۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۲۹۹۳۰۸
استاد حوزه علمیه:

خانواده مبتنی بر سبک زندگی اسلامی جامعه ای متعالی می‌سازد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به اثرات مثبت بکارگیری تعالیم اسلامی در خانواده ها، گفت: هدف از تربیت اسلامی خانواده ها، ایجاد جامعه ای مبتنی بر ارزش های والای اسلامی است.
 سبک زندگي اسلامي

حجت الاسلام سید محمد حسن زمانی استاد اخلاق و حوزه علمیه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، با اشاره به آموزه های قرآن کریم در خصوص روابط زن و شوهر اظهار داشت: یکی از وظایف زن نسبت به شوهرش حفظ ناموس و مال مرد در غیاب وی است، اگر زن این وظیفه را به خوبی به انجام رساند، مرد احساس آرامش خاطر و سلامت روحی دارد.


حجت الاسلام زمانی ادامه داد: اگر مرد و زن در مقام خود احساس مفید بودن را تجربه کنند هیچ گاه در ایفای نقش همسری خود کوتاهی نخواهند کرد و حتی از انجام وظایف خود احساس لذت می کنند، ثمره چنین نوع زندگی ایجاد بستر آرامش در خانواده بوده و هم زن و مرد و هم فرزندان در چنین خانواده ای از سلامت روحی کاملی برخوردار می شوند.


استاد حوزه علمیه تأکید کرد: این خانواده از منظر قرآن کریم خانواده ای قرآنی بوده و فرزندان در آن احساس تنش و اضطراب نخواهند داشت، چنین نمونه ای را می توان در خانواده حضرت  علی (ع) و حضرت فاطمه (س) مشاهده کرد.


وی در رابطه با سیره و سبک زندگی امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) تصریح کرد: امام علی (ع) کارهای بیرون از خانه که تناسب بیشتری با ساختار روحی، روانی و جسمی مرد داشت را خود به انجام می رساند و کارهای منزل بر عهده حضرت فاطمه (س) قرار داشت و حضرت از انجام امور لذت می برد.


استاد اخلاق بیان داشت: هر گاه مرد در زندگی زناشویی خود فطرت و سرشتی خوب داشته باشد و رفتار و منش او از نظر همسرش ایده آل باشد، قطعأ زن نیز از خودآرایی، زینت دادن به خود و اظهار تمایلات خود در اجتماع بازداشته می شود و مجذوب زندگی خود خواهد شد.


حجت الاسلام زمانی افزود: در چنین شرایطی بیشترین تمایل زن به سمت خانه داری و توجه به همسر و فرزندان معطوف می شود و از مسائل حاشیه ای که در کمین نفس پاک وی است به دور خواهد ماند.


وی با اشاره به اقتضای زمان در خصوص حضور زنان در اجتماع خاطرنشان کرد: گاه همان دین که زن را به حضور در خانه و حفظ پوشش سوق داده، حضور زنان در جامعه را در شرایطی لازم می داند، در این صورت چون حضور زن در اجتماع در حد خاصی بوده و بر اساس دستورات دینی و شرعی است، دیگر برای خودنمایی و جلوه گری نیست و طبعأ نگاه اجتماع به چنین زنی، نگاه ابزاری و جنسیتی نخواهد بود.


استاد حوزه علمیه گفت: اگر زن بر اساس دستورات دینی در اجتماع حضور پیدا کند و در منزل نیز طبق دستورات و وظایف دینی خود مایه آرامش مرد باشد و روح و روان او را از این آرامش سیراب کند، مرد نیز با فراغ بال و سکونت خاطر در اجتماع ظاهر می شود، چنین مردی در انجام وظایف اجتماعی خود نیز به نحو احسن ظاهر خواهد شد.


استاد اخلاق عنوان داشت: همانطور که دستورات دینی برای هسته خانواده شفاف بیان شده، در خصوص حضور افراد در اجتماع و انجام وظایف اجتماعی نیز دستورات شفاف و کاملی ارائه شده است، فردی که در خانواده از لحاظ روحی و روانی و جسمی تغذیه شده و سیراب است در انجام وظایف اجتماعی خود نیز به خوبی ظاهر شده و می تواند باری از دوش جامعه بردارد.


حجت الاسلام زمانی بیان داشت: فرزندان وقتی در خانواده ای کامل و قرآنی پرورش یابند در آینده حریم های خود را رعایت کرده و به دستورات اسلام پایبند خواهند بود امام متأسفانه بسیار دیده می شود که خانواده ها درصدی اسلامی هستند، به این معنا که برخی قواعد دینی را رعایت می کنند و برخی قواعد را نادیده می گیرند.


وی افزود: گاه در خانواده پدر و مادر نماز می خوانند و یا روزه می گیرند اما ماهواره در دسترس است و یا با پوشش مناسب در مقابل فرزندان ظاهر نمی شوند، چنین فرزندانی در آینده در اجتماع دچار آسیب می شوند، فرزندان باید از محبت پدر و مادر خود سیراب شوند و این محبت باید بی شاعبه و بدن توقع و چشمداشت باشد.


استاد حوزه علمیه با اشاره به روابط پیامبر اکرم (ص) با فرزندان و نوه های گرامی خود، تصریح کرد: پیامبر گاه نماز خود را برای بازی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) طولانی می کرد، این نمونه ای از محبتی است که بی توقع به فرزند عرضه می شود، باید فرزندان در خانواده از پدر و مادر خود محبت ببینند تا گرایشی به محبت های خارج از خانه پیدا نکنند، اگر افراد این قواعد اسلامی را در خانواده های خود به طور کامل به کار گیرند، قطعا جامعه نیز آرامش لازم را کسب کرده و اصلاح می شود.


حجت الاسلام زمانی خاطرنشان کرد: هدف از به وجود آوردن خانواده اسلامی و دینی، ساخت جامعه ای مبتنی بر اسلام است اما مانعی در اجتماع بر سر راه فرزندان وجود دارد، برخی افراد در اجتماع حضور دارند که با وظایف دینی خود در خانواده و اجتماع آشنایی ندارند و یا به انجام نمی رسانند، مانع بزرگ دیگری که بر سر راه فرزندان قرار دارد، تهاجمات فرهنگی در کشور است.


استاد اخلاق تأکید کرد: گاه پدر و مادر در منزل وظایف خود را به خوبی انجام می دهند اما فرزند علاوه بر خانه در مدرسه و اجتماع نیز حضور می یابد و ممکن است با رفقای غیر دینی و نامتناسب آشنا شود که مطابق امیال درونی او صحبت می کنند و همین صحبت از لذت های غیر دینی موجب می شود فرزند از خانواده فاصله گرفته و به سمت مسائل غیر دینی گرایش پیدا کند، مثلا در حال حاضر شبکه های اجتماعی یکی از عواملی هستند که سبب انفصال میان خانواده ها و فرزندان می شوند و یا ماهواره که مطابق امیال نفسانی افراد عمل می کند و با آموزه های دینی و اسلامی هیچ سنخیتی ندارد.


وی افزود: گاه برای خانواده های این سوالات مطرح می شود ما وظایف خود را به صورت کامل انجام دادیم اما چرا فرزند ما طعمه افراد سودجو می شود، در پاسخ به این سوال باید گفت که پیاده کردن احکام اسلامی در این چنین شرایطی بسیار سخت می شود.


حجت الاسلام زمانی در پایان گفت: در عصر حاضر با توجه به پیشرفت تکنولوژی های مختلف، کنترل فرزندان سخت شده و وظایف خانواده ها نیز بسیار سنگین تر است، بنابراین ضرورت آموزش خانواده ها بیشتر احساس می شود، خانواده ها باید آمادگی داشته باشند که با ظهور ماهواره، اینترنت و شبکه های اجتماعی فرزندان خود را به خوبی کنترل کنند و اجازه ندهند جوانان آن ها در مخمصه این دام های گسترده شده گرفتار شوند./857/301/ب3

ارسال نظرات