۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۹۹۶۷۲
مشاور عالی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های کشور:

نیازسنجی و سخن دلسوزانه سبب اثرگذاری خطابه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مشاور عالی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های کشور با بیان عواملی در موفقیت و تأثیرگذاری خطابه، گفت: عدم توقع مزد، نیاز محوری و دلسوزانه صحبت کردن سبب اثر گذاری خطابه می شود.
حجت الاسلام مستشاري 54

حجت الاسلام علیرضا مستشاری کرمانشاهی مشاور عالی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، با اشاره به اینکه فضای مجازی دارای جاذبه و اثر گذاری فراوانی است عنوان داشت: با پبشرفت تکنولوژی و ظهور ابزارهای مختلف در فضای مجازی، هیچ کدام از آن ها نمی توانند جای خطابه را پر کنند و قطعأ قابل رقابت با یکدیگر نیستند.


حجت الاسلام مستشاری کرمانشاهی با بیان شروطی در راستای اینکه خطابه قوی تر و تأثیر گذار تر از فضای مجازی است تصریح کرد: پیچیده ترین رشته تخصصی در حوزه های علمیه بحث خطابه و سخنرانی است و قطعأ اگر سخنرانانی متخصص تربیت شوند و تمامی اصول خطابه را رعایت کنند قطعأ جذابیت آن برای مخاطبان بیشتر خواهد شد.


استاد اخلاق در ادامه افزود: متأسفانه تمامی نقدهای مردم دلیلش این است که پای صحبت های سخنران غیر متخصص نشسته، از این رو جذابیت خطابه و سخنرانی را بسیار کم می بینند، برای موفقیت در خطابه مقدمات معرفتی و روانشناسی نیاز است.


وی با بیان عوامل مهم در موفقیت یک سخنران، بیان داشت: جامع شناسی در حد معقول، نیاز سنجی مخاطبان و فنون، اصول هایی هستند که در موفقیت سخنران و تأثیر پذیری خطابه در مخاطبان از اهمیت بالایی برخوردار است.


مشاور عالی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های کشور به آسیب هایی که در عدم تأثیر پذیری خطابه وجود دارد اشاره و ابراز کرد: طولانی صحبت کردن، به گروهی خاص توجه کردن و از گروهی دیگر غافل شدن، نداشتن آگاهی و اطلاعات لازم از آسیب های فن خطابه و سخنرانی به شمار می رود.


حجت الاسلام مستشاری کرمانشاهی یادآور شد: یک سخنران با رعایت مواردی همچون نحوه صحبت کردن، نگاه کردن، حرکات دست، بالا و پایین بردن صدا، مستند صحبت کردن به طوری که قابل ارائه باشد و مخاطب آن را باور کند و ذهنش از سلیقه ای بودن سخنان سخنران فاصله گیرد، سبب تأثیر پذیری بیشتر شده و جاذبه اش در حد اعجاز خواهد بود.


استاد اخلاق با بیان اینکه صحبت های یک سخنران توأم با دلسوزی باشد اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار تا آخرین لحظه مجدانه تلاش می کردند که از جهنمی شدن افراد جلوگیری کنند از این رو باید تلاش کرد با استفاده از امر به معروف و نهی از منکر مخاطب را ترغیب و جذب کرد.


مشاور عالی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های کشور خاطرنشان کرد: دلسوزی در خطابه اثر ماورای طبیعی دارد و حتی یک رکن محسوب شده از این رو حتی اگر یک سخنران اصول خطابه را رعایت کند اما هیچ نشانی از دلسوزی در صحبت هایش مشاهده نشود قطعأ تأثیر پذیر نخواهد بود.


وی با تشریح دو عامل با اهمیت و تأثیر گذار در فن خطابه عنوان داشت: یک سخنران با توجه به موقعیت و مخاطبان خود باید نیاز محوری کند و اگر مخاطبانش جوان بودند باید در راستای نیازهای آن ها صحبت کند و این امر قطعأ سبب جذب و گرایش آن ها می شود.


حجت الاسلام مستشاری کرمانشاهی عدم توقع مزد را عامل دیگری در فنون خطابه و تأثیر گذاری آن دانست و گفت: اگر فردی برای دریافت مزد صحبت کند نباید توقع اثر داشته باشد، باید سخنانش قلبی باشد و برای خدا کار کند از این رو امام صادق (ع) نیز به این مهم اشاره کرده است در نتیجه اگر عواملی همچون دلسوزانه و بدون توقع مزد صحبت کردن و همچنین نیاز محوری را سرلوحه کار خود قرار دهد قطعأ می تواند رسالت خود را به بهترین شکل انجام دهد.


استاد اخلاق در ادامه افزود: در روایات به این نکته اشاره شده است که مخاطبی که به سخنان فردی گوش فرا می دهد گویی در حال پرستیدن او است بنابراین یک سخنران باید از این فرصت استفاده کرده و با شناسایی نیازهای جوانان و منصفانه صحبت کردن اصل کلام خود را منتقل کرده و سبب ترغیب مخاطبانش شود.


وی در پایان با تأکید بر اینکه هیچ ابزار و تکنولوژی نمی تواند جای خطابه را پر کند بیان داشت: با توجه به اینکه مخاطب به صورت سمعی و بصری به سخنران و صحبت هایش توجه می کند و اگر اصول تخصصی نیز از جانب سخنران رعایت شود قطعأ هیچ عاملی نمی تواند بر خطابه برتری یابد./857/302/ب1

ارسال نظرات