۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۲۹۹۸۰۴
به مناسبت 13 آبان ماه صورت گرفت؛

نمایش تمبرهای یادبود «تسخیر لانه جاسوسی آمریکا» در موزه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ به مناسبت 13 آبان ماه سال 1358، مجموعه تمبرهای یادبود «تسخیر لانه جاسوسی آمریکا» در گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض نمایش گذاشته شده است.
13 آبان

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، محمد حسین یزدی ن‍ژاد مسؤول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی عنوان کرد: شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام خمینی(ره) در سال 1358، در سال های متوالی با این مناسبت خاص در مجموع 16 میلیون قطعه تمبر یادبود در کشور منتشر کرده است.

 

یزدی ن‍ژاد ابراز کرد: شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در سال 1362، تمبر تسخیر سفارت آمریکا که مرکز توطئه علیه انقلاب نو پای اسلامی ایران شده بود را چاپ و منتشر کرد. امام خمینی(ره) از این حرکت انقلابی و خودجوش دانشجویان اسلامی با عنوان «انقلاب دوم» نام بردند.

 

وی اضافه کرد: این تمبر که در شمارگان 4 میلیون قطعه منتشر شد، آتش گرفتن پرچم آمریکا در پس زمینه آن و تصویر یک سرباز نیروی دریایی آمریکا با چشمان و دستان بسته را در حالی که دانشجویان در حال ورود به محوطه سفارت هستند، نشان می دهد.

 


وی با اشاره به اینکه در 13 آبان 1364 نیز تمبر دیگری با این موضوع منتشر شد، گفت: این تمبر شکسته شدن هیمنه آمریکا و خرد شدن آرم سازمان جاسوسی آمریکا سیا (CIA) را نشان می دهد.

 


یزدی نژاد افزود: به این مناسبت تمبرهای دیگری نیز توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران منتشر شده که تصاویر شکاف در ساختمان کاخ سفید و از هم پاشیدن آن، مشت گره کرده دانشجویان پیرو خط امام که از داخل فضای سفارت بلند شده و فروریختن آرم عقاب آمریکا را نشان می دهد.

 


وی گفت: این تمبرها به خاطر موضوع انقلابی و ضد امپریالیستی و استکباری بودن در کشورهای جهان به ویژه آمریکای لاتین و قاره آفریقا خیلی طرفدار داشت که حتی بازار سیاه آن نیز به وجود آمد و چند برابر قیمت آن فروخته شد.

 


وی یادآور شد: علاقه مندان همه روزه می‌ توانند از ساعت 8 تا 17:45 و در
روزهای تعطیل از ساعت 8 تا 12 از گنجینه تمبر، اسکناس و سکه واقع در طبقه منهای یک موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر رضوی بازدید کنند./1310/102/ب1


منبع: پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی

ارسال نظرات