۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۹۸۰۵۸
دبیر مؤسسه میراث شیعه تبریز مطرح کرد؛

احیای میراث علمی٬ فرهنگی و تمدنی اسلام مهم‌ترین هدف مؤسسه میراث شیعه

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام قربانی با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه میراث شیعه، گفت: احیای میراث علمی٬ فرهنگی و تمدنی اسلام٬ تمدن‌سازی بر پایه احکام و معارف ناب اسلام و ارائه طرح‌ها و برنامه‌های کاربردی در همه عرصه‌های علمی و اجرایی کشور همچون معماری و شهرسازی از جمله اهداف این مؤسسه است.
ميراث شيعه

حجت‌الاسلام رحیم قربانی، دبیر مؤسسه میراث شیعه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که این مؤسسه آموزشی پژوهشی در سال 87 با شماره 1000 ثبت و تأسیس شده است، ابراز داشت: با کمک خداوند طی یک سری پیگیری‌ها مکان مؤسسه که مدرسه اکبریه در میدان صاحب الامر است از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دریافت، ترمیم و آغاز به کار کرد که هم‌اکنون با عنوان فضاهای پژوهشی از آن استفاده می‌شود.


وی اهداف مؤسسه را در شش موضوع کلی دانست و گفت: احیای میراث علمی٬ فرهنگی و تمدنی اسلام٬ تمدن‌سازی بر پایه احکام و معارف ناب اسلام و ارائه طرح‌ها و برنامه‌های کاربردی در همه عرصه‌های علمی و اجرایی کشور مثل معماری و شهرساز از جمله اهداف مؤسسه است.


وی با بیان این‌که این اهداف در برنامه هایی در قالب درازمدت میان مدت و کوتاه مدت دسته بندی شده است، افزود: آموزش و اداره تحقیق در مورد مسائل مربوط به مسائل بنیادی٬ راهبردی و کاربردی علوم و معارف اسلامی٬ تربیت نیروهای پژوهشی برای تحقق بخشیدن به اهداف ایجاد آزمایشگاه قرآن و حدیث برای بررسی تجربی آموزه‌ها و داده‌های تجربی متون دینی، تنظیم و تدوین استاندارد رزق طیب اسلامی برای زیست مؤمنانه مسلمانان از دیگر اهداف مؤسسه می‌توان دانست.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز افزود: آغاز فعالیت‌های رسمی سازمان برابر شد با زلزله‌های تبریز و فشارهای اقتصادی بازار که سبب شد همکاری سازمان‌های مختلف در تبریز تهران و قم با ما با محدودیت برخورد کردند و تنها با عنایات خداوند و لطف اهل‌بیت(ع) بدون کمک هیچ ارگانی روی پای خود ایستادیم و فعالیت کردیم.


دبیر مؤسسه میراث شیعه ادامه داد: در این مؤسسه به هر چه که اسلام به معنای عام و بالاخص شیعه درگیر آن بوده کار می‌شود به طوری که پانزده دفتر مختلف در موضوعات مختلفی مانند معماری و شهرسازی، حکمت و اخلاق و عرفان و ادیان وجود دارد.


وی خاطرنشان کرد: پنج دفتر در اولویت‌های برتر فعالیت قرار دارد که به ترتیب دفتر فنی و مهندسی که فعالیت عمده آن در محدوده معماری و شهر سازی بر اساس متون اسلامی است، دفتر نسخ خطی که فعالیت اصلی آن احیای نسخه های خطی که بیشتر در زبان های ترکی و فارسی و عربی است که هم اکنون در گوشه کتاب خانه ها خاک می‌خورند.


حجت الاسلام قربانی ادامه داد: دفتر هنری که با همکاری برخی سازمان‌های غیردولتی مانند بسیج هنرمندان و بعضی قول‌های از سازمان میراث فرهنگی بخش حمایت از صنایع دستی گرفته شده در مورد این که کلاس های آموزش طرح های اسلیمی راه اندازی شود و نگارگری و خطاطی یک دوره کامل قرآن کریم انجام شود و بعضی از هنرهای سنتی را که فراموش می شوند احیا شود.


وی تصریح کرد: دفتر حقوق کاربردی با حضور متخصصان فقه و حقوق و وکلا در مورد قوانین مختلف مانند حقوق شهروندی و دیگر موارد فعالیت می‌شود، دفتر واحد خواهران هم که فعالیت بالا را برای خواهران علاقه‌مند ارائه می‌دهد.


این استاد حوزه علمیه تبریز خاطرنشان کرد: دفتر قرآن و حدیث که فعالیت‌هایش کاملا مرتبط با سایر گروه‌ها است با بقیه گروه ها همکاری می کند در این گروه دانشنامه های تخصصی فقهی و حدیثی برای رده های مختلف جامعه مانند مهندسین کارمندان کارگران تدوین می شود تا برای 70 موضوع کاربردی مورد استفاده قرار گیرد.


حجت الاسلام قربانی خاطرنشان کرد: مؤسسه برای آینده خود اهداف بلند مدتی به منظور ایجاد محتوا برای فیلم‌ها و انیمیشن‌ها و نرم افزارها با موضوعات مذهبی و انجام فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌تر برگزیده است، احکام اسلامی را در حد کاربردی گسترش دهد.


دبیر مؤسسه میراث شیعه در ادامه افزود: با اینکه بایستی نیم الی سه درصد بودجه خود را میراث شیعه٬ سازمانی که بدون حمایت ارگان‌ها رشد می‌کند، صرف حمایت از پژوهش بکنند، هیچ گونه همکاری را انجام نداده‌اند./854/302/ب2

ارسال نظرات