۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۲۹۷۴۲۱
امام جمعه موقت مشهد:

غفلت از یاد خدا انسان را برده ظالمان می‌کند/ آل سعود و داعش؛ برده آمریکا

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت مشهد در حرم رضوی با بیان این که خالی شدن دل از یاد خدا و تسلط شیطان، در کربلا «عمر سعد» و در مکه «آل سعود» می سازد، گفت: در صورتی که دل انسان متوجه خدا نباشد، اسیر و برده قدرت های کذایی چون آمریکا می شود، همچون داعش که برده آمریکا است.
امام جمعه موقت مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد همزمان با شب عاشورای حسینی در رواق امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام حسین(ع) در شب عاشورا رو به حضرت ابوالفضل(ع) کردند و فرمودند که امشب را مهلت بگیر، خدا می داند نماز برای او را دوست دارم، تلاوت قرآن دوست دارم، زیاد دعا کردن را دوست دارم و استغفار محبوب دل من است.

 

یاد خدا؛ نجات دهنده انسان در دوراهی ها

وی تصریح کرد: این که امام در ساعات آخر عمرشان چنین می فرمایند بیانگر اهمیت نماز، قرآن ، دعا و استغفار است و به راحتی می توان دریافت که بهترین چیز برای انسان یاد خدا و حالت توجه به خدا و بدترین چیز غفلت از یاد خدا و پشت کردن به خدا است.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان کرد: ذکر خدا یعنی دل، روان و ذهن انسان آن چنان متوجه خدا باشد که در لحظه مواجه شدن با حلال و حرام، اگر چه حلال سخت ترین کار و حرام بیشترین لذت را داشته باشد، حالت توجه به خدا او را وادار به سمت حلال می برد.

 

وی افزود: در لحظه ای که در برابر حرام پر جاذبه و حلال پرزحمت قرار گرفتیم، اگر توانستیم به حرام پشت کنیم دارای حالت توجه هستیم، همان حرکتی که یوسف در مواجه با زلیخا نشان داد به آن حالت توجه گفته می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که یادخدا انسان را در دوراهی های سخت از سقوط نجات دهد، عنوان کرد: اولین اثر حالت یاد خدا این است که چشم قلب انسان باز می شود، انسان می بیند آن چیزی که دیگران نمی بیند، انسان درک می کند چیزی را که در شرایط عادی درک نمی کند.

 

وی با اشاره به این که یادخدا روشنی بخش دل است و برخی ایام چون شب قدر زمینه ساز این حالت در انسان است، بیان کرد: شب عاشورا نیز دارای این ظرفیت هست؛ شبی که دل ها متوجه کربلا، اشک ها جاری و انسان سیه پوش در محافل و مجالس روضه حضور دارد، زمان مناسبی برای انسان است که حالت توجه به خدا را پیدا کند.

 

نفس، شیطان، قدرت های کذایی

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: بی توجهی، غفلت و فراموش کردن یاد خدا بدترین چیز برای انسان است زیرا در این حالت سه قدرت به او حمله می کنند؛ قدرت درونی یعنی تمایلات نفسانی که اگر بر انسان غالب شود، از یک حیوان می سازد، دوم شیطان حمله می کند تا از انسان یک شرور و گمراه سازد.

 

وی تصریح کرد: هر کس دلش از یاد خدا غافل و حالت توجه به خدا از او گرفته شد، شیطانی همراهش می شود تا انسان را گمراه و بر او مسلط شود، این دو نیروی درونی و بیرونی یعنی نفس و شیطان لحظه ای از انسان جدا نیست و همیشه همراه ما هستند.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی مطرح کرد: سومین عامل که سعی می کند انسان را اسیر و از او یک برده بسازد، قدرت های کذایی چون آمریکا است، آمریکا بر داعش مسلط است که داعش دائم به او می گوید که اگر کمکش نکند قدرتش را از دست می دهد در نتیجه داعش اسیر آمریکا است.

 

وی تصریح کرد: اگر انسان یاد خدا را نداشت، یا نفس از او حیوان یا شیطان از او یک شرور یا قدرت ها از او برده  و اسیر می سازند.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که سعد بن ابی وقاص هفدهمین نفری بود که به پیامبر(ص) ایمان درآورد، در حالی که 17 سال سن بیشتر نداشت و در شعب ابی طالب کنار پیامبر(ص) بود، اظهار کرد: عمر سعد فرزند سعد بن ابی وقاص بود که معاویه از او یک برده ساخت در حالی که اگر عمر بن سعد در جامعه کنونی رندگی می کرد در حد یک آیت الله معتبر یود زیرا یکی از مقدسان و  از چهره های برجسته جامعه اسلامی بود، اما چون حالت توجه به خدا ندارد اسیر یزید و معاویه می شود.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ابراز کرد: شیطان بر عمر بن سعد مسلط شده و دلش را از یاد خدا خالی کرده بود که وقتی رجل همدانی یکی از یاران امام حسین(ع) به سراغش برای گرفتن آب رفتف خودداری کرد و گفت یا امام حسین(ع) تسلیم می شود یا مانند عثمان باید تشنه بمیرد در حالی که صدای العطش فرزندان به گوش می رسید.

 

وی با بیان این که خالی شدن دل از یاد خدا و تسلط شیطان، در کربلا «عمر سعد» و در مکه «آل سعود» می سازد، گفت: آل سعود نیز دلشان از یاد خدا غافل است که کودکان را در یمن می کشند، مردم را قتل عام می کنند، در منا هم با ندادن آب به مردم، هفت هزار نفر را زنده زنده می کشند.

 

امام جمعه موقت مشهد تأکید کرد: از نماز و یاد خدا غافل نشوید، زیاد دعا کنید، زیاد تضرع و زاری کنید که این ها دل انسان را متوجه خدا می کند./1308/202/ب2

ارسال نظرات