۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۲۹۸۷۸۳
دبیر جشنواره بازی‌های رایانه‌ای عمار:

جشنواره بازی‌های رایانه‌ای عمار اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد

خبرگزای رسا ـ دبیر جشنواره بازی های رایانه ای در نشست خبری از برگزاری جشنواره بازی های رایانه ای در اردیبهشت ماه سال آینده در شش بخش اصلی و یک بخش جنبی خبر داد.
حسن عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن عباسی دبیر جشنواره مردمی بازی های رایانه ای عمار در نشست خبری جشنواره مردمی بازی های رایانه ای عمار که بعدازظهر جمعه هشتم آبان ماه در حسینه هنر تهران برگزار شد، گفت: بازی های رایانه ای عصاره ای متشکل از هفت هنر است.

 

 دبیر جشنواره مردمی بازی های رایانه ای با بیان اینکه کمتر از 15 سال دیگر مرکز ثقل بازی های رایانه ای به سمت آموزش و پرورش خواهد رفت، خاطرنشان کرد: در آینده ساختار آموزش پرورش متحول خواهد شد، رسانه های مثل سینما و تلویزیون کمتر از 15 سال با بحران ریزش مخاطب روبه رو خواهد شد، صنعت سینما و انیمیشن با بحران کمبود مخاطب و عدم تعادل در این زمینه مواجه خواهد شد.

 

رییس اندیشکده یقین با بیان اینکه بازی رایانه سه ویژگی را در اختیار کاربر قرار می دهد، خاطرنشان کرد: اولین ویژگی  کاربر است که به عنوان نقش اول این بازی ها است، دومین ویژگی تصرف در فیلم نامه و خلق سناریو در بازی های رایانه ای توسط کاربر است، سومین ویژگی این است که کارگردانی کار توسط کاربر انجام می شود بنابراین کاربر هم در فهوای سناریو دخل و تصرف دارد و هم در فضای بازی کارگردانی می کند و نقش مدیریتی آن را به عهده می گیرد.

 

عباسی با اشاره به اینکه نسل جوان زیر 15 سال به شدت درگیر بازی های رایانه ای است، اظهار داشت: بازی رایانه ای در آینده حساسیت ایجاد می کند و در آموزش پرورش و رسانه تحول و دگرگونی ایجاد می کند چرا که نسل جدید اکتیو و کنشگر است و در آینده کمتر به تماشای فیلم و تلویزیون می پردازد.

 

وی با بیان اینکه در آینده دانش آموزان مطلبی را که به او آموزش می دهند باید به صورت بازی فرا بگیرد، افزود: در گذشته طی یک دوره 250 سال تمدنی شکل می گرفت اما در شرایط کنونی هر 25 سال چهار نوع جامعه شکل می گیرد، جامعه صنعتی، اطلاعاتی، دانش پایه و جامعه مجازی این جوامع را تشکیل می دهد.

 

دبیر جشنواره مردمی بازی های رایانه ای عمار عنوان کرد: در این جوامع بازی های آنلاین شخصیت فرد را می سازد، در گذشته افراد شخصیت های جمعی را در شکل اسطوره از جمله هومر، هکتور و آگاممنون  تشکیل می دادند امروز بشر اسطوه فردی را در بازی آنلاین می سازد.

 

عباسی با اشاره به اهمیت بازی های رایانه ای خاطرنشان کرد: این سیاست گذاری یک پدیده هنری و صرفا فان نیست، نقش عظیمی در نظام سازی دارد و در جامعه سازی هم تأثیر دارد، معیار یا خط کشی و ضریب نفوذ بازی نسل های بعد را درگیر سیاست گذاری فرهنگی می کند.

 

وی با تأکید بر اهمیت برای بازی های رایانه ای و اینکه بازی های رایانه ای تنها جهت سرگرمی نیست، تصریح کرد: ساختار فرهنگی نقش محوری در بازی های رایانه ای دارد و در آینده جای تلویزیون را می گیرد، بازی رایانه ای پدیده نو ظهوری است و جوانان سازنده این بازی ها هزینه های فراوانی را صرف آن می کند بنابراین مدیران فرهنگی باید از این جوانان حمایت کنند.

 

دبیر جشنواره مردمی بازی های رایانه ای عمار با بیان اینکه افراد توانمند در این زمینه همچون صنعت سینما که گام موثری دارد اقدام به فعالیت کنند، بیان کرد: تکنولوژی این قابلیت را دارد تا نرم افزارهای ساخته شده تقویت شود، دانش گرافیکی توسط جوانان انجام می شود بنابراین باید ابتکارات را شناسایی کرد، برخلاف فیلم که در محیط عمومی اکران می شود بازی های کامپیوتری شخصی است و در کامپیوتر شخصی و با تبلت انجام شود و به صورت فردگرای است.

 

عباسی با بیان اینکه کاربر شخصی با رایانه ای در گوشه ای از خانه بازی می کند، خاطرنشان کرد: بازی های رایانه ای در تلویزیون اکران نمی شود و برای رسیدن آن به دست کاربر بازی سازها با مشکل مواجه می شود و صدمات اقتصادی فروانی را متحمل می شود، اهل فن در جشنواره عمار باید این حمایت را فرهنگ سازی کنند و نسبت به حل آسیب شناسی توجه شود.

 

وی با تأکید براینکه مدیران باید حساسیت و توجه به نقش بازی های رایانه ای در کشور داشته باشند، گفت: نسل زیر 15 سال این موضوع را می فهمد، نسل زیر 30 سال به این موضوع آگاهی دارد اما نسل بالای 50 سال این موضوع را نمی فهمد بنابراین باید این جریان تقویت شود.

 

دبیر جشنواره مردمی بازی های رایانه ای عمار سه مجموعه شامل بدنه مردم جامعه، مدیران و بازی سازها را برای گسترش این امر مهم دانست و عنوان کرد: باید توده مردم را درگیر این مسأله کنیم چرا که ما در متن یک انقلاب مردمی قرار داریم، بازی های رایانه ای تحول آموزش پرورش، امنیت و سیاست را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

عضو اندیشکده یقین با بیان اینکه بازی های آنلاین ساختار زندگی را تحت تأثیر قرارداده است، گفت: مردم در شبکه اجتماعی درگیر هستند و کاربر شبکه های اجتماعی هستند، نظام سازی توسط رهبری سازگار رغم بخورد و مردم را به تاثیر بازی ها حساس کرد، تصمیم مدیران و سیاست گذران مهم است.

 

عباسی با اشاره به نقش بازی سازها در راستای اجرای این سیاست، بیان کرد: بازی نامه نویس ها بر روی مسائل تکنولوژی کار می کنند و مسأله تجاری در این زمینه مهم است،باید به کمک این مسیر برویم و همگرایی بین مجموعه ها به وجود آید، در دوره جدید سیاست گذاری از بالا به پایین است بنابراین سه گروه توده مردم، حسایت نخبگان و خود گروه بازی سازان باید گام های را در این زمینه بردارند.

 

وی با بیان اینکه کتاب فلسفه بازی ترجمه شده است و در این کتاب فیلسوفان بازی های رایانه ای به حساسیت بازی را مشخص کرده اند، گفت: باید سواد و ارتقای بازی سازان را ارتقاء داد، نیاز به ایجاد گفتمان عمومی ایجاد کنیم و پدرها و مادرها و نسل بعدی را توجیه کرد وبرای این گفتمان سازی نسل قبل باید حساس تر شود و سواد رسانه ای را گسترش داد.

 

دبیر جشنواره بازی های رایانه ای جشنواره عمار با بیان اینکه نباید مفهوم گیم را برای بازی های رایانه ای دانست، گفت: بازی ها رایانه ای عصاره سایر هنرها موسیقی، داستان، شعر، نقاشی، تکنیک سینما، تئاتر و معماری و همه میراث هنری است.

 

عباسی با تأکید براینکه باید نام مناسبی برای بازی های رایانه ای برگزید، خاطرنشان کرد: تماشاگر فیلم غالبا منفعل است و هنر بازی های رایانه ای اجازه تعامل می دهد، در حوزه بازی کاربر اکتیو است و بر روی کارگردانی تاثیر می گزارد، به نظر این ظرفیت عظیم با تکنولوژی عظیم شده است و قابلیت اکتیوی می دهد، در حوزه دینی گفته شده است که بازی لهو و لعب است باید واژه مناسب تری برای بازی های رایانه ای اطلاق شود، همان طور که سینما صرفا برای سرگرمی نیست و فراتر از سرگرمی است.

 

وحید جلیلی مسوول شورای سیاست گذاری جشنواره در ادامه این نشست خبری در رابطه با چرایی برگزاری جشنواره عمار گفت: در مواجه با ابزارهای غرب عده ای فرار می کنند و عده ای می ایستند و فقط نقد می کنند، راه سومی هم هست و اینکه عده ای به خلق تکنیک در این رابطه می پردازند.

 

مسوول شورای سیاست گذاری جشنواره با بیان اینکه فرزندان انقلاب در مسیر سوم گام برداشتند، خاطرنشان کرد: در این عرصه ما توقع پیروزی های بزرگتری را داریم، فرهنگ و معارف ما از این جهت غنی است در فلسفه حرف جدی در تمدن ما وجود دارد و ضرروت عرصه دینی هم لازم است، در نیم قرن اخیر داشته های ما مضاعف شده است و گنجینه بزرگی در اختیار داریم.

 

وی با بیان اینکه ما ظرفیت فنی بازی های رایانه ای را داریم، عنوان کرد: مهندسان جوانی در کشور ما هستند که توانایی فراوانی دارند بنابراین جشنواره عمار محلی برای به هم رسیدن این عناصر است، اگر به هم برسند اتفاقات بزرگی می افتد و باید از این محمل استفاده شایسته ای شود.

 

جلیلی با بیان اینکه این حوزه مستقیما به انقلاب اسلامی حمله می کند و تهدیدهای برای انقلاب دارد، اظهار داشت: بازی های رایانه ای غربی نوجوانان کشورهای غربی را با کینه نسبت اسلام بزرگ می کند بنابراین برای خنثی کردن این فضا باید از بیان ابزار به نحو مناسب استفاده شود و سبک زندگی ایرنی اسلامی را به درستی پوشش داد.

 

مسوول شورای سیاست گذاری جشنواره در رابطه با لهو و لعب دانستن بازی های رایانه ای گفت: مراجع تقلید و حضرت امام (ره) با سینما مخالف نبودند و مقام معظم رهبری نیز در رابطه با هنر رمان مطالعاتی را داشته اند این موضوع بستگی دارد که چه مظروفی داشته باشد.

 

سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره در ادامه نشست با بیان اینکه جشنواره فیلم عمار با جشنواره بازی های رایانه ای در دور زمان متفاوت برگذار خواهد شد، خاطرنشان کرد: فراخوان جشنواره در شهریور ماه اعلام شد و در اردیبهشت ماه جشنواره برگزار خواهد شد و شرکت کنندگان تا 15 اسفند می تواند آثار خود را  به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در جشنواه اول بازی های رایانه ای در در شش موضوع است، بیان کرد: موضوع استقلال خواهی و استکبار ستیزی، بیداری اسلامی، تحولات منطقه و مسأله فلسطین، فناوری هسته ای، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سبک زندگی ایرانی اسلامی و بازی های اقتباسی و بخش جنبی جشنواره در سه قالب بازی نامه نویسی، بازی های کوچک و اندروید است./818/202/ب3

ارسال نظرات