۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۲۹۷۴۲۸

چند خبر کوتاه از هرمزگان

خبرگزاری رسا ـ برگزاری کنگره شعر و داستان جوان کشور در هرمزگان، برگزاری همایش روحانیت و فرهنگ عاشورا در میناب و دیدار مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران از خانواده شهدای فرهنگ و هنر استان از جمله برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشار اسلامی هرمزگان در هفته گذشته است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کنگره شعر و داستان جوان کشور امسال در هرمزگان احیاء و برگزار می شود گفت: کنگره شعر و داستان جوان کشور در هشت دوره برگزاری توانسته بود استعدادهای فراوانی را کشف و به جامعه ادبی معرفی کند و همچنین باعث همدلی، پویایی، همگرایی و تجربه اندوزی شاعران هرمزگانی نیز شده بود.

 

وی افزود: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی خود را برای برگزاری این رویداد مهم اعلام کرده و اعتبار لازم نیز تا حد مقدور اختصاص یافته است.

 
مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از پیگیری ها و ممارست مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در جهت برگزاری مجدد کنگره شعر و داستان جوان اظهار داشت: لازمه برگزاری کنگره شعر و داستان جوان در اقدام نخست ، همراهی و همیاری جامعه ادبی و فرهنگی استان است.

 

در ادامه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان یاد آور شد: مقدمات اولیه و هماهنگی های لازم صورت پذیرفته و در همین راستا انجمن های شعر و ادب استان و شهرستان ها مجددا فعالیت خود را آغاز کرده اند.

 
علیرضا درویش نژاد عنوان کرد: برنامه های فرهنگی هنری به ویژه جشنواره ها و کنگره ها زمانی تأثیر گذار خواهند بود که با مشارکت هنرمندان و جامعه فرهنگی برگزار شود و بر همین اساس در کنگره شعر و داستان جوان کشور نیز از این ظرفیت به خوبی استفاده خواهد شد.

 
کنگره بین المللی امام سجاد(ع) باید به ابعاد مختلف زندگی آن حضرت توجه کند
 
حجت الاسلام و المسلمین روح الله مختاری، مدیر حوزه های علمیه هرمزگان در دیدار با اعضای ستاد برگزاری پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، بر بررسی همه ابعاد زندگی سید الساجدین در این کنگره تاکید کرد و گفت: جامعه باید با زندگی گهربار علی بن الحسین(ع) از منظر سیاسی، فقهی، حقوقی، اخلاقی آشنا شود.

 

وی استمرار این رخداد مهم بین المللی را امری مبارک دانست و اظهار کرد: امام سجاد(ع) پس از واقعه جانسوز عاشورا، با بهره گیری از قالب دعا، از تحریف اسلام ناب محمدی جلوگیری کرد و با تربیت نیرو و کادرسازی زمینه را برای راه اندازی دانشگاه امام صادق(ع) فراهم کرد.

 

وی از صحیفه سجادیه به عنوان نسخه شفابخشی که می تواند دردهای بشر در طول تاریخ را مداوا کند، یاد کرد و بر فراهم نمودن زمینه جهت آشنایی اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان با این اثر ارزشمند و گرانبها تاکید کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین مختاری به استقبال محققین و پژوهشگران داخلی و خارجی از بخش فراخوان مقالات کنگره بین المللی امام سجاد(ع) اشاره و عنوان کرد: این موضوع بیانگر آن است که جهان امروز تشنه معارف ناب اهل بیت(ع) می باشد و این رسالت ما را در راستای معرفی سیره اهل بیت بیش از پیش می کند.

 

وی به مشارکت هفت استان جنوبی در برگزاری برنامه های گرامیداشت مقام امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: جای بسی خرسندی است که پس از پنج سال برگزاری مستمر کنگره، اثرات آن را در منطقه شاهد هستیم؛ امیدواریم در آینده نزدیک برکات این رخداد سراسر کشور را فرا گیرد.

 

مدیر حوزه های علمیه استان هرمزگان ادامه داد: توجه به قشر جوان و اعزام 400 نفر از جوانان مسجدی به همایش چهار روزه سفیران ولایت و بهره مندی از ارشادات علمای برجسته در شهر مقدس قم یکی دیگر از برکات کنگره امام سجاد(ع) است که باید ادامه داشته باشد.

 

وی از توجه ستاد برگزاری کنگره پنجم به کودکان و نوجوانان و برنامه ریزی جهت حضور مبلغین ویژه کودکان در مساجد و مدارس استان هرمزگان و همچنین برگزاری همایش هایی با موضوع امام سجاد(ع) در تمامی شهرستان های هرمزگان تشکر و قدردانی کرد.

 

حجت الاسلام احمد پهلوانی، دبیراجرایی پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در ابتدای این دیدار گزارش جامعی از روند اجرای کار و اقدامات صورت گرفته را ارائه کرد.


دیدار مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران از خانواده شهدای فرهنگ و هنر هرمزگان
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران به همراه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان از خانواده معزز شهدای فرهنگ و هنر دیدار کردند.

 

سعید الفتی در این دیدارها ضمن تأکید بر اهمیت شأن و جایگاه خانواده شهداء در جامعه گفت : آن چه امروزه ما بدان افتخار می کنیم دستاورد رشادت ها و جانفشانی های شهدای انقلاب از زمان شکل گیری هشت سال دفاع مقدس و هم اکنون است.

 

مشاور وزیر در امور ایثارگران، خانواده شهداء را میراث داران اصلی فرهنگ ایثار و شهادت برشمرد و افزود: بر همین اساس بار سنگین و ارزشمندی بر دوش این خانواده ها می باشد که می باید آن را به سر منزل مقصود که همانا انتقال به نسل های آینده است برسانند.

 

وی یادآور شد: تکریم و تجلیل از خانواده شهداء وظیفه ذاتی تمام آحاد جامعه و مسئولان و متولیان می باشد و مردم شریف ایران اسلامی نیز به شایستگی به اثبات رسانده اند در هر شرایط و زمانی سپاستگذار و قدردان ایثارگری های شهداء و خانواده های آن ها هستند.

 

سعید الفتی توجه به معیشت و رفاه خانواده های شهدا را از مهمترین وظایف متولیان دانست و اظهار داشت: خانواده معزز شهداء از آن چنان روحیه و انسانیت بالایی برخوردارند که در بدترین شرایط ممکن نیز درخواستی از کسی ندارند اما لازم است بیش از پیش حواسمان به این گنجینه های عظیم انقلاب باشد.

 

مشاور امور ایثارگران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های آینده را از مهمترین وظایف خانواده شهداء برشمرد و گفت: تنها واسطه بین شهیدان و نسل های آینده خانواده معزز شهداء هستند زیرا بهترین معنا و مفهوم از فرهنگ ایثار و شهادت را همین خانواده ها می توانند به جامعه انتقال دهند.

 

در ادامه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان که خود از جانبازان هشت سال دفاع مقدس می باشد عنوان کرد: درک واقعی از منش، رفتار، کردار و اعتقادات شهدا برای کسانی که تجربه ای از آن ندارد بسیار سخت و دشوار است و تنها رابط و واسطه که می تواند به خوبی این فرهنگ و منش را تبیین ، انتقال و اشاعه دهد خانواده بزرگوار شهداء هستند.

 

علیرضا درویش نژاد عنوان کرد: بخش قابل توجهی از بار فرهنگی کشور به دوش خانواده های شهدای عزیز می باشد و در این راستا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

 

گفتنی است مشاور وزیر در امور ایثارگران همراه با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از خانواده شهدای فرهنگ ، مهدی سلامتی و فاطمه خاشعی دیدار کردند.


روحانیت در نشر فرهنگ عاشورا پیشتاز است
محمدمهدی احمدی مشاور وزیر و مدیر کل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش روحانیت و فرهنگ عاشورا که با حضور علمای شرق هرمزگان در میناب برگزار شد ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، اظهار داشت: حادثه کربلا تنها یک واقعه تاریخی در مقطعی از زمان و قطعه‌ای از زمین نیست بلکه عاشورا یک فرهنگ و مکتب برای همه ادوار و کره خاکی است.

 

وی افزود: هر سال که از محرم و شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای حضرت می‌گذرد شور فراوان‌تری در جامعه نسبت سال قبل ایجاد می‌شود و حجم بیشتری از انسان‌ها به حسین (ع) می‌پیوندند گویا که با امام زندگی کرده‌اند.

 

مدیر کل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد در ادامه با بیان اینکه گذشت زمان قادر نیست فرهنگ عاشورا را کهنه کند، بیان داشت: شور عاشورا به جهت هماهنگی با نظام خلقت و فطرت هیچگاه کم نمی‌شود.

 

احمدی در ادامه با تشریح راز جاودانگی امام حسین (ع) و قیام سیدالشهدا، اعتماد امام به خدا، پایه‌ریزی سبک زندگی بر اساس حیات طیبه، حق محوری و معنویت را از مهم‌ترین عوامل و رموز جاودانگی قیام سید و سالار شهیدان دانست.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش روحانیت در طول تاریخ، اظهار داشت: روحانیت و علما در طول تاریخ همواره احیاکننده فرهنگ عاشورایی بوده‌اند.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با اندک تفحصی در تاریخ در می‌یابیم که روحانیت در نشر و گسترش فرهنگ عاشورا پیشتاز بوده است.

 

وی افزود: روحانیت هر جا که ظلم و ستم و خلاف سنن الهی بوده در مقابل باطل ایستاده و مردم نیز از آنان حمایت کرده‌اند.

 

این مسؤول اضافه کرد: روحانیت نه تنها با قلم و بیان خود بلکه هر جا که نیاز شده حتی با نثار خون خود به نشر فرهنگ عاشورا کمک کرده است.

 

احمدی بیان داشت: روحانیت اصیل و آنان که براساس حیات طیبه زندگی کرده‌اند هیچگاه از حرکت‌های استعماری حمایت نکرده‌اند و بدون وابستگی به هیچ جریانی همواره وابسته به جریان الهی بوده‌اند.

 

مدیر کل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد در ادامه به نقش علما و روحانیون در مبارزات پیش از انقلاب با رژیم پهلوی اشاره کرده کرد و گفت: از آنجایی که روحانیت نمی‌تواند در مقابل ظلم و ستم سکوت کند همواره در مقابل ظالمان ایستاده‌اند.

 

وی همچنین اظهار داشت: نقش روحانیت طی هشت سال دفاع مقدس و نبرد در خط مقدم جبهه‌ها بسیار برجسته است.

 

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های ضد طاغوتی برخی چهره‌های دینی در هرمزگان و شهرستان میناب اشاره کرد و گفت: شخصیت‌هایی نظیر مرحوم حجت‌الاسلام عباسی در همه لحظات زندگی دغدغه دینی داشته‌اند و هر جا که احساس می‌کردند فرهنگ دینی در خطر است وارد عمل می‌شدند.

 

گفتنی است، همایش روحانیت شرق استان با موضوع فرهنگ عاشورا با حضور محمد مهدی احمدی ، مشاور وزیر و مدیر کل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا درویش نژاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، حجت الاسلام و المسلمین مختاری ، رئیس حوزه های علمیه استان، حجت الاسلام و المسلمین معتمدی فرد، امام جمعه میناب،علما و روحانیت شرق استان و مسئولان در سالن آمفی تئاتر میناب برگزار شد.

 

در پایان این همایش از 34 نفر از پیشکسوتان ، خانواده شهداء و ایثارگران، خانواده مرحومین ، ائمه جمعه و جماعات شرق استان تجلیل شد.


رییس انجمن شعر و ادب پارسیان منصوب شد
محمود متوکل با حکم رییس اداره فرهنگ و ارشاد پارسیان به سمت رئیس انجمن شعر و ادب پارسیان منصوب شد.

 

محمود اسدی ضمن اعلام رضایت از عملکرد انجمن شعر و ادب پارسیان گفت: این انجمن جزء با سابقه ترین انجمن های فعال شعر در سطح استان هرمزگان و از اعضای فعال و دارای تجربه مناسب برخوردار است.

 

وی افزود: هم اکنون انجمن پارسیان توانسته است علاوه بر برگزاری کارگاه های آموزشی و جلسات نقد و بررسی آثار، توانایی خود را در برگزاری جشنواره های شعر در سطح استانی به اثبات برساند.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پارسیان اظهار داشت: انتخاب رییس برای انجمن شعر و ادب به صورت مشورتی و رأی گیری اعضا انجام پذیرفت که پس از تأیید ، حکم وی صادر شد که این روند هر دو سال یک بار انجام می گیرد.

 

گفتنی است، محمود متوکل از شاعران با سابقه و دارای تجربیات مدیریتی مناسب هستند که برای دومین بار به عنوان رئیس انجمن شعر و ادب پارسیان انتخاب شد./851/203/ب2

ارسال نظرات