۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۹۹۳۹۸
حجت الاسلام علوی تشریح کرد؛

گزارش پیش نشست کمیته شعر چهارمین جشنواره هنر آسمانی

خبرگزاری رسا ـ دبیر کمیته شعر دبیرخانه جشنواره هنرآسمانی، گزارشی از برگزاری نخستین پیش نشست چهارمین جشنواره سراسری هنرآسمانی در بخش شعر را ارائه کرد.
پيش نشست کميته شعر چهارمين جشنواره هنرآسماني

به گزارش خبرگزاری رسا، اولین پیش نشست چهارمین جشنواره سراسری هنرآسمانی در بخش شعر، با عنوان همایش ادبی «رندان تشنه لب» از سوی دبیرخانه دائمی ‏جشنواره هنرآسمانی و با حضور طلاب خراسان برگزار شد.

  

برهمین اساس در گفت وگویی با حجت الاسلام  سید سلمان علوی دبیر کمیته شعر دبیرخانه دائمی جشنواره هنرآسمانی اهداف این برنامه، دلایل برگزاری در استان خراسان رضوی، مخاطبین و برنامه ها و همچنین میزان برآورده کردن اهداف و انتظارات از برگزاری اولین پیش نشست چهارمین جشنواره هنرآسمانی در بخش شعر را جویا شدیم که متن این گفت وگو را در ذیل از پیش رو می گذرانیم:

 

اهداف دبیرخانه دائمی جشنواره هنرآسمانی از این نشست چیست؟

از زمانی که کمیته جدید شعر دبیرخانه تعیین شدند، جلسات مفصّلی درباره نحوه برگزاری جشنواره چهارم داشتیم. یکی از مسائلی که در همان جلسات اول تصویب شد، برگزاری چند پیش‌نشست بود که در استان‌های مختلف صورت پذیرد. این پیش‌نشست‌ها از چند جهت حائز اهمیت است:

 

1- اطلاع‌رسانی مستقیم و چهره به چهره با طلّاب شاعر و همچنین فعالین فرهنگی در استان‌های مختلف.

 

2- کسب اطلاع از ظرفیت‌های استانی شعر حوزه.

 

3- تجربه نشست‌های تخصصی و کارگاهی در بخش‌های مختلف جشنواره، مثل شعر کلاسیک، نو، کودک و غیره. چنانکه نشست بعدی ما در استان قم در بخش شعر کودک برگزار خواهد شد ان‌شاءالله.

 

4- تشکیل مباحثات علمی در خصوص بایدها و نبایدهای شعر حوزه و بهره‌مندی از اندیشه بزرگان شعر حوزه در استان‌های مختلف کشور.

 

در راستای همین اهداف بود که سلسله نشست‌های استانی جشنواره آغاز شد و نخستین نشست با عنوان رندان تشنه‌لب در مشهد برگزار شد.

 

چرا این جشنواره در استان خراسان رضوی برگزار شد؟

انتخاب شهر مشهد برای نخستین پیش‌نشست جشنواره به این جهت بود که استان خراسان بخشی از تاریخ ادبیات، و سبک‌های شعری کشور را به نام خود دارد و سابقه طولانی در ادبیات دارد. همچنین در اعصار گذشته، علمای زیادی در خراسان صاحب ذوق و تألیفات ادبی و شعری بودند و هم اکنون نیز پس از قم، بیشترین حجم آثار تولیدی طلّاب شاعر از سوی طلاّب مشهد صورت می‌گیرد.

  

ضمن اینکه می‌خواستیم آغاز برنامه‌های جشنواره چهارم همراه باشد با عرض ارادت و توسّل به محضر ولی‌نعمت کشور مقدس ایران ـ حضرت ثامن الحجج علیهالسلام ـ و ما این شروع را مایه برکت فعالیتهای جشنواره می‌دانیم.

  

مخاطبین این نشست چه کسانی بودند؟

جلسه‌ای که در مشهد برگزار شد ـ که البته بدون اغراق خاطره بسیار خوبی را برایمان رغم زد ـ ویژگی‌های کم‌نظیری داشت. این جلسه چندان عمومی نبود، بلکه افرادی در آن حضور داشتند که در حقیقت نخبگان شعر حوزه و هر کدام معتمد جمعی و انجمنی بودند. در میان این اساتید، افرادی هم به چشم می‌خوردند که امروز بالفعل طلبه نیستند اما سابقه حوزوی داشته‌اند و از افتخارات ادبی و سرمایه‌های دینی محسوب می‌شوند، همچون جناب دکتر مصطفی موسوی گرمارودی.

  

برنامه‌های نشست را تشریح بفرمایید.

خلاصه اینکه بخشی از این نشست، شعرخوانی حضّار محترم بود که در دو بخش صورت گرفت. بخش دیگر این نشست، تشریح فعالیتهای انجمنهای ادبی حوزه‌های علمیه خراسان در ده سال گذشته بود که توسط برادر بزرگوار جناب آقای عدالتی صورت گرفت. همچنین ایشان در سخنانشان به برخی ویژگی‌های شعر و شاعران طلبه این استان اشاره کردند که امیدوارم این صحبت‌ها توسط ایشان در قالب کتاب یا مقاله در اختیار عموم قرار بگیرد.

 

در بخش کارگاهی این نشست‌هم بحثی درباره تفاوت شاعر مذهبی و شاعر طلبه صورت گرفت که عزیزان حاضر در این بخش درباره برخی از رسالات و بایدهای ویژه طلبه شاعر مباحثه کردند که با صحبت‌هایی که شد قرار است ان‌شاءالله دوستان مطالبشان را مدوّن کنند و به بهانه شرکت در بخش پژوهش جشنواره، در اختیار دوستان دانش‌پژوه قرار دهند.

 

آیا در دسترسی به اهداف نشست موفق بودید؟

بیش از آنچه پیش‌بینی کرده بودیم. اگر نشست‌های دیگر نیز با همین کیفیت برگزار شود، توفیق مبارکی است و امیدهای زیادی را در دل همه دوست‌داران فرهنگ و تمدن اسلامی زنده خواهد کرد

 

 نکته پایانی؟

 وظیفه دارم از زحمات خالصانه و البته متواضعانه دبیر این پیش‌نشست ـ جناب آقای عدالتی ـ قدردانی کنم. همچنین از جناب آقای شرافت که با حضور و اجرای کارشناسانه خود عطر دیگری به این جلسه دادند.

 

 یگر اینکه در برگزاری این جلسه، نهادهای دیگری نیز مشارکت و حمایت داشتند که از همه ایشان تشکر می‌کنم.

 

 از خدای متعال خواهانم که همه ما را در جهت منویّات و مرضیّات حضرت صاحب الزمان علیه السلام ثابت‌قدم و موفق کند، انشاءالله.

 

از اینکه وقتتان را در اختیار این پایگاه اطلاع رسانی قرار دادید، سپاسگزاریم./998/د102/ی

 

منبع: جشنواره هنرآسمانی

ارسال نظرات