۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۲۹۹۳۲۱
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

پایین بودن میانگین ساعت مطالعه، زیبنده جامعه اسلامی نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در جامعه گفت: کتابخوانی باید به یک عادت در جامعه تبدیل شود و همه آحاد جامعه در این راستا تلاش کنند.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت الاسلام محمدباقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در هشتمین نشست کتابخانه های مازندارن در پژوهشسرای ابوریحان بیرونی نکا، افزود: ترویج فرهنگ کتابخوانی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های متولیان فرهنگی است که با قوت دنبال می شود و این نشست ها نیز با توجه به دغدغه‌های مختلف در این امر انجام شد.

 

وی با بیان این‌که حوزه های علمیه و روحانیت نقش مهمی در نهادینه‌کردن فرهنگ مطالعه در جامعه دارند، یادآور شد: باید این مهم از سوی روحانیت اطلاع‌رسانی شده و همگان به این امر مبادرت ورزیده و با افزایش سرانه مطالعه، فرهنگ کتابخوانی در جامعه نهادینه شود.

 

امام جمعه نکا با اشاره به کتاب «گفت‌وگوی تمدن‌ها» نوشته حسین موسوی زنجانی بیان داشت: در این کتاب نیز مسائلی پیرامون فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت که باید با مطالعه کتب مختلف و مطالعه دیدگاه‌های متفاوت، با نهادینه کردن فرهنگ دینی و اسلامی، برای رشد این فرهنگ تلاش کنیم.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: مبارزه با ظلم و ستم و مقابله با طاغوت نیز از جمله مسائلی است که در کتب مختلف و از جمله این کتاب بر آن تاکید شده است و به همین دلیل باید شرایطی فراهم شود تا مطالعه کتاب برای همگان فراهم شده و همه به این امر مهم و وارد کردن آن به خانه و در بین خانواده‌ها مبادرت ورزند.

 

وی با تأکید بر این‌که متولیان فرهنگی باید برای توسعه و گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه تلاش کنند، اظهار داشت: کتاب‌خوانی باید به ‌عنوان یک سنت در جامعه نهادینه شود و مردم ما به ‌ویژه جوانان، باید اوقات فراغت خود را با مطالعه و کتاب پرکنند.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران، توجه به حوزه فرهنگی کتابخوانی را در جامعه خواستار شد و گفت: کتاب یکى از ارزشمندترین فرآورده‏هاى بشرى و گنجینه بزرگ‏ترین ثروت‏هاى بشر، یعنى دانش و تحقیق است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه  افزود: دین و دنیاى بشر و جسم و جان انسان، به برکت کتاب تأمین و تغذیه مى‏ شود و فرآیند کمال بشرى به ‏وسیله کتاب تحقق پیدا می‌کند.

 

حجت‌الاسلام لائینی با بیان اهمیت کتاب به عنوان غذای روح، تصریح کرد: بشر با پدیدآوردن کتاب، درس‏هاى بى‏شمارى را که در کتاب تکوین بدو آموخته شده، گرد مى ‏آورد و در محیط بشرى منتشر مى‏سازد و بدین‏گونه روز به‏ روز گنجینه ثروت بشرى، غناى بیشتر مى یابد.

 

وی به تأکیدات مقام معظم رهبری برای افزایش سطح مطالعه اشاره و خاطرنشان کرد: امروز جبران عقب ماندگی‌های گذشته و رسیدن به قله های بزرگ دانش و علم تنها به افزایش آگاهی ها و سطح علمی افراد یک ملت محقق می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این‌که برای رغبت مردم برای افزایش ساعات مطالعه باید حرکتی جهادی و عزمی ملی صورت بگیرد، گفت: امروز کتابخوانى و علم‏آموزى نه تنها یک وظیفه ملى، بلکه یک واجب دینى است و از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان، باید احساس وظیفه کنند.

 

وی ادامه داد: هر زمان که مردم انس بیشتری با کتاب پیدا کنند، مطالعه به گونه‌ای شیرین و لذت‌بخش می شود که با افزایش هر آگاهی با شوق بیشتری این کار را ادامه خواهند داد.

 

حجت الاسلام لائینی کم اطلاعی را موجب آسیب های جدی در حوزه اجتماعی بیان و درباره یکی از اثرات و زیان های آن اظهار کرد: آنچه که امروز ما درگیر آن هستیم، کم اطلاعی است و می بینیم که افراد به دلیل کم اطلاعی از موضوعی نمی توانند انتقاد خود از مسأله را دقیق و کامل بیان کنند./1317/203/ب2

ارسال نظرات