۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۲۹۸۴۲۴
آیت الله خاتمی:

مجادله با ولی‌خدا نشانه بی ایمانی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان با اشاره به مجادله برخی از اصحاب پیامبر(ص) با آن حضرت گفت: ایمان نشانه ولایتمداری و اطاعت محض از ولی خدا است، چنان که اصحاب امام حسین(ع) این‌گونه بودند، اما ضعف ایمان باعث می‌شود که نه تنها انسان با جانشین رسول خدا(ص) بلکه با ایشان نیز مجادله کند.
‌آيت‌الله سيد احمد خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه امروز در برنامه سروش آسمانی از رادیو معارف در تفسیر آیه 6 و 7 سوره انفال با بیان این که این دو آیه به مجادله مسلمانان با رسول خدا(ص) در جنگ بدر اشاره دارد، افزود: گروهی از مسلمانان در جنگ بدر که به هوای دست یافتن به کاروان‌های قریش به جنگ با کفار رفته بودند و از سختی جنگ خبر نداشتند، هنگامی که سپاه کفر را دیدند با پیامبر(ص) به مجادله پرداخته و پیروزی در جنگ را غیر ممکن می‌دانستند.

 

وی افزود: البته در این میان افرادی مانند حضرت علی(ع) و مقداد هم بودند که تنها برای رضای خدا به جنگ آمده بودند و مطیع محض رسول خدا(ص) بودند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: با وجود اینکه رسول خدا(ص) وعده پیروزی در این جنگ را به مسلمانان داده بود آن‌ها به دلیل سستی ایمان و حب داشتن به مال دنیا با حضرت وارد مجادله شده و به شدت از جنگ با کفار ترسیده بودند.


آیت الله خاتمی افزود: این گروه به دلیل اینکه به خاطر دنیا وارد جنگ با دشمن شده بودند از عده دشمنان ترسیده بودند در حالی که اگر ایمانشان محکم بود، هرگز از لشکر دشمن با وجود وعده‌های رسول خدا(ص) نمی‌ترسیدند، هر چند که پیروزی در این جنگ همانطور که قرآن وعده داده بود محقق شد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که مجادله این گروه با رسول خدا(ص) از سرآگاهی بود، گفت: این گروه با وجود این که از نتیجه جنگ خبر داشتند به علت دنیا گرایی به دنبال این موضوع بودند که رسول خدا(ص) را از جنگ منحرف کنند.

 

آیت الله خاتمی یادآور شد: ایمان کامل موجب می‌شود که انسان در برابر ولی خدا اطاعت پذیری محض داشته و بدون هیچ چون و چرایی در راه احقاق حق قدم بردارد، همانطور که اصحاب امام حسین(ع) این‌گونه بودند، اما ضعف ایمان موجب می‌شود که نه تنها انسان با جانشین رسول خدا(ص) بلکه با خود رسول خدا(ص) هم مجادله کرده و در مقابل حق بایستد بنابراین نشانه ولایتمداری ایمان است و بدون ایمان کسی نمی‌تواند ادعا کند که در راه ولایت گام برداشته است؛ زیرا ولایت بدون ایمان مانند بار کجی است که به منزل نمی رسد./968/پ202/س

ارسال نظرات