۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۲۹۷۵۶۶
مسؤول ستاد عتبات عالیات استان کرمان:

3 پروژه عتبات عالیات از سوی کرمانی‌ها در دست اجرا است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول فرهنگی ستاد عتبات عالیات استان کرمان با بیان این که سه پرژه عتبات عالیات از سوی کرمانی ها در دست اجراست، گفت: بازسازی و ترفیع گنبد مطهر امام حسین(ع) یکی از طرح های در دست اجرا است.
حرم امام حسين(ع) حرم امام حسين(ع)

محمد بیدشکیی، مسؤول ستاد عتبات عالیات استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان گفت: بازسازی و ترفیع گنبد مطهر امام حسین (ع) یکی از طرح های در دست اجرا در کرمان است و استحام بخشی و کم قطر کردن ستون های اطراف ضریح حرم امام حسین (ع) دیگر پروژه ای است که از سوی کرمانی ها در کربلا اجرا می شود.


وی یکی دیگر از طرح های در دست انجام را از سوی کرمانی ها، طرح مفروش کردن صحن و سرای حضرت زهرا (س) در حرم مطهر حضرت علی (ع) عنوان وتصریح کرد: طرح ساخت و ترفیع گنبد مطهر امام حسین (ع) در کرمان و با مشارکت مشاوران با تجربه در حال انجام است.


بیدشکیی خاطرنشان کرد: گنبد فعلی امام حسین (ع) نیز بیش از 170 سال قبل به دست کرمانی ها و شیرازی ها ساخته شده است و ارتفاع گنبد در دست ساخت امام حسین (ع) 21 و نیم متر است و قطر گنبد نیز یک و نیم برابر گنبد فعلی و حدود 17 متر است.


وی ادامه داد: ارتفاع این گنبد نسبت به گنبد فعلی، حدود هفت متر بیشتر است و گنبد در دست احداث طوری پیش بینی شده که اگر در آینده بخواهند گنبد را ارتفاع بدهند امکانش وجود دارد.


مسؤول فرهنگی ستاد عتبات عالیات استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: این گنبد با 96 قطعه به صورت پیچ و مهره کار شده است و بعد از اینکه کار بتن و طلاکاری گنبد مطهر امام حسین (ع) در کرمان انجام شد این قطعات باز می شود و داخل جعبه های مستحکم گذاشته و به مقصد کربلا حمل می شود.


بیدشکیی با اشاره به این که ساخت ضریح مطهر امام حسین (ع) حدود دو سال طول می کشد، بیان کرد: سازه فعلی حرم مطهر امام حسین (ع) از سوی یکی از کارخانجات معتبر تهران ساخته شده است واین سازه به طور کامل گالوانیزه و طول عمر بیش از 350 سال برایش پیش بینی شده است.


وی تصریح کرد: سازه ضریح جدید امام حسین (ع) سبک، به روز و محکم است، وزن این سازه 72 تن و بعد از انجام طلا کاری و ورق کاری به 200 تن می رسد.


مسؤول فرهنگی ستاد عتبات عالیات استان کرمان تاکید کرد: گنبد جدید مطهر امام حسین (ع) دو هزار و 160 مفصل و استحکام بخشی و کم قطر کردن هر ستون شش ماه زمان نیاز دارد و در مجموع دو سال به طول می انجامد.


این مسؤول یادآور شد: کم قطر کردن ستون های اطراف ضریح حرم امام حسین (ع) به این منظور انجام می شود که اطراف حرم فضای بیشتری ایجاد شود و سازه فعلی حرم بیش از هزار سال قدمت دارد و گنبد فعلی هم طبق نظر مراجع تقلید مانند آیت الله سیستانی برداشته نمی شود و فقط گنبد جدید روی گنبد فعلی قرار می گیرد.


وی بیان کرد: سطح گنبد از گلدسته ها پایین تر است و آزمایشگاه خاک نیز هم اکنون در عراق مستقر شده و صحن مطهر حضرت زهرا (س) در نجف اشرف که توسط کرمانی ها در حال احداث است قرار است فرش آن نیز توسط مردم کرمان تامین شود.


بیدشکیی ادامه داد: در مرحله نخست 10 هزار متر فرش به منظور مفروش کردن صحن حضرت زهرا (س) در حرم مطهر مولای متقیان علی (ع) بافته خواهد شد و کارگاه های بافت فرش صحن حضرت زهرا (س) در شهرستان های راور و رفسنجان، روستای شرف آباد و شرکت فرش برپا شده است.


وی اشتغالزایی در طرح بافت فرش صحن و سرای حضرت زهرا (س) را یکی از اقدامات مهم عنوان کرد و گفت: پته ضریح امام حسین (ع) دوخته شده است و همزمان با حمل گنبد به کربلا، پته ها هم انتقال پیدا می کنند.


بیدشکیی خاطرنشان کرد: پته ضریح مطهرحضرت ابوالفضل العباس (ع) هم اکنون از سوی زنان کرمانی در حال دوخت است وهمچنین 24 هزار خشت طلا روی گنبد در حال ساخت امام حسین (ع) در کرمان نصب می شود که پایه خشت ها از مس است و روی آن آب طلا کار می شود.


مسؤول فرهنگی ستاد عتبات عالیات استان کرمان با بیان اینکه در هر خشت 23 گرم طلا با عیار 24 به کار رفته است، اذعان کرد: ادارات، نهادها، افراد و گروه ها می توانند به صورت دست جمعی یا تک نفره یک خشت طلا به مبلغ دو میلیون و 150 هزار تومان خریداری کنند.


وی خاطرنشان کرد: سند خشت های اهدایی به نام افراد ثبت می شود و افراد، سازمان و نهاد ها می توانند خرید ربع یا کمتر از این میزان از یک خشت طلا را قبول کنند./9709/303/ب1

ارسال نظرات