۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵
کد خبر: ۲۹۹۲۶۹
در کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی بررسی شد؛

مدیریت تحولات علوم انسانی در اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه در کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی مدیریت تحولات علوم انسانی در آراء و اندیشه های رهبر معظم انقلاب را بررسی کرد.
حجت الاسلام سخاوتيان کنگره علوم انساني اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام امیر سخاوتیان در نشست بررسی مدیریت تحولات علوم انسانی که عصر امروز یکشنبه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد با اشاره به موضوع مدیریت تحولات علوم انسانی در آراء و اندیشه های رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: علیرغم اهمیت علوم انسانی و نقش بسزای آن در احیای فرهنگ دینی، ملی و توسعه علوم و فناوری، این علوم در دانشگاه های ایران آن گونه که لازم است مورد توجه قرار نگرفته و از جایگاه شایسته ای برخوردار نمی‌باشد.

 

وی افزود: مبانی مادی و ضد دینی، ماهیت غربی، الگوگیری بی قید و شرط از نظریه ها و تولیدات غربی، نادیده انگاشتن جایگاه و منزلت نخبگان، دانش آموختگان موسسات و تولیدات علوم انسانی، مهم ترین چالش هایی هستند که از دیدگاه رهبری، علوم انسانی در دانشگاه های ایران با آن روبرو است.

 

حجت الاسلام سخاوتیان با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه علوم انسانی و مشکلات آن، تصریح کرد: ایشان بارها گلایه خود را در مورد وضعیت موجود این علوم ابراز داشته و تحول اساسی در محتوای درسی رشته های مختلف این علوم را لازم شمردند.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری علاوه بر این که بر تولید علم و نهضت عظیم نرم افزاری به شکل عام برای رسیدن به استقلال و اقتدار کشور در موارد متعدد تاکید می کنند.

 

حجت الاسلام سخاوتیان با طرح این پرسش که چرا در دانشگاه های ایران برخلاف غرب این دانش مورد توجه نیست، چرا در جامعه علمی ایران به علوم انسانی همانند فنی ارزش نمی دهند، چرا تلاش برای تحول در علوم انسانی از منویات رهبری است.

 

وی افزود: مرتفع نمودن این چالش ها نیاز به توجه جدی همه اقشار به ویژه نخبگان جامعه و همچنین مدیریت تحولات آن دارد، با توجه به جامعیت علمی و اصالت نظرات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و تاکیدات ایشان بر تبیین رساله ها و راهبردها در این زمینه، در این مقاله تلاش شده است وضعیت علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد مطالعه بررسی قرار گیرد.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به موضوع مدیریت، اظهار داشت: ملکه حاصله برای شخص ذی شعور در اداره یک مجموعه اعم از حقیقی خارجی یا طرح های ذهنی را مدیریت گویند.

 

حجت الاسلام سخاوتیان با اشاره به موضوع علوم انسانی در ایران اسلامی، خاطرنشان کرد: بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند فرزندان درس خوان را به رشته های فنی و مهندسی هدایت نمایند، غافل از اینکه شهرت جهانی ایران در طول تاریخ بیش از آنکه به برج ها، کاخ ها و بناهای تاریخی باشد به بنیان انسانی آن است.

 

وی ادامه داد: دین مبین اسلام با بیان اهداف خود نشان می دهد که در پی انسان سازی است، در قرآن کریم سوره بقره آیه 256 داریم«قد تبین الرشد من الغی».

 

استاد حوزه علمیه، افزود: علوم انسانی یا انسانیت به دسته ای از علوم یا مطالعات است که درباره موضوعاتی همچون جامعه، فرهنگ، زبان، رفتار ذهن و روان انسان به پژوهش می پردازد، به عبارتی هر آن چه که به مختصات انسان مربوط شود در این مجموعه علوم یا مطالعات مورد تحقیق و ژوهش قرار می‌گیرد.

 

سخاوتیان با اشاره به سخنانی از رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: رهبری می فرمایند؛ بسیاری از حوادت دنیا در زمینه های اقتصادی و سیاسی محوم نظرات صاحب نظران در علوم انسانی است، در جامعه شناسی، روان شناسی، فلسفه آن ها هستند که شاخص ها را مشخص می کنند.

 

وی افزود: در جهان معاصر علوم انسانی دچار چالش فراوان است، هم در مبانی دین شناختی که دچار سکولاریسم شده و هم در انسان شناختی که اسیر اُمانیسم است.

 

استاد حوزه در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ایران بعد از انقلاب اسلامی که تحولات علمی در آن شتاب داشته است، این بحران ها را بهتر می توان درک کند، شاید بحران ها را چالش هایی هم چون آشوب و فتنه های سال های 78 و 88 را به توان در این راستا بررسی کرد.

 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با چرایی تحول در علوم انسانی، تاکید کردند: علوم انسانی آن وقتی صحیح و مفید و تربت کننده صحیح انسان خواهد بود و به فرد و جامعه نفع خواهد رساند که براساس تفکر الهی و جهان بینی الهی باشد، این امروز در دانش های علوم انسانی در وضع کنونی وجود ندارد، روی این بایستی کار کرد، و فکر کرد، حرف این است که مبنای علوم انسانی غربی مبنای غیر الهی است، مبنای مادی است، مبنای غیر توحیدی است، این با مبانی اسلامی سازکار نیست، با مبانی دینی سازکار نیست.

 

حجت الاسلام سخاوتیان با اشاره به مهم ترین الزامات تحول در علوم انسانی از منظر مقام معظم رهبری، اظهار داشت: تولید، دوری از تحجر، شهامت علمی، فرهنگ سازی استفاده از دانش روز با نگاه نقادانه، استفاده از میراث علمی و فرهنگی داخلی، توجه به آموزه های قرآنی، اعتماد به پژوهشگران داخلی، توجه به مرجعیت علمی، حرکت بی وقفه و شتابان و برنامه ریزی از جمله این الزامات است.

 

استاد حوزه با اشاره به چالش های پیش رو در این زمینه، ابراز داشت: مبانی مادی و ضد دینی، ماهیت غربی، الگوگیری بی قید و شرط از نظریه ها و تولیدات غربی، نادیده انگاشتن جایگاه و منزلت نخبگان، دانش آموختگان، موسسات و تولیدات انسانی از جمله این چالش ها می باشد.

 

وی افزود: استخراج مبانی علوم انسانی از دین، بومی سازی علوم انسانی، نظریه پردازی، تولید علم و نوآوری علمی در علوم انسانی، توجه کافی به جایگاه نخبگان، دانش آموختگان و موسسات از جمله راهکار های رهبر معظم انقلاب در این زمینه است./811/202/ب3

ارسال نظرات