاداری غلط  فقط احساسی، اثر تخریبی نیز به همراه دارد بنابراین وظیفه کسانی که چنین مسؤولیی دارند بسیار سنگین بوده و باید براساس اسنادی که در مقاتل آمده و کمک از افراد مجرب به بیان مصائب کربلا بپردازند تا تحریفی در واقعه عاشورا ایجاد نشود./844/302/ب1

ارسال نظرات