۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۲۹۹۸۳۸
با اعطای دومین جهانی جایزه علوم انسانی؛

سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به کار خود پایان داد

خبرگزاری رسا ـ اختتامیه سومین همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی با حضور علما و اندیشمندان این عرصه در سالن همایش های مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.
سومين کنگره بين‌المللي علوم انساني و اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اختتامیه سومین همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی امشب با حضور علما و اندیشمندان این عرصه در سالن همایش های مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد.


بر اساس این گزارش، عطاءالله رفیعی آتانی، دبیر علمی سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: یکی از اهداف این کنگره قدردانی از زحمات کم نظیر مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی به دلیل بنیانگذاری نخستین دانشگاه علوم انسانی در کشور است، همزمان دومین جایزه جهانی علوم انسانی نیز در ایم همایش به سه نفر از افراد برتر اعظا می شود.

 

دبیر علمی کنگره اظهار داشت: علوم انسانی از آن‌سو که متناسب با اقتضائات محیط است زیست‌بوم خواهد بود و علوم انسانی از سوی هر پژوهشگری به تناسب اندیشه‌ی او خواهد بود و ازاین‌رو قید اسلامی در این علوم امری مشخص است.

 

رفیعی آتانی با بیان اینکه دست آورد علوم انسانی در حوزه علمیه قم بسیار بالا است، گفت: در حال حاضر حوزه علمیه قم در سطحی قرار دارد که می‌تواند پیشتازی سایر حوزه‌ها را در دست بگیرد؛ تلاش روحانیون در این امر مانند تلاش پیشوا بودن روحانیت در انقلاب اسلامی است و از همین رو پیشنهاد می‌شود مدارس علوم انسانی دقیقاً مطابق با اندیشه حوزه‌های علمیه تشکیل شود.

 

وی ادامه داد: در دو کنگره گذشته با دو هزار نفر استاد و پژوهشگر ارتباط علمی برقرار شد و به 862 مقاله داخلی و خارجی دریافت شده که از مجموع آنها 201 مقاله مورد تایید نهایی قرار گرفت در دو مجموعه مقالات منتشر شده است.

 

دبیر علمی کنگره ابراز داشت: برای کنگره سوم 565 چکیده مقاله و 404 مقاله به دبیرخانه رسیده که از این تعداد 92 مقاله روز یک شنبه در قالب 10 کمیسیون تخصصی در تهران ارائه شد ومورد بررسی قرار گرفت.


در ادامه حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی ا بیان اینکه نتیجه علوم انسانی باید آزادی انسان باشد خاطر نشان کرد: این آزادی باید به گونه‌ای باشد که انسان را به نوعی دیگر از اسارت دچار نکند؛ غربی‌ها تفکر مادی دارند و این تفکر در تمامی علوم آن‌ها دیده می‌شود که باید تفکر مادی را بیرون کشید و تفکر الهی را جایگزین آن کرد؛ علوم انسانی مطلوب باید صفات عالیه انسانی را در بشر زنده کند.


وی اضافه کرد: ما هرگز پیشنهاد نمی‌کنیم که علوم انسانی از دانشگاه‌ها حذف شود اما باید این علوم از تفکرات مادی پالایش شده و بر اساس اهداف قرآن و انبیاء استوار شود؛ باید توجه داشت که همه علوم انسانی که از غرب می‌آید باطل نیست در میان آن‌ها مطالب قابل قبول و باطل و مسلم وجود دارد، از این رو باید این علوم پالایش شود.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این که برنامه در علوم انسانی هست و کنار گذاشتن نیست بلکه باید آن را اصلاح کرد گفت: در مقدمات برنامه نباید تعلل کرد بلکه باید به سراغ متن رفت؛ اگر زیاد در مقدمات معطل شویم از ذی المقدمه می‌مانیم در حالی که نیاز مبرم به آن داریم.


وی افزود: متأسفانه برخی حالت انفعالی در برابر علوم غربی دارند و می‌گویند باید دست به دامان غرب شد که حالتی حقارت و انفعالی محسوب می‌شود؛ اینگونه سخنان باید از افکار دور شود؛ تحول علمی که اخیراً در دانشگاه‌ها پدید آمده نشان دهنده این است که می‌توان عقب ماندگی‌ها را جبران کرد.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه تحول علمی علوم انسانی و اسلامی باید در اختیار دانشجویان و اساتید قرار گیرد گفت: با این کار همه می‌دانند که چه پیشرفت‌هایی صورت گرفته است؛ توجه به علوم انسانی از مهم ترین کارها هست که اگر به آن توجه نشود ممکن است که مسیر انقلاب دچار انحراف شود.


در ادامه برنامه از حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مسعود درخشان، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عباس میرآخور، استاد دانشگاه به پاس فعالیت علمی در زمینه علوم انسانی اسلام تجلیل شد.


سپس حجت الاسلام سعید مهدوی کنی رییس دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره روش مواجهه با علم مدرن و سکولار عنوان کرد: این علم و تمدن وابسته به آن به حیات و اندیشه جهان اسلام دست اندازی کرده و آن را تحت تأثیر و سلطه خود قرار داده و چالش ها و شبهات زیادی در آن ایجاد کرده است پس چاره ای جز شناخت، نقد، پاسخ و به گزینی وجود ندارد.

 

رییس دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: علم مدرن و سکولار تنها مدعی کارآمدی است؛ فرهنگ، تمدن، فلسفه، اخلاق و جامعه مدرن حاصل فرآینده سکولاریستی نیست و بخش‌هایی از آن، از تمدن دینی گرفته می‌شود.


وی با اشاره به کارآمدی دین در پاسخگویی به نیازها اضافه کرد: توسعه تبلیغ دین در عرصه اثبات و عرضه پاسخگویی دین به نیازهای انسانی و جوامع بشری و تعهد و حفظ نظام جمهوری اسلامی، آیت الله مهدوی کنی را به لزوم یک نهاد آموزشی به نام دانشگاه امام صادق(ع) رساند.

 

حجت الاسلام مهدوی کنی با بیان این که آیت الله مهدی کنی علاقه مند بود که دانشگاه امام صادق(ع) پیوند عینی حوزه و دانشگاه باشد، گفت: اگر چه مجموعه ساخته شده دانشگاهی است اما ارزش ها و علوم حوزوی به عنوان اصل قرار دارد.


در ادامه برنامه های حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست اظهار داشت: علوم انسانی دانشی است که از هست ها و رابطه آن ها سخن می گوید وفقه نیز به معنای عملیات استنباط است، آنچه مسلم به شمار می رود این است که علوم انسانی می تواند به موضوع شناسی و مصداق شناسی در فقه کمک کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر فقیه می خواهد فقه پاسخگویی به حوادث واقعه داشته باشد نمی تواند از آنچه که دانشمندان در علوم انسانی به آن می رسند بی نیاز باشد، علوم انسانی بدون تردید می تواند بازویی برای فقه در ساحت استنباط و تحقیق و اجرای دین باشد.

 

وی اضافه کرد: همچنین فقه می تواند به علوم انسانی جهت دهد یعنی یک دانشمند علوم انسانی اگر می خواهد وارد هنجارهای علوم انسانی شود بدون تردید نیازمند به فقه است، اگر علوم انسانی در بخش مبین هست ها بازویی برای فقه به شمار می رود در علوم انسانی در بخش گزاره های هنجاذی دقیقا باید متکی به فقه بود؛ اگر غیر ازاین فکر کنیم به جایی نمی رسیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با بیان این که به ظرفیت های فقه باید توجه کرد، گفت: فقه بدون این که از هنجارهای شناخته شده خود خارج شود می تواند پاسخگوی همه حوادث واقعه در دنیای معاصر باشدالبته به شرطی که انرژی های نهفته در درون فقه پیدا شود؛ فقه و علوم انسانی نیازمند یکدیگر هستند.


همچنین مسعود درخشان استاد اقتصاد اسلامی به ایراد سخن با موضوع رابطه اقتصاد اسلامی با علوم انسانی پرداخت./1323/پ202/ج

ارسال نظرات