۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۲۹۸۶۷۴
عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق مطرح کرد؛

تبیین دلایل نفوذ اقتصادی آمریکا در جمهوری اسلامی/ مذاکرات هسته ای نقطه اوج تقابل تمدن اسلامی و تمدن غرب بود

خبرگزاری رسا ـ هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) با تبیین دلایل نفوذ اقتصادی آمریکا در جمهوری اسلامی، گفت: آمریکایی ها از اول انقلاب برای نفوذ اقتصادی در ایران برنامه داشته اند اما امروز فضا را باز تر می بینند و به همین دلیل تلاش آن ها جدی تر است.
حجت الله عبدالملکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الله عبدالملکی، عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق شامگاه پنج شنبه در جلسه ای که تحت عنوان «ترسیم نقشه نفوذ اقتصادی و راهکارهای مبارزه با آن» در محل حسینیه فرهنگی قرآن و عترت برگزار شد، گفت: امکان نفوذ دشمن در چهار عرصه فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی وجود دارد که انتظار داریم نفوذ در هر 4 عرصه مذکور به دوشکل مستقیم یا غیر مستقیم اتفاق بیفتد.

 

این تحلیلگر برجسته مسائل اقتصادی با اشاره به این که هدف آمریکا از نفوذ در جمهوری اسلامی به هر شکلی که باشد، یک هدف اقتصادی است، افزود: آمریکایی ها از اول انقلاب برای نفوذ اقتصادی در ایران برنامه داشته اند اما امروز فضا را باز تر می بینند و به همین دلیل تلاش آن ها جدی تر است.

 

وی خاطرنشان کرد: آمریکا در ایران منافع اقتصادی ای دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ عده ای تصور می کنند تمام مشکل آمریکا با ایران جنگ سیاسی بوده و آن هم جنگ در قدرت است، در حالی که تمام جنگ به اقتصاد ختم می شود چرا که اگر دیانت کشورها با دنیای آمریکا کاری نداشته باشد، آمریکا هم با دین آن ها مشکلی ندارد.

 

عبدالملکی یادآور شد: علیرغم این که 25 درصد تولیدات کل جهان توسط آمریکا انجام می شود، این کشور به منافعی که یا در چارچوب جغرافیای اقتصادی ایران است و یا به طور غیر مستقیم به ایران مربوط می شود، نیاز دارد.

 

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه سخنان خود، مسأله «انرژی» را نخستین نفع مستقیم آمریکا در ایران دانست و گفت: اقتصاد آمریکا به شدت نیازمند سوخت های فسیلی یعنی نفت و گاز است، تا حدی که 50 درصد اقتصاد ملی آن ها به نفت و گاز وابسته است؛ آن ها روزانه 20 میلیون بشکه نفت مصرف می کنند که تنها 10 میلیون بشکه از آن را خودشان تولید کرده اند و این در حالی است که ذخایر نفت آمریکا یک هشتم ایران و یک دوازدهم عربستان است.

 

وی افزود: آمریکایی ها به دنبال این هستند که منابع انرژی خود را تأمین کنند که بخش عمده آن از خاورمیانه تأمین می شود؛ در اینجا ایران به دو صورت نقش ایفا می کند، اولا ایران بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان است و آمریکا طی سال های آینده قطعا نیازمند ایرانی خواهد بود که حاضر به صادرات نفت و گاز به این کشور نیست؛ از طرف دیگر حدود 40 درصد منابع انرژی فسیلی جهان از خلیج فارسی تأمین می شود که تحت سیطره جمهوری اسلامی است و در بسیاری از مواردی که ما مسأله حاد سیاسی با غرب عالم داشته ایم، مشخصا بر بستن تنگه هرمز تهدید کرده ایم و این تهدید همواره مؤثر بوده است.

 

عبدالملکی بازار مصرف 80 میلیون نفری ایران را دومین منفعت مدنظر آمریکا دانست و خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از تولیدات آمریکا سرگردان است و از همین رو هم آمریکایی ها و هم اروپایی ها به دنبال ورود به این بازار 500 میلیارد دلاری هستند.

 

این کارشناس برجسته مسائل اقتصادی با اشاره به این که «مسأله نیروی انسانی جمهوری اسلامی سومین عاملی است که دولت ایالات متحده را ترغیب به نفوذ اقتصادی در ایران می کند»، یادآور شد: ایرانی ها باسوادترین اقلیت در آمریکا هستند و هرسال بخش زیادی از 150 هزار نخبه ای که از کشور خارج می شوند، به آمریکا و کانادا وارد می شوند؛ به همین دلیل آن ها در اوج شرایط تحریم نیز دانشجویان قوی ایران را دعوت کرده و برای آن ها خرج می کنند تا از توان آن ها استفاده کنند.

 

وی اظهار کرد: مسأله چهارمی که منفعت آمریکا محسوب می شود، «معادن» کشور ما است که شاید امروز برای آمریکایی ها موضوعیت چندانی ندشته باشد اما در آینده قطعا برای آن ها موضوعیت پیدا خواهد کرد چرا که ایران جزوه 10 یا 20 درصد کشورهایی است که بیشترین معادن را در اختیار دارند و آمریکایی ها به احتمال زیاد به این مسأله هم توجه خواهند کرد.

 

عبدالملکی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که منافع اقتصادی غیرمستقیم آمریکا در ایران بسیار فراتر از منافع مستقیم آن ها بوده و مرتبط با جریان تمدن نوین اسلامی است، گفت: رهبر معظم انقلاب در سال 92 مطلبی را در جمع خبرگان رهبری فرمودند که تقاضا می کنم کسانی که روی مسأله نفوذ کار می کنند، آن را ببینند؛ ایشان در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم که تب و تاب رابطه با آمریکا به وجود آمده بود علت خصومت آمریکا با ایران را مسأله ای تمدنی دانسته و فرمودند «درگیری خودمان با آمریکا را در چارچوب یک رویارویی چند قرنه بین تمدن اسلامی و تمدن غرب تحلیل کنید.»

 

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) افزود: به عقیده من منظور رهبر انقلاب از این رویارویی، جنگ های صلیبی است که بعدا به رنسانس رسید و در عصر رنسانس تمدن جدید غرب شکل گرفت که این تمدن مادامی که انقلاب اسلامی ایران به شکوفایی نرسیده بود، با خیال راحت پیشرفت می کرد اما از سال 57 تمدن نوین اسلامی شروع به رشد کرد که اگر به ثمر برسد قطعا سبب سقوط تمدن غرب خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: دومین دسته منافعی که آمریکایی ها در ایران دارند، مربوط به تمدن نوین اسلامی است و در واقع هدف آن ها مهار انقلاب اسلامی برای به تأخیر انداختن شکل گیری این تمدن است؛ عده ای تصور می کردند خصومت های آمریکا که تحت عنوان تحریم ها شکل گرفت، بر سر مسأله برنامه هسته ای است اما این چنین نبود چرا که اولا عمده تحریم ها غیر هسته ای بودند و ثانیا مذاکرات هسته ای از سال 82 آغاز شد اما اوج تحریم ها در سال 88 اعمال شدند، از همین رو جنگ تمدنی است که آمریکا را برابر ما قرار می دهد.

 

عبدالملکی با تصریح بر این که «مذاکرات هسته ای نقطه اوج تقابل تمدن اسلامی و تمدن غرب بود»، اظهار کرد: آیا واقعا هدف جان کری کاهش تعداد سانتریفیوز های ما به 5060 تا بوده است یا نجات تمدن غرب؟ این جنگ تمدنی و مهار انقلاب اسلامی مسأله اصلی بود که در مذاکرات پیگیری می کردند./820/202/ب2

ارسال نظرات