۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۲۹۷۴۶۴
محقق و پژوهشگر دینی:

اشک برای امام حسین با غضب بر دشمنان ایشان معنا می‌یابد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان گفت: گریه برای امام حسین(ع) همراه با غضب بر دشمنان ایشان موجب رشد و رسیدن به محبت سیدالشهدا(ع) می‌شود و با تکیه بر یکی از این دو راه به جایی نخواهیم برد.
پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، محقق و پژوهشگر دینی، صبح امروز دوم آبان در مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) که در حسینیه آیت الله حق شناس(ره) تهران برگزار شد با بیان نکته‌ای از غضب گفت: اگر انسان غضب را در مسیر خودش که برای رضای خدااست به کار گیرد به فلاح و رستگاری می‌رسد همچنین در جایی که رضای خدا در این است که خود را کنترل کند و خشم و غضب فرونشاند موجبات فلاح خود را فراهم کرده است.

 

هرکس غضب خود را فرونشاند نور خدا را درک می‌کند

وی با بیان روایتی از معصوم «کسی که غضب خود را با حلم پیشه کند محبت خدا شامل وی می‌شود» گفت: هرکس غضب خود را فرونشاند علاقه و نور خدا را می‌تواند درک کنند.

 

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: غضب، بدن انسان را تحلیل و رابط خانوادگی را ازبین می‌برد ولی زمانیکه در جای خود استفاده شود موجب رشد و کمال شخص می‌شود و بهترین محل استفاده خشم و غضب برای دشمنان اسلام است.

 

این محقق و پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: امروزه بیشتر از محبت به امام حسین(ع) به غضب بر دشمنان ایشان نیاز است و همانطور که در روایات بیان شده لعن بر دشمنان امام حسین(ع) از اجر و پاداش  زیادی برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه نباید دین تحریف شده داشته باشیم اظهار داشت: دین تحریف شده دینی است که انسان نسبت به دشمنان امام حسین(ع) بی تفاوت باشد و تنها به محبت امام حسین(ع) بیندیشد.

 

حجت الاسلام پناهیان اضافه کرد: گریه برای امام حسین(ع) همراه با غضب بر دشمنان ایشان موجب رشد و رسیدن به محبت امام حسین(ع) می‌شود و تکیه بر یکی از این دو راه به جایی نخواهد برد.


وی با بیان اینکه غضب برای خدا موجب می‌شود خدا هم غضب کند تاکید کرد: اگر انسان برای رضای خدا به کسی غضب کند خدا آن شخص را نابود می‌کند مگر اینکه شخص غضب کننده از خدا برای آن شخص تقاضای بخشش کند.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان داستانی از آیت الله شاه آبادی استاد عرفان و اخلاق امام خمینی(ره) ادامه داد: روزی آیت الله شاه آبادی که از گرمابه بیرون می‌آمدند سرهنگی ایشان را مسخره کرد و ایشان ناراحت شدند ولی چیزی نگفتند و از کنار سرهنگ گذشتند فردای آن روز مشغول تدریس بودند که صدای عده ای که جنازه ای را حمل می کردند، شنیدند. پرسیدند چه خبر شده؟ اطرافیان جواب دادند که آن سرهنگی که دیروز در حمام به شما اهانت کرد، وقتی از حمام بیرون آمد، سر زبانش تاول زد و درد آن هر لحظه بیشتر شد و معالجه ی دکترها هم سودی نبخشید واز دنیا رفت؛ بعدها، هر وقت که آیت الله شاه آبادی از این قضیه یاد می کردند، ناراحت می شدند و می فرمودند«ای کاش آن روز در حمام به او پرخاش کرده و ناراحتی خود را بروز می دادم تا گرفتار نشود».

 

امام حسین بر گریه کنان بی بصیرت نفرین می‌کنند
وی در ادامه با بیان اینکه امام حسین(ع) برخی افراد که در کوفه گریه می‌کردند مورد نفرین حضرت زینب (س) و امام حسین(ع) قرار می‌گرفتند بیان داشت: کسانی که در کوفه برای گریه می‌کردند مورد نفرین بودند چراکه وجود عبیدالله بن زیاد را تحمل می‌کردند و در مقابل آن واکنشی از خود نشان نمی دادند؛ گریه‌ای که به همراه غضب بر دشمنان نباشد ارزشی ندارد.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه دشمنی با دشمنان اسلام از تعالیم اسلام است بیان داشت: ما در زیارت عاشورا می‌خوانیم «حرب لمن حاربکم» این به این معنا است که ما با دشمنان اهل بیت(ع) همیشه دشمنی داریم و با آن‌ها با نیکی برخورد نخواهیم کرد.

 

امام خمینی اهمیت ویژه‌ای به دسته‌های عزاداری می‌دادند
این محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه امام خمینی(ره) به دسته‌های عزاداری اهمیت فراوانی می‌داد اظهار داشت: بعضی از انقلابیون بعد از پیروزی انقلاب گفتند دسته های عزاداری تعطیل بشود ولی امام خمینی(ره) با این سخن به شدت برخورد کرد.

 

وی با بیان روایتی از امام حسن مجتبی(ع) گفت: تنها کسی که می‌توانست در هنگام غضب پیامبر(ص) به نزد ایشان برود امام علی(ع) بود؛ زمانیکه پیامبر(ص) غضب می‌کردند تا زمانیکه آن موضوع حل نمی‌شد از آن صرف نظر نمی‌کردند./9668/202/ب1

ارسال نظرات