۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۲۹۷۵۵۸
رجبی دوانی:

سخت ترین صبر امام حسین تحمل بر تردید افکنی های برخی نزدیکان بود

خبرگزاری رسا ـ محقق تاریخ اسلام فاش کردن اخبار مربوط به انحراف برخی از نزدیکان و فرزندان ائمه اطهار(ع) و یاری نشدن امام حسین(ع) از سوی بسیاری از بنی هاشم و سکوت آن ها در مقابل غصب خلافت علی(ع) را سبب افزایش بصیرت در مردم دانست و گفت: در فتنه 88 اگر مردم این ها را می دانستند با دیدن انحراف برخی از نزدیکان یاران انقلاب، دچار تردید نمی شدند.
محمدحسين رجبي دواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمد حسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه و محقق تاریخ اسلام، شب گذشته در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) که در محل خیمه هیأت انصارالحسین(ع) خیابان کاشانی اصفهان برگزار شد، گفت: رسمی شدن تشیع در ایران به همت صفویه بود، بعد ها در حکومت های دیگر هر چند کشور اشغال می شد، اما هیچ گاه از هم نپاشید که دلیل آن انسجام و رسمی شدن تشیع در دوران صفوی است.

 

3 کتاب از 4 کتاب مرجع شیعه با حمایت آل بویه تالیف شد

وی ادامه داد: شاه عباس دوم از ملا محمد تقی مجلسی(ره) می خواهد تا کتاب شریف کافی را به فارسی ترجمه کند، حکومت صفوی علمای بزرگ زمان را به عنوان شیخ الاسلام به شهرهای مختلف می فرستاد، شیخ حر عاملی از علمای شیعه لبنان و نویسنده کتاب وسائل الشیعه به دعوت و حمایت صفویه به ایران آمد و شیخ الاسلام مشهد بود.

 

استاد دانشگاه افزود: 3 کتاب از 4 کتاب بزرگ و مرجع شیعه به نام های تهذیب و استبصار از شیخ طوسی و من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق در زمان حکومت شیعه آل بویه و با حمایت حکومت وقت تالیف شدند، بحار الانوار علامه مجلسی، وسائل الشیعه شیخ حر عاملی و کتاب شریف وافی از ملا محسن فیض کاشانی به حمایت حکومت صفویه نگاشته شدند.  

 

رجبی دوانی بیان داشت: سیاحان غربی برخی از آداب و رسوم و شعائر مذهبی مربوط به عزاداری سید  وسالار شهیدان(ع) در اصفهان را ثبت کرده اند که دسته های عظیم عزاداری به صورت منسجم و با نظم خاصی  و با محوریت روحانی ومنبر به عزاداری می پرداخته اند، حسینیه ها، تکیه ها و تعزیه ها اولین بار به همت و به برکت وجود دولت شیعه و مقتدر صفوی در اصفهان ایجاد شدند.

 

تکفیری ها امروز هم از صفویان به نجس و مجوس یاد می کنند

وی اظهار داشت: دولت صفویه هموارده مورد بغض دولت عثمانی و ازبک ها قرار داشت، اما شاه طهماسب صفوی معتقد به وحدت و دوستی ایران و عثمانی مسلمان بود، اما عثمانی ها همواره از هر فرصتی برای ضربه زدن به صفویه استفاده می کردند و روحانیان عثمانی فتوای قتل شیعیان را صادرمی کردند، در حالی که وقتی شاه عباس خواست برای مقابله به مثل، فتوای کشتار اهل سنت را از علمای شیعه بگیرد، علما مخالفت کردند زیرا در فقه شیعه جان و مال و ناموس کسی که شهادتین را بگوید، محفوظ و محترم است.

 

محقق تاریخ اسلام تصریح کرد: تکفیری ها و وهابیون همواره از صفویه به بدی یاد می کردند و می کنند، امروز حامیان داعش، ارتش دولت شیعه عراق که با ایران همکاری می کند را جیش صفوی می نامند و از صفویان به نام مجوس و نجس یاد می کنند.

 

رجبی دوانی ابراز داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی با بهره گیری از قیام امام حسین(ع)، مذهب شیعه را در قالب اسلام ناب محمدی(ص) به جهانیان عرضه کرد و بازگشت به دین را در عصر بی دینی دنیا فریاد زد و خدمت جمهوری اسلامی به تشیع از همه دولت های گذشته بسیار عظیم تر است.

 

 بعد از رحلت پیامبر تا انقلاب اسلامی ایران هرگز ولایت حکومت نکرد

وی گفت: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) تا تاسیس جمهوری اسلامی ایران هرگز ولایت حکومت نکرد، حتی در دوران خلافت امیرالمؤمنین(ع) هم ولایت حکومت نکرد، حضرت علی(ع) خلیفه بود ولی اطاعت نمی شد، هر حکومتی که از سوی امام معصوم یا نائبش نباشد مشروعیت ندارد، بعد از 1400 سال حکومت ولایت احیا شد.

 

پژوهشگر تاریخ اسلام بیان داشت: از خاندان بنی هاشم تنها 17 نفر در کربلا امام حسین(ع) را یاری کردند که همه آن ها از نسل ابوطالب(ره) و فرزندان امام علی(ع) و جعفر و عقیل هستند، از زیارت عاشورای غیر معروفه غافل نشوید، در این زیارت تعابیر مهمی وجود دارد و وقتی به به شهدای کربلا می رسد از فرزندان ابوطالب یاد می کند، بنی هاشم در دفاع از ولایت کوتاهی کردند

 

رجبی دوانی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سال 92 در سخنرانی فرمودند "امام حسین(ع) مظهر صبر است، صبرهای سخت، صبر بر شهادت عزیزانش و تشنگی، اما صبر سخت تر برای ایشان صبر در برابر تردید افکنی های عبد الله ابن جعفر و عبدالله ابن عباس است"، افرادی نظیر محمد حنفیه که پسر علی(ع) بود و شوهر حضرت زینب(س) از بنی هاشم بودند اما با امام حسین(ع) به کربلا نیامدند.

 

 

کسی که فرزند و برادر و عموی امام معصوم است هم می تواند دچار انحراف شود

وی ابراز داشت: اگر حق به خوبی برای مردم تبیین شود، در فتنه ها آگاه و بصیر خواهند بود و در زمین دشمن بازی نمی کنند، نباید تصور کنیم که خاندان بنی هاشم و یا فرزندان ائمه اطهار(ع) و حتی کسانی که هم فرزند امام و هم برادر امام و هم عموی امام معصوم هستند نظیر جعفر کذاب، دچار انحراف نمی شوند.

 

 

استاد دانشگاه افزود: در فتنه سال 88  برخی از مردم با دیدن دشمنی برخی از فرزندان و اقوام درجه یک انقلابیون و اطرافیان شخصیت های برجسته انقلاب اسلامی با جمهوری اسلامی دچار تردید شدند و به جبهه باطل پیوستند، امام معصوم می فرمایند" نسبت برادرم جعفر با من مانند نسبت قابیل به هابیل است".

 

رجبی دوانی ادامه داد: از امام صادق(ع) علت یاری نشدن امام حسین(ع) در کربلا از سوی محمد حنفیه را پرسیدند، جواب دادن بر حضرت سنگین بود و از این رو فرمود جواب می دهم اما بعد از این دیگر درباره آن سوال نکنید، فرمودند" وقتی جدم حسین(ع) تصمیم به حرکت گرفت، به تمام بنی هاشم نامه نوشت که هر کسی از شما با من بیاید به شهادت می رسد و هر کس بماند روی فتح و رستگاری را نخواهد دید".

 

وی گفت: امام صادق(ع) فرمود" بنی هاشم 2 مرد داشت که شهید شدند، یکی حمزه و دیگری هم جعفر ابن ابی طالب، بعد از رحلت پیامبر(ص) عباس و عقیل 2 مرد بودند که در برابر آن دو مرد قبلی ذلیل بودند"، تصور نکیم که گفتن این اخبار برای مردم باعث سستی در اعتقادات آن ها می شود، بلکه می تواند قدرت بصیرت مردم در مواجهه با فتنه ها را افزایش دهد. /869/202/ب1

ارسال نظرات