۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۸
کد خبر: ۲۹۸۹۹۳
سخنران مراسم عزاداری هیأت فاطمیون مدافعین حرم:

داستان حضرت عباس نقطه اوج حادثه عاشورا بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هاشمی گفت: حضرت عباس (س) ولایتمداری و شهادت با افتخار را بر سازش با دشمن و زنده ماندن با ننگ ترجیح داد و همین بصیرت عاشورایی ایشان سبب شده تا افضل شهدا در پیشگاه الهی باشند.
علمدار کربلا حضرت عباس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین هاشمی، استاد سطح عالی حوزه علمیه در مراسم عزاداری شبهای محرم که به همت هیأت فاطمیون مدافعین حرم، شب گذشته در محل مسجد المهدی (عج) برگزار شد، گفت: در روایتی از امام سجاد(ع) درباره حضرت ابوالفضل(ع) نقل شده که «لَه مقامٌ یَغبِطُهُ الشُّهَداء الأولینَ وَالآخرین»، یعنی ایشان شهیدی است که تمام شهدای تاریخ بشریت در روز قیامت به جایگاه او غبطه می خورند. این جایگاه والا به خاطر بصیرت این شهید راه ولایت از جانب پروردگار به او عطا شده است. 

 

نخستین ویژگی حضرت اباالفضل؛ شجاعت و دلاوری در برابر دشمنان و منافقان

حجت الاسلام هاشمی ضمن ذکر چند مورد از فضایل حضرت عباس(ع) اظهار داشت: یکی از ویژگی های حضرت شجاعت و دلاوری او بود. در روایتی آمده است که در سن حدوداً پانزده سالگی در جنگ صفین شرکت کرد و با اذن امیرالمومنین به میدان رفت و ابوشعثاء را که یکی از فرماندهان ارشد سپاه معاویه بود ـ به همراه هفت پسرش ـ به هلاکت رساند.

 

وی افزود: مرحوم کلینی در منتخب خود می گوید «عَبّاس کَالجَبَلِ العَظیم وَ قَلبُهُ کَالطَّودِ الجَسیم لِأَنَّه کانَ فارِسا هَماما وَ بَطَلاً ضَرغاما وَ کانَ جَسوراً عَلَی الطَّعنِ وَ الضَّرب فی مِیدانِ الکُفّار وَ الحَروب» یعنی عباس مثل کوهی عظیم است که قلبش صخره ای محکم و استوار باشد و در میدان مبارزه با کفار، سواری شجاع، پهلوانی دلاور و شمشیرزنی جسور بود.

 

دومین ویژگی حضرت اباالفضل؛ تواضع و محبّت در برابر دوستان و مؤمنان

این استاد سطح عالی حوزه حضرت ابوالفضل (س) را مصداق بارز آیه «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللهِ وَ الَّذین مَعَه أشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» خواند و تصریح کرد: شخصیتی که در میدان جنگ این طور پهلوان و شجاع خودنمایی می کند، در روز تاسوعا قبل از میدان رفتن در برابر حضرت سکینه (س) و حضرت زینب (س) متواضعانه زانو می زند و با کودکان حرم اباعبدالله (ع) مهربان و رئوف است.

 

وی گفت: در کنار همه مظاهر شهامت و دلاوری در جنگ و غضب و تندخویی با کفاّر و منافقان، حضرت با مؤمنین و محبّین اهل بیت بسیار رئوف و مهربان و در برابر امام زمانش بسیار متواضع و ولایتمدار بود. شخصیت عباس بن علی (س) همانند پدرش امام علی (ع) و برادرش امام حسین(ع)، آینه تمام نمای آیه «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللهِ وَ الَّذین مَعَه أشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» است.

 

سومین ویژگی حضرت اباالفضل؛ زهد و تقوا

حجت الاسلام سید حسین هاشمی، پرهیزگاری و داشتن روحیه زهد و تقوا را از دیگر جنبه های شخصیتی حضرت عباس (س) دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه جایگاه ایمانی و شخصیت متقی و زاهد حضرت عباس کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ایشان فرزند علی بن ابی طالب و برادر امام حسین (ع) و امام زین العابدین (ع) هستند و از کودکی در معیّت این سه امام رشد یافته اند، تا جایی که در شخصیت او گفته اند «أرفَعُ مَقامَ العارِفین وَ السّالکین».

 

وی ادامه داد: در منش و رفتارهای حضرت عباس (س)، تقوا و پرهیرگاری به وضوح نمایان است. ممکن است بتوان در اوج تشنگی به مصاف دشمن رفت، جنگید و در راه رضای خدا و اطاعت از ولی مجاهده کرد، اما ننوشیدن آب به یاد تشنگی امام زمان ـ در عین حس کردن خنکای آب گواراـ، ایمان و زهدی می خواهد که فقط از مداومت بر یاد خدا و تسبیح و نماز حاصل می شود.

 

مهم ترین ویژگی حضرت اباالفضل؛ بصیرت و ولایتمداری

در ادامه، استاد سطح عالی حوزه علمیه به توصیف وضعیت جامعه اسلامی در زمان عاشورا پرداخت و اظهار داشت: در تاریخ نقل شده در زمانی که سپاه ابن زیاد عازم حرکت به سمت صحرای کربلا و جنگ با امام حسین (ع) بود، در آغاز حرکت عمربن سعد خطاب به لشکریان می گوید «یا خَیلَ الله أرکبی وَ إلی الجَنَّه أبشِری» یعنی ای سپاهیان خدا، بر مرکب هایتان سوار شوید و به سمت بهشت بتازید.

 

وی گفت: در جامعه ای که برای کشتن پسر امام زمان فتوا از جانب عالم دین صادر شده بود ـ حکم ارتداد امام حسین (ع) از جانب شریح قاضی ـ و تشخیص حق از باطل تا اندازه ای دشوار بود که سی هزار نفر از دعوت کنندگان امام بعد ها مستقیما در برابر حضرت سیدالشّهدا (ع) ایستادند، بصیرت حضرت عباس (س) به اندازه ای بود که بدون اجازه امام حسین (ع) حتی به درخواست مذاکره شمر هم پاسخ نداد.

 

حجت الاسلام هاشمی ضمن مرور داستان امان نامه حضرت عباس (س)، اظهار داشت: وقتی شمر بن ذی الجوشن امان نامه ای را برای حضرت عباس (س) آورد و ایشان را صدا زد، تا زمانی که امام حسین (ع) اجازه پاسخ دادند حضرت اباالفضل (س) پاسخ شمر را نداد و پس از آن هم خطاب به وی گفت لعنت بر تو، بر آن امان نامه و بر آن کسی که امان نامه را نوشته است. آیا فکر می کنی میتوانی ما را از اماممان جدا کنی؟

 

وی افزود: حضرت عباس (س) ولایتمداری و شهادت با افتخار را بر سازش با دشمن و زنده ماندن با ننگ ترجیح داد و همین بصیرت عاشورایی ایشان سبب شده تا افضل شهدا در پیشگاه الهی باشند و «لَه مقامٌ یَغبِطُهُ الشُّهَداء الأولینَ وَالآخرین». در وضعیتی که امام حسین (ع) به یارانش فرمود «اَنتُم فی حِلٍ» و آنها را در انتخاب آزاد گذاشت، اباالقضل العبّاس (س) امام زمان خود را تنها نگذاشت و راضی به سازش و مذاکره با دشمن نشد.

 

حجت الاسلام هاشمی خاطرنشان کرد: بصیرت حضرت سبب شده  امام جعفر صادق (ع) درباره ایشان بگویند «عَمَّنا العَبّاس نافِذَهٌ بَصیرَه» و ما هم خطاب به ایشان در زیارات بگوییم «درود خدا بر تو که از پیروان راستین علی بن ابی طالب، حسن بن علی و حسین بن علی (ع) بوده ای». داستان بصیرت ورزی و ولایتمداری حضرت عباس(ع)، نقطه اوج حادثه عاشورا بود.

 

ابوالفضل العبّاس نخستین شهید مدافع حرم است

این استاد سطح عالی حوزه حضرت عباس(ع) را اولین شهید مدافع حرم خواند و گفت: حضرت عباس(ع) از جمله شهدایی است که در راه دفاع از حرم امام حسین (ع) به شهادت رسید. در مقاتل از زبان اباعبدالله (ع) می خوانیم که بر بالین برادر حاضر شد و به او گفت: امشب چشمان دشمنان که با بودن تو خواب راحت نداشتند، آرام می گیرند. در واقع، ابوالفضل العبّاس اولین شهید مدافع حرم است.

 

وی در انتها خطاب به جمع حاضر در جلسه افزود: اکثر شما از مجاهدین فی سبیل الله و مدافعین حرم اهل بیت (ع) هستید و در این راه به حضرت عبّاس اقتدا نموده اید. ان شاء الله خداوند متعال هرچه زودتر حرم حضرت زینب (س) را از چنگال تکفیری ها آزاد و وهابیت خبیث را ریشه کن بگرداند. به حول و قوّه الهی و با مجاهدت های شما، سال آینده همه ما درکنار هم به زیارت آن حرم مقدّس خواهیم رفت./863/202/ب1

ارسال نظرات