۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۲۹۸۴۱۵
احکام(۱۹)

دوری از مال شبهه‌ناک انسان را در برابر حرام بیمه می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، دوری از مال حرام و شبهه‌ناک را تکلیف شرعی خواند و گفت: کسی که از درآمدهای شبهه ناک پرهیز کند همین موضوع او را در برابر حرام ایمن کرده و این وعده صریح قرآن به مؤمنان است.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید جعفر ربانی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در آیین بیان احکام شرعی در آستان حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این که در نگاه رسول خدا(ص) درآمدهای مردم به سه دسته تقسیم می شود، گفت: این سه دسته از درآمدها شامل درآمدهای حلال، حرام و شبهه ناک هستند.

 

وی افزود: درآمدهای حلال درآمدهایی هستند که با کار و تلاش انسان حاصل شده و این‌گونه از درآمدها به جز دسترنج در قالب عقود اسلامی مانند مضاربه، جعاله و سایر عقود که شرایط آن به درستی انجام شود و همچنین در قالب هدیه دادن به دیگران آن هم هدیه‌ای که موجب ضرر رساندن به دیگری و تضییع حق دیگران نشود قابل کسب است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: تکلیف درآمدهای حرام هم مشخص است و درآمدهای حرام به درآمدهای گفته می‌شود که از راه‌های حرام و غیر مشروع کسب می شوند مانند درآمدهای حاصل از رشوه، ربا، سرقت که استفاده از چنین درآمدهایی زندگی انسان و نسلش را تباه می کند.

 

حجت الاسلام ربانی تصریح کرد: مردم در خصوص درآمدهای حلال و درآمدهای حلال مشکلی نداشته و احکام این دو دسته از درآمدها را به خوبی می‌دانند اما در خصوص درآمدهای شبهه ناک مشکل دارند و نمی‌دانند که در مقابل درآمدهای شبهه ناک باید چه کاری را انجام دهند.

 

وی اظهار کرد: درآمدهای شبهه ناک درآمدهایی هستند که در حلال و حرام بودن آن‌ها شک وجود دارد و انسان نمی‌داند که به دسته درآمدهای حلال یا درآمدهای حرام اختصاص دارند.


استاد حوزه علمیه قم افزود: برای نمونه بعضی از فروشنده ها و راننده های تاکسی یا اتوبوس مابقی پول مسافر و خریدار را پس نمی‌دهند و فرض را بر این می‌گذارند که شخص رضایت دارد چون تقاضای مابقی پول را نکرده است که باید گفته شود این قیبل از درآمدها شبهه ناک هستند و نباید از آن‌ها استفاده کرد.

 

حجت الاسلام ربانی تصریح کرد: طبق نظر تمامی مراجع اجتناب از درآمدهای شبهه ناک برای تمامی مسلمانان واجب و لازم است.

 

وی یادآور شد: کسی که از درآمدهای شبهه ناک اجتناب کرده و از مصرف این قبیل درآمدها پرهیز می کند در برابر حرام هم ایمن بوده و هرگز از درآمدهای حرام و مانند آن استفاده نخواهد کرد./837/پ202/س

ارسال نظرات