۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸
کد خبر: ۲۹۷۹۸۹
محقق و پژوهشگر علوم اسلامی تأکید کرد؛

حوزه‌های علمیه دیده‌بان فکری و فرهنگی جامعه باشند

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر علوم اسلامی گفت: دعوت از شخصیت های غیر متخصص در کنگره ها موجب آسیب وارد شدن به جایگاه آن شخصیت و تضعیف علمی کنگره می‌شود.
حجت الاسلام سيد ياسر مهديزاده

حجت الاسلام سید ستار مهدیزاده، محقق و پژوهشگر علوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که حوزه های علمیه باید موضوعات مهم و مبتلابه جامعه را بررسی کنند و به آن بپردازد، گفت: حوزه های علمیه باید بر اساس به روزترین روش ها مدیریتی اداره شوند و همچنین از محاسن روش های سنتی استفاده شود.

 

وی افزود: حوزه های علمیه متناسب با ظرفیت خود و نیازهای زمان فعالیت نمی کنند، از این رو در این زمینه متضرر می شوند.

 

حجت الاسلام مهدیزاده با تأکید بر شناسایی معضلات و شبهات توسط حوزه های علمیه، گفت: مردم با برخی شبهات آشنا هستند، اما در برخی موضوعات نمی دانند که دچار شبهه شده اند، بنابراین یک دیده بان فکری و فرهنگی لازم است تا شبهات موجود در جامعه را رصد و مرتفع کند.

 

محقق و پژوهشگر علوم اسلامی با بیان این که آسیب شناسی دقیق حوزه های علمیه باید به یک فرهنگ تبدیل شود، تأکید کرد: در مبانی و ساختارهای بنیادی علوم حوزوی تجدید نظر شود تا شاهد رشد جهنده در این زمینه باشیم.

 

وی با اشاره به این که برخی مبانی حوزه ها به دلیل این که بر اساس روش های علمی شکل نگرفته است، پاسخگوی نیازها نیست، گفت: نسبت سنجی نیازهای حوزه ها با عملکرد آن از ضروریات حوزه علمیه است.

 

به گفته وی، گنگره های برگزار شده باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد، چرا که شاهد کنگره های شعاری و دعوت شخصیت ها برای بزرگ جلوه دادن یک کنگره هستیم، درحالی شخصیت ها در همه زمینه ها دارای تخصص لازم نیستند.

 

مقایسه حوزه های علمیه تشیع با سایر مذاهب موجب پاکسازی درونی حوزه می شود

حجت الاسلام مهدیزاده با تأکید بر این که حضور شخصیت های غیر متخصص در کنگره ها باعث آسیب زدن به جایگاه خود شخص و تضعیف علمی کنگره می شود، گفت: در هر کنگره باید افرادی متخصص در موضوع آن کنگره دعوت شوند تا شاهد شعارزدگی و شهرت زدگی نباشیم.

 

محقق و پژوهشگر علوم اسلامی با بیان این که برگزاری کنگره های در رشد و شتاب علمی حوزه های علمیه مؤثر هستند، گفت: مقایسه حوزه های علمیه تشیع با حوزه های علمیه اهل تسنن، وهابیت، مسیحیت و سایر مذاهب دینی موجب پاکسازی درونی حوزه های علمیه می شود.

 

وی با اشاره به این که حوزه های علمیه مورد عنایت اهل بیت(ع) قرار دارند، گفت: حوزه های علمیه باید رضایت امام زمان(عج) را جلب کنند و عنایت های ائمه(ع) به حوزه های علمیه را به معنای تأیید حوزه های علمیه ندانند.

 

حجت الاسلام مهدیزاده با تأکید بر محوریت بخشیدن به معنویات و بزرگان معنوی در حوزه های علمیه، گفت: در حوزه های علمیه صَرف، نحو و فقه خوانده می شود و عرفان و روایات در حاشیه قرار گرفته اند./1307/302/ب3

 

ارسال نظرات